Els veïns de Gavà Mar temen ser els grans perjudicats si els plans d'Aena per ampliar l'aeroport del Prat no prosperen. Sospiten que el gestor aeroportuari sap que "és impossible" que Brussel·les permeti allargar la tercera pista perquè suposaria la desaparició de l'espai protegit de La Ricarda i que la seva alternativa és tornar a la configuració de pistes independents, la de més impacte acústic, per augmentar la capacitat de l'aeròdrom. "Sempre ens han dit que hi tenen dret i ara tenen l'excusa per fer-ho", lamenta Carlos Domènech, portaveu de l'Associació de Veïns de Gavà Mar. En cas que les seves sospites es confirmin, els veïns avancen que faran el que "calgui" per defensar la seva salut. "Això serà com Vietnam", amenacen.
En declaracions a l'ACN, Carlos Domènech es mostra sorprès per la "brutal i agressiva" campanya impulsada pel president d'Aena, Maurici Lucena, que ha comptat, "com era d'esperar", amb el suport del món econòmic. Una campanya que atribueix a interessos "polítics i personals" i que es basa en dades i arguments "falsos". "El Prat no necessita urgentment una ampliació perquè no està operant ni de lluny al màxim de la seva capacitat", afegeix.
Operar més vols a l'hora
Els veïns, reunits amb Aena aquest dimarts, els han presentat un estudi realitzat amb l'assessorament de pilots i controladors aeris que conclou que l'aeròdrom de la capital catalana està funcionant al 69,93% de la seva capacitat i que aplicant procediments de trànsit aeri més avançats, com els implementats a l'aeroport de Londres-Heathrow, per exemple, es podrien operar fins a 90 vols a l'hora amb la configuració de pistes segregades en comptes dels 78 actuals i millorar la qualitat del servei ofert als usuaris amb la construcció de la terminal satèl·lit. Amb tot, Domènech dubta que el gestor aeroportuari els escolti perquè fins ara "no ho ha fet".
Domènech critica que l'ampliació de l'aeroport del Prat s'està justificant des d'Aena per la necessitat d'incrementar la seva capacitat dels 55 als 70 milions de passatgers anuals quan actualment, sense estar operant al màxim de la seva capacitat, s'ha arribat a un màxim de 52,6 milions el 2019. "S'han engreixat les dades de manera falsa perquè el màxim de viatgers assolit s'ha aconseguit desmuntant els aeroports de Reus i Girona i ningú sap quan es recuperarà, si es recupera, el trànsit aeri previ a la pandèmia", rebla.
En aquest sentit, els veïns aposten per ampliar la xarxa aeroportuària catalana potenciant els aeroports de Girona i Reus, actualment infrautilitzats, i unir-los per alta velocitat amb Barcelona i l'aeroport del Prat. Una alternativa, afegeixen, que també generaria riquesa al territori, principal argument dels partidaris de l'ampliació.
El portaveu dels veïns de Gavà Mar recorda que Aena sempre els ha deixat clar que l'aeroport del Prat pot augmentar la seva operativa allargant la tercera pista o tornant a operar amb una configuració de pistes independents, canvi que diuen tenir dret a fer "demà mateix". De les dues alternatives, afegeix, una està descartada, i Aena "n'és conscient", perquè Brussel·les no la permetrà, així que l'única que queda és la segona. "Tenen l'excusa perfecte perquè diran que Europa no els deixa, el Govern no els dona suport i els veïns defensen més La Ricarda que l'ús segregat de les pistes", assenyala.
Domènech critica que si Maurici Lucena està disposat a blindar per llei l'ús segregat de les pistes en cas que prosperi l'ampliació, com ha anunciat els darrers dies, també ho podria fer ara estudiant les altres alternatives que estan sobre la taula.
Si les seves sospites s'acaben complint, Domènech assegura que els veïns de Gavà Mar, i "segur" que els de Castelldefels també, tornaran a sortir al carrer a protestar per "defensar la seva salut" i allò que els tribunals van dir: que la tercera pista no compleix els criteris d'impacte mediambiental. "Si Aena tira pel dret anirem a sac i convertirem això en un Vietnam amb gent aixecant-se cada dia amb la ràbia suficient per anar protestar on faci falta", alerta.
Aquí, assegura que "no estan en contra de l'aeroport" ni del seu creixement però recorda que la operativa amb pistes separades va fer de la vida dels veïns un "infern" i que no poden permetre de cap de les maneres tornar enrere perquè "s'hi juguen la salut" per l'impacte acústic i químic.
Per últim, Domènech ha avançat que estan preparant amb ajuntaments i entitats veïnals i ecologistes un "gran acte reivindicatiu" contra l'ampliació de l'aeroport que vol ser el "contrapès" al realitzat pels agents econòmics a Esade el passat 2 de juny.