Les vendes de vehicles comercials lleugers a l'Estat espanyol es van situar en 77.184 unitats els vuit primers mesos de l'any, fet que suposa una disminució del 29,9% si es compara amb les dades del mateix període del 2021, segons les xifres publicades per les associacions de fabricants (Anfac), concessionaris (Faconauto) i venedors (Ganvam). Aquestes dades queden a expenses de les que es marquin a Catalunya des de la Patronal Fecavem que properament també ha de publicar els seus resultats.
A l'agost, les matriculacions d'aquest tipus de vehicles van augmentar un 8,8%, amb un volum de 9.039 unitats respecte a les 8.310 unitats comptabilitzades aquest mes de l'any previ. Per segments, els lliuraments de derivats de turisme i furgonetes van créixer un 35,5% a l'agost, amb 4.967 unitats, però van caure un 35,8% en l'acumulat, fins a 37.939 unitats. Així doncs, en el darrer mes es van vendre 30 derivats de turisme, un 275% més, i 247 unitats a l'acumulat, un 7,4% més. A més, el mercat de furgonetes va créixer un 46,4% mensual, amb 4.608 unitats, però va baixar un 36,4% els vuit primers mesos de l'any actual, fins a 33.027 unitats, i el de 'pick-ups' es va contreure un 35,6% mensual, amb 329 unitats, i un 32,1% des del gener, amb 4.665 unitats.
D'altra banda, les vendes de furgons i camions lleugers van experimentar una baixada mensual del 12,3%, amb 4.072 unitats, i del 23,1% durant els vuit mesos, amb 39.245 unitats. Així, es van vendre 1.015 comercials lleugers a l'agost, un 15,5% menys, i 9.242 unitats des de començament d'any, un 20% menys, a més de 2.360 furgons el mes passat, un 15,4% menys, i 23.593 unitats fins a l'agost, un 27,5% menys. Els lliuraments de camions van assolir un volum de 697 unitats el vuitè mes del 2022, amb un augment del 6,6%, alhora que entre el gener i el mes passat van caure un 8%, fins a 6.410 unitats.
Les patronals lamenten que no remunten
En aquest ball de xifres, les patronals llancen un missatge de prudència ja que malgrat algunes millores, els resultats no són esperançadors. Félix García, director de comunicació i màrqueting d'ANFAC, ha declarat que “el mercat de turismes i tot terrenys aconsegueix un lleuger augment al mes d'agost. Però aquesta dada pot resultar enganyosa ja que en relació amb el 2019, en un context prepandèmic, les vendes cauen per sobre del 30% i en l'acumulat, la contracció del mercat respecte a aquell any és del 40%. El sector continua acusant la crisi dels microxips agreujada pel complicat escenari geopolític internacional que genera incertesa en la situació econòmica amb una inflació elevada i el preu dels diners a l'alça. En aquesta conjuntura, a més, no ajuden de cara a la decisió de compra per als usuaris alguns missatges en contra de l'ús del cotxe privat, encara que sigui un vehicle nou i electrificat”.
Per la seva banda, Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto, subratlla que “malgrat la lleu millora del mercat a l'agost, el baixíssim nombre de vehicles venuts es continua parlant d'un mercat raquític i deprimit que, impactat per un context totalment desfavorable (increment de preus, alt cost dels combustibles o desconfiança de les famílies a l'hora de consumir) no està sent capaç de canviar de dinàmica per acostar-se a uns registres més raonables. La crisi que està vivint l'automoció al nostre país no té precedents i les seves conseqüències per a l'ocupació i la competitivitat són impredictibles, per això no s'entén la inacció i la poca disposició del govern de Pedro Sánchez per reunir-se amb el sector, com ja hem sol·licitat des de Faconauto o des de la pròpia UGT, per trobar mesures que impulsin la viabilitat d'una activitat tan estratègica per a l'economia i el consum”.