La incertesa sanitària i la crisi econòmica han impactat durament el sector de l'automoció a Catalunya. Les vendes de turismes i tot terrenys a l'octubre han caigut un 18,4% respecte al mateix mes de l'any anterior —fins a les 12.018 unitats—, segons les dades de noves matriculacions publicades aquest dilluns per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac). Segons les dades recopilades des de l'inici de l'any a Catalunya —que reflecteixen l'afectació de la pandèmia fins al dia d'avui— s'han matriculat 97.345 vehicles, un 33,2% menys en comparació amb els deu primers mesos de 2019.

A la província de Barcelona, les matriculacions d'automòbils s'han reduït un 19,5%, passant de les 11.101 de l'any anterior fins a les 9.307 l'any vigent. Girona ha estat a província més afectada, amb una reducció del 29,1% dels registres de matriculacions, mentre que a Lleida i Tarragona s'han reduït en un 21,2% i un 23,1% respectivament. Així ho indiquen les dades de Fecavem (Federació Catalana d'Automoció) publicades també aquest dilluns.

A Espanya, la reducció de vendes arriba fins al 37% durant l'any

A Espanya, hi ha hagut una afectació major des de l'inici de l'any, amb una caiguda de les ventes del 36,8% fins a l'octubre (amb 669.662 matriculacions de vehicles). El mes d'octubre s'han venut 74.228 vehicles, un 21% menys respecte a l'any anterior.

La directora de comunicació d'Anfac, Noemí Navas, valora positivament els plans d'ajuda al sector, encara que vaticina que la crisi s'estendrà fins al 2021. Per això, demana que es mantinguin tots els suports "si no es vol que el sector i l'ocupació caiguin encara més".

D'altra banda, des de Fecavem i el Gremi del Motor, valoren l'activació del Pla Renove com una ajuda en positiu per mantenir el mercat però senyalen que "és insuficient per mantenir el nivell d'activitat anterior a la Covid. "Aquesta segona onada de la Covid trenca les previsions més optimistes amb què treballàvem
al sector per mantenir una línia ascendent de vendes. Amb les dades a la mà, es necessiten més ajuts i que les administracions afrontin i escoltin les nostres propostes per sortir de la situació", afegeixen des d'ambdues associacions.


Pla mitjà d'alguns cotxes d'ocasió de l'empresa Valoare, Girona. Foto: ACN

Quant a la categoria dels vehicles, els comercials lleugers han reduit les seves vendes en un 6,6% —amb 2.346 unitats a l'octubre—. En l'acumulat de l'any, la caiguda ha estat del 25,6%, amb 18.842 unitats venudes. Dins de la mateixa categoria, en tot l'Estat es van vendre 16.574 vehicles l'octubre (-3,9%), mentre que en els deu primers mesos de l'any s'han venut 125.861 (-30,7% ), segons recull l'ACN.

Els establiments de lloguer perden un 61% de la seva activitat

Quant als vehicles industrials, el nombre de matriculacions a Catalunya a l'octubre han crescut un 17,5%, fins a les 376 unitats. Tanmateix, la caiguda en l'acumulat de l'any és del 19%, amb 2.402 vehicles venuts. En el conjunt de l'Estat s'han venut 2.572 vehicles industrials durant l'agost, un 27,3% menys en comparació amb el mateix mes de l'any anterior. La variació entre gener i octubre és molt similar (-26%), amb un total de 15.296 matriculacions.

En relació amb els canals de distribució, tots han experimentat un descens en les vendes de vehicles. Els més perjudicats en l'Estat han estat els establiments que es dediquen al lloguer, que han registrat un 46,2% menys d'operacions respecte l'octubre passat. En l'acumulat de l'any, el descens és del 60,8%. Quant al canal particular, la caiguda ha sigut del 22,7% l'octubre (-30,6% en l'acumulat de l'any), mentre que, al canal empresa les matriculacions van caure un 15,5% (-30,8% durant els deu primers mesos).

 

Imatge principal: Diversos vehicles a la carretera de Lleida. Foto: ACN