Els establiments adherits a l'associació d'empreses de retail Comertia han vist les vendes reduïdes en un 36% en aquest Black Friday, en comparació a les dades de l'any passat, segons un informe de l'associació.
El tancament dels centres comercials, que és on es troben moltes de les botigues de Comertia, ha afectat greument les dades del sector retail. Comertia ha advertit que no obrir els comerços durant el pont de la Puríssima després que la Generalitat no hagi aprovat el pas al tram 2 de la desescalada comportarà "conseqüències catastròfiques". Passar a la següent fase suposava que els comerços que es troben dins aquests complexos poguessin obrir amb un 30% de l'aforament.
L'entitat recorda que aquesta setmana és "crucial" per a la campanya de vendes de Nadal i per recuperar les que no s'han pogut fer en les darreres setmanes. En aquest sentit, el sector ha demanat l'obertura immediata dels seus establiments en nombroses ocasions. Botigues del sector de la restauració, equipament de la llar, alimentació o moda, entre altres, formen part de Comertia.
Altres factors que han pogut incidir en aquestes dades, segons l'associació, és el confinament perimetral que no permet els desplaçaments entre poblacions i la pluja que es va produir dissabte passat, moment en què moltes persones decideixen anar a comprar.
Dades de novembre
Les dades del mes de novembre tampoc no inciten al positivisme. Segons un informe de la mateixa associació, les vendes als establiments membres han caigut un 30,1% respecte del mateix mes de l'any passat.
#IndicadorRetailComertia La facturació del #comerç segueix en descens: El tancament de centres comercials i de la restauració, i el confinament perimetral de cap de setmana lastra la facturació de les empreses de retail, que han disminuït un 30,1% les vendes respecte 2019 pic.twitter.com/ezQCrNcUzy
— Comertia (@ComertiaRetail) December 3, 2020
Sense tenir en compte les vendes en alimentació bàsica, la reducció de vendes s'agreuja amb una caiguda del 34,6%. De fet, Comertia ha exposat que la facturació de tots els establiments menys els d'Alimentació Bàsica s'ha vist afectat.
L'entitat reclama "ajuts econòmics per compensar l'absència d'ingressos i evitar el tancament de moltes empreses".
Auge del comerç en línia
Comertia ha explicat que la mitjana de creixement online se situa en el 134%, sent els sectors més afavorits el de Complements, Moda, Alimentació i Llar. Aquest fet es deuria a les restriccions de mobilitat el cap de setmana i el tancament de la restauració i dels centres comercials, que han fet augmentar notablement les vendes en línia a tots els sectors.
Segons dades del Banc d'Espanya de mitjans de novembre, les dades del comerç en línia s'ha disparat a Espanya amb motiu de la pandèmia de la Covid, i actualment representen un 22% de les vendes de l'estat espanyol.