Els preus dels bitllets de tren per viatjar entre Madrid i Barcelona els últims tres mesos han baixat de mitjana un 43%, en comparació del mateix període d'abans de la pandèmia, després de l'entrada de la competència a Renfe, així com l'estrena del seu tren 'low cost', Avlo. Aquest divendres, a més, s'estrena un nou operador, Iryo, que se suma a les operacions que ja realitza Renfe amb els seus trens regionals, AVE i Avlo, i a les d'Ouigo, a la ruta entre la capital i la Ciutat Comtal. Segons les dades de Trainline, una plataforma de venda de bitllets, els preus en aquesta relació han passat d'una mitjana de 81 euros a un cost mitjà per bitllet de 46 euros actualment. En canvi, aquest darrer trimestre, en les rutes no liberalitzades, com Alacant-Madrid, Màlaga-Madrid o Sevilla-Madrid, els preus s'han incrementat al voltant d'un 14% si es comparen amb el mateix període del 2019.
La irrupció del low cost
"L'augment de les reserves i la disminució dels preus demostra que tots guanyen en un mercat competitiu: més passatgers als trens, preus més baixos i un canvi modal cap a mitjans de transport més sostenibles", ha explicat la directora de Trainline Espanya, Andrea Saviane. Així mateix, la recuperació de la mobilitat i les opcions més grans de viatge estan incrementant la demanda per l'ús del tren. En les últimes nou setmanes, Trainline ha registrat un augment del 68% a la reserva de viatges per a la ruta Madrid-Barcelona, en comparació del mateix període de l'any passat. La tendència, però, no sorprèn. La liberalització del mercat ferroviari espanyol, impulsada per l'entrada d'Ouigo i Iryo, ha suposat una rebaixa del 49% del preu dels bitllets per a la ruta Madrid-Barcelona respecte a les dades anteriors a la pandèmia. El descens en els preus, així com l'oferta disponible més gran, s'ha reflectit en la demanda dels consumidors, de manera que la venda de bitllets s'ha disparat en un 393% des del maig de l'exercici passat. "Estem convençuts que la liberalització del sector ferroviari espanyol augmentarà el nombre de passatgers de tren a Espanya", ha comentat Saviane.
Tots els condicionats i el context actual ho afavoreixen. L'atractiu turístic, les bones temperatures, comparativament amb altres ciutats europees, la cultura gastronòmica, estan fomentant un turisme per tren. València, una de les primeres destinacions liberalitzades a Espanya, ha registrat un augment del 602% en la compra de bitllets del darrer pont de Tots Sants. Un altre lloc de destinació que s'ha beneficiat de la liberalització del mercat ha estat l'estació de Barcelona, que també experimenta un augment significatiu de reserves (174%), amb Madrid com el lloc d'origen des d'on sortirà més gent. Les dades de Trainline també han servit per conèixer les preferències a l'hora de viatjar amb tren aquest pont, i una és el desig de viatjar al matí, concretament a les 10:00h, l'hora més reservada per partir a la destinació.