La Facultat de Música i Arts Escèniques de la Universitat Alfons X el Savi (UAX) ha fet sonar de nou una viola oval del segle XIII després de recrear-lo en el projecte d'investigació 'Sons del Passat: Explorant l'Organologia Medieval a la Bíblia de San Luis'.

Aquesta iniciativa innovadora busca portar al present instruments del segle XIII a través de l'anàlisi i l'estudi de la iconografia de la Bíblia de San Luis, un dels manuscrits més valuosos de l'època medieval i els tres volums de la qual es troben a la Catedral de Toledo. La presentació d'aquesta viola oval, una peça de castanyer de la zona de Granada amb tapa esculpida de pi avet, ha estat presentada en un concert on s'ha posat de manifest el valor d'aquesta recreació.

El projecte, que ha involucrat durant dos anys a estudiants i professors de diverses titulacions de la Facultat de Música i Arts Escèniques d'UAX, té com a objectiu principal l'estudi musicológico de la Bíblia de San Luis, un regal del rei Lluís IX de França a Alfons X el Savi, que conté detallades il·lustracions de músics i instruments medievals. Encara que aquest manuscrit ha estat àmpliament investigat des del punt de vista artístic, mai abans no s'havia abordat des d'una perspectiva musicológica, la qual cosa converteix aquest estudi d'UAX en pioner en el seu camp i mostra que aquests exemplars són una finestra excepcional i desconeguda cap a la música de l'època. La investigació ha comptat amb el finançament de la Fundació UAX i el Banc Santander.

Per a Ana Ruiz, investigadora principal i Coordinadora del Grau de Musicologia

de la Facultat de Música i Arts Escèniques d'UAX, "la investigació ha consistit en una anàlisi de totes les imatges que eren a la Bíblia de San Luis, que prèviament s'havia fet des del punt de vista de la història de l'art, però, tanmateix, ningú no havia reparat als instruments musicals. Per això, hem considerat molt interessant poder treure aquests instruments de la imatge i portar-los a un context sonor que és realment on pertanyen".

L'equip investigador ha estat compost per experts en Musicologia, Organologia, Història de l'Art, Iconografia i intèrprets de la Universitat Alfons X el Savi i externs, que han treballat en la catalogació i anàlisi de les imatges d'instruments representats en aquesta Bíblia.

Al costat d'ells, ha estat imprescindible la col·laboració amb el lutier Christos Kanellos Malamas, que ha permès la reconstrucció des de zero d'una viola oval del segle XIII, basada en les il·lustracions del manuscrit. Aquesta recreació ha seguit fidelment els dissenys originals, amb ajustaments necessaris per assegurar el seu ús i sonoritat.

Kanellos Malamas ha explicat que aquesta viola "té una ànima d'instrument antic amb la visió del present". A més, entre les seves peculiaritats es troben que "és el que es diu un monóxilo, és a dir, excavat a partir d'una única peça de fusta. És un instrument esculpit a diferència de les violes actuals, que es fan per peces. També estan les peculiaritats que el lutier realitza dins de la caixa de ressonància, que fan aquest so tan peculiar i propi. El claviller, les tensions i la tapa també són diferents de les habituals en aquesta recreació, igual com el repertori que pots interpretar amb ella."

CONCERT

L'Auditori de la Facultat de Música i Arts Escèniques d'UAX ha estat l'escenari elegit per a la posada de llarg d'aquesta viola oval del segle XIII a través d'un concert amb una agrupació musical medieval formada per Livia Camprubí (viola), Jota Martínez (organistrum, simfonia, saltiri, veu) i Pablo Cantalapiedra (adufe, flauta doble).

El públic assistent presencialment i per streaming ha tingut l'oportunitat d'escoltar un instrument que ha tornat a la vida després de segles de silenci. Aquest esdeveniment marca una fita important en el projecte, que combina investigació històrica i musical amb l'objectiu d'expandir el coneixement sobre els instruments musicals medievals i el seu paper en la societat de l'època.

La investigació sobre l'organologia medieval de la Bíblia de San Luis tindrà continuïtat durant els propers mesos amb la seva presentació en el XI Congrés de la Societat Espanyola de Musicologia.