La multinacional alemanya Volkswagen situarà al Port de Tarragona un centre logístic que preveu un moviment de fins a 80.000 vehicles anuals. L’activitat es portarà a terme mitjançant l’operador Bergé i preveu tràfic tant d’importació com d’exportació, segons ha confirmat aquest dilluns el president de l’Autoritat Portuària, Josep Andreu, durant la presentació de resultats del 2016. L’aposta de la companyia s’emmarca en el procés de reorganització de les seves instal·lacions a la península Ibèrica, on passarà de quatre a tres centres (un al nord, un al centre i un a l’est).
A Catalunya, la decisió comportarà traslladar l’activitat logística de Barcelona a Tarragona, unes instal·lacions que l’any passat van moure 152.000 vehicles. El Port de Tarragona va tancar el passat exercici amb un 1% més d’ingressos, malgrat que el tràfic de mercaderies es va reduir un 5%. L’acord amb Volkswagen permetrà el Port de Tarragona fer un salt en el tràfic de vehicles i convertir-se en un node logístic de la companyia a la zona de Catalunya i l’Aragó.
“Són llocs de treball i economia productiva per al territori”, ha subratllat Andreu, qui també ha indicat que els primers vehicles ja han començat a arribar a Tarragona i que s’està treballant en l’assignació d’espais. S’estima que la meitat de les operacions es faran per via marítima i, l’altre 50% per via terrestre (en tren i camió), tant des de la planta que l’empresa té a Pamplona com des de les factories alemanyes. El responsable de l’Autoritat Portuària ha detallat que no disposar encara de la connexió amb l’ample europeu (prevista ara per al 2020, segons el Ministeri de Foment) no ha tingut afectació en l’aposta de Volkswagen. Tot i això, Andreu ha lamentat que, per aquest mateix motiu, Daimler sí que va descartar Tarragona com a possible port d’exportació de 200.000 vehicles Mercedes cap a l’Orient Pròxim.
Més vehicles i menys mercaderies
Durant el primer trimestre d’enguany, s’han mogut més de 54.000 vehicles al Port de Tarragona, un 21,4% més que en el mateix període del 2016. Els tres primers mesos de l’any, però, acumulen una davallada del 2,7% del tràfic de mercaderies. Els principals sectors que cauen són el cru, l’agroalimentari i la càrrega general, en part per la vaga dels estibadors que ha fet que algun vaixell s’hagi desviat a Barcelona, segons ha admès Andreu.
En el balanç del 2016, el Port de Tarragona va moure 31,3 milions de tones, un 5% menys, per motius “conjunturals” com ara l’aturada tècnica a Repsol. Malgrat això, la institució va percebre un 1% més d’ingressos (52,3 milions) “per l’aposta per la diversificació” que ha permès tenir accés a “tràfics de més valor afegit”. L’EBITDA del Port va repuntar un 0,3%, fins als 28,4 milions, mentre que els resultats d’explotació es van quedar en 7,2 milions, un 1,3% menys. El resultat de l’exercici net va recular un 1,6%, fins als 6,2 milions, principalment per l’increment d’amortitzacions. Tot plegat, ha permès que el cash flow se situï en 26,1 milions, un 3,5% més.
“En fem una lectura molt positiva, perquè en un any de baixada hem sigut capaços de mantenir un molt bon resultat i la nostra capacitat de generar recursos segueix estable”, ha assenyalat Andreu. El Port de Tarragona es mostra optimista de cara a aquest 2017 i confia recuperar el nivell dels 33 milions de tones. Entre els nous projectes comercials, a més de l’aposta de Volkswagen per Tarragona, Andreu ha destacat la creació d’una nova línia regular de contenidors que connectarà el Port de Tarragona amb Algèria i el Marroc. L’operativa, a càrrec de Medkon Lines que ja uneix Tarragona i Turquia, s’iniciarà el 4 de maig i tindrà una periodicitat de 10 dies, amb la intenció que acabi sent setmanal.
Més inversió
El Port de Tarragona ha planificat inversió pública per import de 38,8 milions, dels quals 20,8 es destinaran a la construcció de la passarel·la i la renovació del passeig marítim a Tarragona, on se suprimirà la filera d’aparcaments i s’eixamplarà la vorera, a l’ampliació del Moll de la Química amb 15.000 metres quadrats encara disponibles. Com també la reforma de l’antic edifici de l’Autoritat Portuària, a licitació a finals d’any per 4,5 milions, i a la construcció d’accessos a la ZAL. També s’han previst 9,9 milions pel projecte de ‘port sec’ a Guadalajara. Pel que fa a la inversió privada, els operadors del Port hauran invertit 46,5 milions des del 2015, dels quals 24 milions seran aquest 2017.
El president del Port de Tarragona ha afegit que la nova Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) patirà un retard d’entre un i dos anys per la necessitat de redactar un nou pla especial d’infraestructures. Tot i que el Port preveia poder-ne disposar aquest any, Andreu ha explicat que negocien amb la Generalitat la tramitació d’un espai provisional amb accés directe al Port. Això els permetria traslladar-hi activitat que ara mateix no té cabuda a les instal·lacions, que tenen un índex d’ocupació del 80%.
Un altre dels projectes de futur del Port de Tarragona és la construcció del contradic dels Prats, que a mitjà termini permetrà apropar l’actual pantalà de Repsol al nou moll; traslladar la monoboia -que ara es troba a mar obert- a l’interior de les aigües portuàries; perllongar el passeig marítim de la Pineda i instal·lar una terminal provisional de creuers. L’activitat creuerística viurà un 2017 de rècord amb 40 vaixells i 40.000 passatgers previstos, amb un impacte econòmic estimat d’uns 3,25 milions.