En els últims mesos el binomi bateries i Martorell ha anat lligat. En alguns moments que sí, en d'altres que no, i tot plegat per la possibilitat que Volkswagen col·loqui a Barcelona la ja famosa planta de bateries. Aquest dimecres, la matriu de Seat ha fet un pas més per alimentar les hipòtesis perquè la planta sigui una realitat amb la inauguració de l'únic centre de desenvolupament i investigació de bateries de Volkswagen fora d'Alemanya, el Test Center Energy (TCE). Segons ha informat la companyia, la companyia ha invertit uns 7 milions d'euros en aquest nou centre de recerca i desenvolupament de bateries per a cotxes elèctrics i híbrids. Les instal·lacions, situades a Martorell, s'utilitzen per desenvolupar i fer assajos de rendiment a sistemes d'energia per a vehicles elèctrics i híbrids de Cupra, Seat i Seat Mó, així com d'altres marques del Grup Volkswagen.

A l'acte d'inauguració, celebrat avui, hi han assistit la ministra de Ciència, Diana Morant, i el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, que han visitat les instal·lacions juntament amb el CEO de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths, i el vicepresident d'I+D de la companyia, Werner Tietz.

Seat tornar a reclamar el PERTE 

Durant la inauguració, Griffiths, ha insistit, un cop més, i ha posat pressa al govern espanyol perquè publiqui el PERTE del cotxe elèctric recordant que "tenim l'oportunitat, i la responsabilitat, de canviar per complet la nostra indústria. Ara necessitem comptar amb els fons per a fer realitat aquests projectes. Esperem que el Govern publiqui el PERTE en els pròxims dies. Més retards en la convocatòria seria crític per a projectes rellevants de Future: Fast Forward”. De fet, Griffiths ha insistit a recordar que els fons del PERTE són necessaris per assegurar les inversions del grup a Espanya i la ubicació de la planta de bateries, que encara està per decidir.

En aquest sentit, el màxim dirigent de Seat ha sentenciat que "la planta de la bateria només s'instal·larà a Espanya si els incentius del PERTE ho permeten i, per tant, és massa d'hora per parlar d'on instal·larà". Amb tot, el conseller delegat de l'automobilística ha apuntat que els ajuts europeus són un "projecte de país", cosa que significa que ha de ser "transversal per a tot el territori espanyol". En aquest punt, Griffiths ha recordat que "el centre de tota la cadena de valor" de l'electromobilitat és la fabricació del cotxe elèctric, que s'ha de fer a Martorell, que també estarà condicionada als fons europeus. "Necessitem comptar amb els fons per fer realitat els projectes", ha dit. "Hem de fer els deures i ara ens hem de posar les piles amb el PERTE", ha insistit.

La ministra Morant, per la seva part, ha recollit el guant del directiu de Seat i ha assegurat que la convocatòria per optar a aquests ajuts es publicarà en els pròxims dies. Morant ha recordat que podran ser beneficiaris dels fons consorcis d'un mínim de 5 empreses amb presència rellevant de pimes i en col·laboració amb centres d'investigació. "El pla preveu mobilitzar 24.000 milions d'euros, sumant l'aportació privada, que serà essencial", ha assegurat la ministra.

Referent del sud d'Europa

Des del Govern, Torrent, ha assegurat que el Test Center Energy “és una molt bona notícia pel nostre país i ens ajuda a consolidar Catalunya com a referent de l’automoció del sud d’Europa”. Torrent ha apuntat que aquest centre “ens encoratja a continuar treballant” i ha destacat que en el vehicle elèctric hi ha “el futur de l’automoció, decisiu per a la nostra indústria, decisiu pel nostre sistema productiu i decisiu pel nostre futur”.

El conseller ha reafirmat que “hem de ser proactius, impulsar projectes estratègics, cercar la col·laboració amb el sector privat a mitjà i llarg termini” i, en aquest sentit, ha afirmat que “Seat és un soci estratègic del Govern de Catalunya”.

Diana Morant, Wayne Grifitths i Roger Torrent - Efe

Pel que fa a les instal·lacions inaugurades, disposen d'una capacitat d'assaig d'1,3 megawatts, la potència equivalent que necessiten 350 llars on treballen més de 25 professionals altament qualificats. A més, el TCE té capacitat per a fer anualment fins a 6.000 anàlisis completes de validació de les funcions relacionades amb el sistema d'alt voltatge. Les bateries se sotmeten a una mitjana de més de 17.500 hores de proves amb l'objectiu de garantir un rendiment òptim en qualsevol circumstància, durant tot el seu cicle de vida.

Així mateix, disposa de diverses cambres climàtiques que permeten fer proves amb les bateries i mòduls sota condicions tèrmiques extremes, entre –25 °C fins als +55 °C, simulant així les diferents situacions en les quals pot trobar-se un automòbil en el seu cicle de vida. Per a dissenyar i fabricar prototips i construir interfícies per als sistemes d'assajos, s'ha creat una àrea de recerca específica amb la més alta tecnologia.