Vuit de cada deu ciutadans utilitzen plataformes de segona mà, segons una enquesta realitzada per Milanuncios juntament amb Appinio a 1.000 espanyols per analitzar els seus hàbits en sostenibilitat.

Un tipus de comerç que mou ja més de 8.525 milions d'euros a l'any a Espanya segons la 'Radiografia de la Segona Mà a Espanya el 2024', impulsada per aquesta mateixa plataforma d'anuncis de particulars. Respecte als productes més sol·licitats, el 2024 es va alçar amb el primer lloc la categoria de motor, que s'ha vist reforçada després de diferents legislacions dins del sector entorn de la restricció a les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle. De fet, és la bicicleta u dels productes estrella quant a recerques.

També el sector dels mobles viu la seva particular expansió dins d'aquesta tendència de consum: el sofà i l'armari són els següents productes en el rànquing dels més buscats l'any passat. Tant és així que d'aquest canvi en els hàbits de consum han sorgit també iniciatives empresarials amb una important projecció. Un dels operadors més grans en aquest sector, la companyia sueca IKEA, va llançar l'agost passat la seva pròpia plataforma de segona mà, IKEA preowned. Ho va fer com a projecte pilot en l'àmbit mundial a Madrid i Oslo.

Un marketplace paral·lel al seu negoci 'core' que, segons han manifestat des de la mateixa companyia, està despertant un gran interès i indiquen que prova d'això és la seva extensió a tot el territori nacional a finals d'any i també unes visites acumulades que assoleixen ja les 375.000 des del seu llançament. Els usuaris han registrat fins al moment prop de 5.500 productes. Sobre les categories de producte més sol·licitades, reporten precisament la de seients per al saló, seguit de mobiliari d'emmagatzematge i ordre i, finalment, mobles de dormitori. Fins al moment, els usuaris semblen satisfets amb l'experiència de la plataforma, a la que qualifiquen amb 4,4 sobre 5 punts de valoració.

En IKEA Espanya manegen també altres dades que avalen l'increment d'aquest mercat concret, perquè la compra i venda de mobles de segona mà, que també han impulsat dins del seu servei de Mercat Circular, va suposar el seu any fiscal 2024 un share del 12,3% sobre el total de les vendes, per sobre del 3,7% registrat en el Grup Ingka a escala global. A més, Espanya és el segon país, per darrere de França, amb més vendes de segona mà dins de tots els països en els quals opera IKEA.

Hi ha iniciatives recents dins del sector de la moda i els complements que posen la sostenibilitat en el focus fins i tot en l'esfera de l'alta costura, com la desfilada Style for Change d'Oxfam o el d'Endless Runway d'eBay en la Setmana de la Moda de Londres. Les vendes de roba de segona mà podrien assolir 350.000 milions de dòlars el 2028, segons un informe fet per GlobalData i impulsat per la plataforma de roba de segona mà ThredUp.

Una tendència, la de la roba de segona mà, que constata la creixent quantitat de mercats ambulants d'aquest tipus i d'articles vintage que s'organitzen en diferents ciutats cada cap de setmana i també en la fama de Vinted, plataforma creada específicament per a aquest mercat alternatiu a la 'fast fashion'. D'origen lituà, la seva valoració supera els 5.000 milions d'euros i no descarta ampliar el focus a altres articles com llibres, joguines videojocs o electrònica.

Davant d'èxit i el volum d'articles i ingressos que mouen els grans de la segona mà que Hisenda ja va anunciar l'any passat un especial control sobre els qui superin les 30 transaccions anuals, que estan obligats a declarar-les. Segons l'AERESS (Associació Espanyola de Recuperadors d'Economia Social i Solidària), 9 de cada 10 espanyols consideren la possibilitat de comprar al mercat de productes utilitzats cada vegada que s'interessa a fer una nova adquisició.

A l'Eurobaròmetre sobre actituds dels europeus cap al medi ambient gairebé 6 de cada 10 enquestats estan disposats a pagar més per productes sostenibles que siguin més fàcils de reparar, reciclables o produïts de forma ambientalment sostenible. A més, segons aquest mateix baròmetre, els ciutadans consideren que la promoció de l'economia circular és la manera més eficaç d'abordar els problemes mediambientals en onze estats membres, seguida de prop per la restauració de la naturalesa.