El president del País Valencià, Ximo Puig, ha anunciat aquest dilluns que la Generalitat valenciana i la tecnològica Power Electronics estan immerses en un projecte per construir una gigafactoria dedicada a la fabricació de bateries. Aquest projecte preveu la creació de 30.000 llocs de treball i la supressió de 4,5 milions de tones de CO₂, segons ha informat el president valencià en el debat sobre l'estat de la Comunitat, equivalent al debat de política general que se celebrarà aquesta setmana al Parlament.
Durant la seva intervenció, Puig ha assegurat que aquesta "és una actuació disruptiva que marcarà un abans i un després. Un megaprojecte que convertirà Espanya en un referent mundial en bateries. I ho farà des de la Comunitat Valenciana".
El projecte, denominat Gigafactoria Element, és una iniciativa impulsada per la Generalitat i encapçalada per Power Electronics, que "compta amb el suport del govern d'Espanya" i que forma part de "la senda del Green Deal", ha subratllat Puig.
Compromet la fàbrica de bateries a Barcelona?
En principi, no, però mai se sap. Ara bé, cal recordar que en cas que arribés la fàbrica de bateries a Barcelona aquesta estaria directament relacionada amb Seat i el Grup Volkswagen, és a dir es fabricarien exclusivament bateries per a vehicles; per tant qualsevol altra fàbrica de bateries no afectaria els plans de Seat i Volkswagen.
De fet, si ens agafem a les últimes declaracions del fabricant de cotxes alemany del passat 13 de juliol, sabem que Volkswagen preveu construir una fàbrica de bateries a Espanya i que aquesta nova planta del grup alemany comptarà amb l'ajuda pública del PERTE de mobilitat per impulsar el cotxe elèctric.
El conflicte no és amb València
Així ho va assegurar Herbert Diess, però el conflicte, o la batalla, per la fàbrica de bateries no serà amb València, perquè el fabricant alemany en construirà una a Espanya peti qui peti. Ara bé, serà a Barcelona? No ho sabem, perquè Diess no va detallar si aquesta planta es col·locarà a Martorell o en un altre punt del territori espanyol.
"Tenim la intenció de construir la gigafactoria a Espanya. Aquesta localització permetria un subministrament altament segur per a la producció de vehicles elèctrics prevista al país", va afegir Thomas Schmall, president del consell d'administració de Seat. Schmall va detallar també que la construcció de la fàbrica de bateries es realitzarà al costat d'un soci estratègic, tal com farà el País Valencià, que no ha nomenat, tot i que quan va començar aquest serial, es va especular que podria ser Iberdrola.
Sobre la ubicació d'aquesta fàbrica, sabem que Martorell és un dels emplaçaments possibles, i si tenim en compte on estan ubicades les plantes de Volkswagen a Espanya, les opcions més reals són, efectivament, Martorell, on hi ha la fàbrica de Seat, i Landaben, a Navarra.