El futur de les instal·lacions es va esclarint. Una comitiva de tècnics de l'empresa xinesa Great Wall Motors (GWM) ha visitat la planta de Nissan a la Zona Franca per avaluar-ne el funcionament, segons han informat fonts de la comissió de reindustrialització. Així s'inicia la visita d'una setmana a Barcelona per fer les comprovacions de les quals depèn la confirmació de la seva aposta per reindustrialitzar el centre.
L'objectiu de la visita de la delegació xinesa és veure in situ les instal·lacions i comprovar en quin estat es troben abans de decidir una inversió de com a mínim 167 milions d'euros per adaptar la planta de Zona Franca, segons informen els sindicats. De fet, els representants dels treballadors tenen previst reunir-se amb la comissió de GWM aquest mateix divendres. Tot i això, altres fonts del sector apunten al fet que la inversió inicial que estudia la companyia asiàtica seria de més de 150 milions d'euros i que la producció se situaria en unes 100.000 unitats el 2025, la meitat de la capacitat actual de Zona Franca, que ocupa més de 500.000 metres quadrats.
Un viatge fonamental
Concretament, el fabricant xinès ha anunciat que vol començar a vendre models a Europa l'any vinent i que té la intenció de fabricar cinc nous models elèctrics a Barcelona a partir de 2023 amb la previsió d'arribar a produir 150.000 unitats el 2025. Així, es podria contractar a prop de 2.000 treballadors de manera gradual.
GWM va presentar el seu projecte sense haver trepitjat mai la capital catalana, per la qual cosa ara aquest viatge es considera fonamental per ratificar els seus plans. Igualment, cal dir que és la companyia millor situada per fer-se amb les plantes en les quals Nissan deixarà d'operar a Barcelona a partir del 31 de desembre. També és important el fet que la negociació de la comissió amb l'empresa xinesa es considera en aquests moments com a "preferent", alhora que GWM estudiar utilitzar també la planta de Montcada i Reixac (Vallès Occidental).
S'allarguen els terminis
Davant dels avenços encara insuficients amb el fabricant xinès, els terminis per tancar el procés d'inversió a les plantes de Nissan s'estan allargant més del previst inicialment. És per això que la mesa ha acordat aquest divendres que abans de finals d'any s'ha d'haver signat un "preacord vinculant" però no pas un de definitiu, segons han informat els sindicats. La signatura de l'acord definitiu es podria ajornar fins al febrer, més enllà de la fi de la producció de Nissan.
La negociació amb GWM està més endarrerida que la dels altres candidats, com Silence i el hub de descarbonització, perquè fa poc més de dos mesos que van començar les converses. En canvi, amb els representants de les marques catalanes el procés avança més ràpidament. La mesa ha ofert al hub de descarbonització instal·lar un projecte més embrionari del que havien proposat d'inici a la planta de Sant Andreu. El grup d'empreses liderat per QEV ja ha entregat el pla industrial per aquesta fàbrica. Pel que fa a Silence, la comissió veu amb bons ulls el pla per instal·lar-se a Montcada i continuen a bon ritme les negociacions pel que fa als terrenys i la planta i els terminis necessaris per al seu desmantellament.