El sector de la moda veu lluny la recuperació després d'un cop sense precedents per culpa del coronavirus. De fet, tres de cada quatre empreses del sector a Espanya estan convençudes que no podran recuperar-se fins al 2022, mentre que dues de cada tres preveuen reduir la seva plantilla aquest any. Aquest és l'escenari que dibuixa la desena edició del Baròmetre Veepee-Moda.es d'empreses de moda a Espanya.

En aquest context, la cadena tèxtil sueca H&M ha anunciat que planeja dur a terme una reducció del voltant del 5% de les seves botigues a tot el món el 2021, amb el tancament d'uns 250 establiments. La marca s'ha vist obligada a fer aquests canvis després que en els nou primers mesos de l'exercici hagi registrat unes pèrdues de 118 milions d'euros.

Dues de cada tres empreses de moda reduiran la seva plantilla aquest any

"Encara que els desafiaments estan lluny d'acabar, creiem que el pitjor ha passat i estem en una bona posició per sortir enfortits de la crisi", va declarar Helena Helmersson, consellera delegada de l'empresa. Al mercat espanyol, les vendes de la multinacional sueca entre juny i agost van assolir els 152 milions d'euros, la qual cosa representa una caiguda interanual del 27% respecte del mateix període de l'exercici precedent. D'aquesta manera es desplaça Espanya a l'onzena posició per facturació de H&M, quan un any abans ocupava el vuitè lloc.

Així, 9 de cada 10 empreses del sector són pessimistes respecte a com acabarà aquest 2020 a causa de la contracció del consum, i 3 de cada 4 asseguren que no es recuperaran fins d'aquí a dos anys, quan confien a poder arribar als nivells de vendes anteriors a la pandèmia. L'11% afirma que no hi haurà tornada a la situació anterior ni a curt ni a mitjà termini.

L'impacte en les grans companyies: Mango i Inditex

L'impacte del coronavirus al sector de la moda portarà dues de cada tres companyies a reduir la plantilla el 2020, la qual cosa contrasta amb el ritme de generació d'ocupació constant dels últims deu anys, segons indica Efe.

Inditex, a més de tancar totes les seves botigues durant el confinament i veure reduïts els seus aforaments durant la desescalada i la nova normalitat, ha vist caure les seves vendes un 40,8% durant el primer semestre del seu exercici fiscal 2020-2021, fins a assolir els 1.277,3 milions d'euros —davant els 2.161,01 milions d'euros registrats en el mateix període de l'exercici precedent—. Encara està per conèixer si també portarà a terme plans de tancament de les seves botigues (que engloben marques com Oysho, Zara, Massimo Dutti o Bershka).

El grup de distribució de moda número dos a Espanya per facturació, Mango, va haver de fer un ERTO a causa de força major el març passat, la mesura va afectar 4.767 treballadors. I és que, durant aquell mes, l'empresa va tancar 1.694 punts de venda a 72 països, el 78% de la seva xarxa total de botigues. Al juliol, finalment, es va recuperar la totalitat dels treballadors. Malgrat això, el grup haurà de ser capaç de mantenir la seva tendència anterior a l'esclat de la crisi, quan —gràcies al seu pla de transformació— va aconseguir deixar enrere tres anys de números vermells i tancar el 2019 amb un benefici net de 21 milions d'euros.

Auge del comerç electrònic en el 92% de les marques

La reducció dels locals físics no és només un efecte de l'impacte de la pandèmia, sinó també la conseqüència de l'auge del mercat online. De fet, el 92% de les firmes preveu un augment de les vendes online el 2020. En aquest nou comerç, els descomptes i les promocions tindran més protagonisme, mentre que les botigues físiques perdran pes. "La meitat de les empreses ja contempla una reducció de la seva xarxa de punts de venda aquest mateix any", indica l'informe de Modaes.es.

La Covid-19 ha frenat també les operacions corporatives i els processos d'internacionalització, segons l'enquesta. El 30% de les empreses espanyoles del sector preveuen sortir d'algun dels mercats internacionals en els quals són presents el 2020.

 

Imatge principal: Un treballador vesteix un maniquí en una botiga de Zara. Foto: Europa Press