L'aterratge dels membres de Podemos al govern espanyol va ser acollit, en general, amb l'esperança d'un aire nou a l'executiu. La seva proposta territorial semblava diferent, les mesures econòmiques també, i la defensa de drets i llibertats, a anys llum dels socialistes. El pas del temps ha anat esvaint molts d'aquells apriorismes i les banderes s'han anat diluint. No s'ha vist res del seu model territorial, més enllà de declaracions benintencionades. Estant ells al govern s'ha vist un retrocés evident en matèria de llibertats, molt més exagerat pel que fa a totes les qüestions relacionades amb els independentistes, i la seva presència en l'executiu espanyol ha donat una pàtina de credibilitat a la corrupta monarquia espanyola.
Seria exagerat dir que amb la presència al govern han posat punt final a les demandes polítiques, però el cert és que massa vegades fan la impressió que unes butaques al Consell de Ministres han temperat les proclames de quan eren a l'oposició. Aquest dimecres el portaveu parlamentari, Pablo Echenique, ha alçat la veu contra dos dels temes estrella de l'estiu polític, informativament parlant: el preu de la llum i l'ampliació de l'aeroport del Prat. En tots dos casos, Echenique s'ha mostrat disposat a plantar batalla al govern, al Parlament i al carrer.
Està bé que ho digui, però estaria milor que ho fes si així ho considera. Com a partit de govern, ho té ben fàcil: provocar una crisi amb el PSOE i Pedro Sánchez, a risc de quedar-se fora de l'executiu. Qualsevol altra cosa és un brindis al sol d'estirar més el braç que la màniga. Echenique no pot comportar-se com un tertulià més quan té al Consell de Ministres una vicepresidenta i quatre ministeris. Tampoc no pot limitar-se a assenyalar genèricament que cal reformar el mercat elèctric. Això està bé per a l'oposició però no per a ells.
Més escandalosa és la posició sobre la polèmica ampliació de la tercera pista del Prat, perquè, en aquest cas, és una iniciativa del govern espanyol i a l'ajuntament de Barcelona s'hi oposa l'alcaldessa Ada Colau i li dona suport el primer tinent d'alcalde, el socialista Jaume Collboni. Que han fet Podemos i els Comuns més enllà d'expressar la seva opinió? Perquè, insisteixo, si el fet és tan greu, que se'n vagin del govern espanyol o que Colau trenqui el seu pacte amb els socialistes. Si no, serà una discrepància mediàtica, però que, al final, tampoc no hi havia per tant.
Més enllà de la posició dels Comuns a l'ampliació del Prat, com ja es preveia no està, ni de bon tros, tot el peix venut. El pas dels dies ha anat generant esquerdes a Esquerra i a Junts, els dos avaladors a nivell del Govern del projecte impulsat per Aena i el govern espanyol. Suficients per tombar el projecte? Ara com ara, no. Però sí que es troben a faltar explicacions més convincents sobre com es compliran les normes de protecció del medi ambient en una zona protegida dictades per la Comissió Europea, i com esquiva l'anunci de limitar els vols curts que puguin realitzar-se amb tren en menys de 2,5 hores.