Fa uns deu dies, el director executiu de l'Integrated Systems Europe (ISE), Mike Blackman, va ser preguntat sobre la possibilitat que la fira audiovisual més gran del món, que se celebra a Barcelona des que l'any 2020 va abandonar Amsterdam i va canviar d'ubicació, i va contestar el periodista: Si tenim èxit a Barcelona, que el tenim, per què hem d'anar-nos-en a un altre lloc? La resposta sembla senzilla però l'important és que darrere d'aquesta aliança amb la capital catalana s'hi amaga una cosa que potser es veu menys però que és fonamental: una cooperació excel·lent amb la Fira de Barcelona, l'equip dirigent del qual ha aconseguit retenir el congrés mundial de telefonia mòbil, superant turbulències de tota mena gens fàcils, i estar atents a oportunitats com la de portar a Barcelona la fira audiovisual més gran del món.
Pau Relat com a president i Constantí Serrallonga com a director general han imprès a la Fira una gestió professional per sobre de les turbulències polítiques que són consubstancials a la vida política catalana i barcelonina en els últims anys. Això, a més, en competició moltes vegades amb Madrid o amb ciutats importants europees com Frankfurt, Londres, París o Ginebra. El recent congrés de l'ISE va deixar un impacte econòmic per a la ciutat pròxim als 400 milions d'euros, va ser un èxit per a les multinacionals i les empreses locals, va reunir un miler d'empreses expositores aproximadament —superant les 800 l'any passat— i va focalitzar Barcelona durant uns dies com la capital europea del sector audiovisual. Blackman té raó quan assenyala que per què haurien d'anar-se'n a una altra ciutat quan és un èxit a Barcelona. Aquesta disponibilitat ha de servir per falcar definitivament l'ISE, un certamen que té un contracte continu de tres anys amb Barcelona. O sigui, que el 2023 el compromís és per unes altres tres edicions i el 2024 serà per unes altres tres i així successivament si ningú ho denuncia.
D'aquí a dues setmanes, Barcelona té una cita amb el Mobile World Congress, el congrés mundial més gran de telefonia mòbil del món. Amb el Mobile passa una cosa similar al que deia Blackman amb l'ISE i l'èxit del saló a Barcelona. Amb una diferència, el Mobile va aterrar a la capital catalana procedent de Canes el 2006 i en aquest temps ja s'ha convertit en un clàssic, i el president de GSMA, John Hoffman, que té els drets del saló, es troba enormement còmode amb Barcelona i ha desestimat cants de sirena de Madrid i d'altres capitals. Moltes vegades, els catalans donem poca importància al que tenim i és bo destacar la importància de comptar amb dos salons de tanta fama mundial.
Tot això, sense descuidar propostes clàssiques de la Fira com Alimentària o el saló de l'Automòbil, i incorporant nous certàmens, d'una altra dimensió però igualment importants, que reforcen la posició de Barcelona al mapa firal. Un exemple d'això és Barcelona Wine Week, celebrat fa uns dies. La primera edició va ser el 2020, unes setmanes abans de la pandèmia, i aquest any ha reunit uns 20.000 professionals del sector procedents del voltant de 80 països i més de 800 cellers, i s'ha consagrat com el gran referent del vi a la península amb uns 18.000 visitants.
No és pas un camí fàcil guanyar terreny en la competició firal internacional, però és oportú reconèixer que Barcelona l'ha encertada amb un equip gestor a l'altura dels innombrables reptes perquè la capital catalana sigui tot un referent.