No hi ha cap dubte que els primers que haurien d'haver alçat la veu contra els diferents governs espanyols de les últimes dècades haurien d'haver estat, des de fa molt temps, els empresaris, petits i grans, de l'arc Mediterrani. Des d'Algesires a Portbou. Quatre autonomies -Catalunya, País Valencià, Múrcia i Andalusia- generadores d'una part important de la riquesa espanyola i sotmeses a l'escarni de la voluntat política del govern de torn, que ha preferit impedir el creixement econòmic de l'espai més dinàmic abans que impulsar la xarxa espanyola més gran de passatgers i mercaderies. Perquè en última instància, són els governs els que decideixen. I algú -alguns- han decidit durant molts anys posar sordina a les demandes primer catalanes i, després una per una, de tots els altres territoris.
Algú dubta que si l'Estat espanyol hagués volgut dur a terme el Corredor Mediterrani faria anys que estaria finalitzat? És d'una gran ingenuïtat pensar el contrari. Però esclar, la política té altres designis. I per al governant, votants a tot arreu. Primer es va haver de dur l'AVE de Madrid a Sevilla; després, intentar que el corredor central anés per davant del mediterrani; més tard, impulsar l'AVE a Galícia; i, finalment, convertir l'Alta Velocitat ferroviària a Espanya en una mena de tómbola. Així, per exemple, a Zamora, Otero de Sanabria, un poble que uns diuen que té 26 habitants, altres 28 i uns últims, 30, tindrà una parada de l'AVE el pressupost de la qual és de 4,2 milions d'euros. No val la pena seguir, però amb aquesta política tan sols s'ha aconseguit aquest titular i és de l'ABC: "Espanya és el país amb més quilòmetres de l'AVE per habitant, però el de menys passatgers".
Ara, a Tarragona s'han reunit empresaris catalans i valencians i han reclamat al govern espanyol que posi fil a l'agulla. S'han perdut més de 20 anys, s'ha presentat a Europa un projecte que lluny del sentit comú del que tothom entén com a Corredor Mediterrani -el que circula principalment paral·lel a la costa mediterrània- algú l'ha fet passar per Madrid i hi ha destinat fons europeus. I això per què? Perquè, com molt bé va dir el ministre Catalá la setmana passada en una visita a València, en això del corredor mediterrani hi ha un punt d'exageració respecte a la seva importància estratègica. I es va quedar tan tranquil després d'una barbaritat tan gran. I el que és pitjor, el govern també.