Una notícia tràgica a la carretera N-II, al seu pas pel terme municipal de Mataró, ens despertava aquest dimecres amb l'avís que dues persones havien mort en un greu accident de trànsit en què s'havien vist implicades una moto, un patinet elèctric i un cotxe. Les informacions parlen que la moto i el patinet elèctric haurien xocat quan aquest últim va fer un gir per travessar la carretera i el conductor de la motocicleta va caure a la calçada i un vehicle que venia per darrere no va tenir temps d'esquivar-lo i el va atropellar. Del resultat de l'accident, el conductor de la motocicleta i el del patinet van morir. L'informe final dels Mossos d'Esquadra delimitarà les responsabilitats de cadascú, però hi ha un fet inqüestionable del qual fa temps que alerta el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC): els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), i més concretament els patinets elèctrics, són una nova i preocupant realitat en la mobilitat, ja que la legislació és incompleta o s'està desenvolupant.

Això comporta, per exemple, a la ciutat de Barcelona, un suspens general respecte al seu funcionament, amb dades molt alarmants: el 74% dels usuaris de patinets circula per la vorera, cosa que està prohibida, tret que hi hagi habilitat un carril bici; i el 61% admet que se salta els semàfors en vermell. A més, un 12% de conductors té el patinet trucat per anar més de pressa, el 83% no disposa d'assegurança en cas d'accident, un 18% reconeix haver estat multat i un 20% desconeix el codi de circulació. Malgrat que la velocitat màxima per disseny està compresa entre els 6 i els 25 km/h, tots tenim diàriament exemples de patinets que circulen amb enorme imprudència i són un perill per als vianants, que —a aquest pas— no podran sortir de casa sense casc, ja que els riscos a l'espai públic que comporta la mobilitat de tota mena de vehicles acaba sent una font de problemes. El cas més greu són, sens dubte, les voreres, per les quals ja no és només que circulin motos o bicicletes, que les utilitzen com a drecera per a una maniobra prohibida, sinó els patinets que se n'apropien, envaeixen impunement l'espai per als vianants i mai no se sap per quin costat acabaran sortint.

Els patinets elèctrics han originat un greu problema de seguretat viària i és peremptori corregir-lo i evitar que es descontroli

El cas de Mataró no és exactament igual, perquè encara que el tràgic accident ha succeït al seu terme municipal, ha estat a la carretera N-II, però manté una similitud fonamental. La improvisació, l'abús de l'espai públic i una certa impunitat. I és que un patinet elèctric no és ni una bicicleta, ni una moto. No poden circular per les voreres i tenen prohibit fer-ho també en vies interurbanes, travessies, autopistes, autovies o túnels urbans. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els conductors tampoc no poden portar auriculars posats, ni fer ús del mòbil o qualsevol altre dispositiu mentre van conduint. És obvi que molts aspectes de tota aquesta normativa són, en realitat, un brindis al sol, ja que no es respecta en gaires casos, ni la Guàrdia Urbana aplica les sancions corresponents. Passa el mateix amb l'obligació dels conductors de VMP de fer servir casc de protecció, en els termes reglamentaris que es determini. A la pràctica acaba succeint el que ja passava als inicis de la legislació obligatòria de casc amb moto o motocicleta: que es va demorar molt de temps abans de l'aplicació definitiva.

No cal allargar-se gaire més, ja que els exemples són nombrosos i variats. És urgent i important que s'adoptin les mesures adequades per posar fi a la impunitat actual amb què es cometen imprudències de tota mena i amb un mercat que s'ha disparat. Actualment, es xifra en més de 5 milions d'unitats en ús els patinets elèctrics a Espanya, un boom que s'ha produït en molt poc temps, arran de la pandèmia del coronavirus. O sigui, en els últims quatre anys. No és suficient un programa pilot de formació, ni el fet que el patinet elèctric, per a molta gent, encara sigui considerat un vehicle menor. És un vehicle perillós que —fins i tot a la velocitat permesa— acaba ocasionant, en cas d'accident, lesions majoritàriament lleus, però també de molt greus. Els patinets han originat un greu problema de seguretat viària i és peremptori corregir-lo i evitar que es descontroli. Pel bé de tothom.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!