Ai, les xifres! Les boques que acaben tancant! Aparcat provisionalment el greu conflicte del Prat, amb agents de la Guàrdia Civil desplegats per cobrir la vaga indefinida dels responsables de seguretat de la companyia Eulen, s'acaben de fer públiques les xifres de passatgers a l'aeroport de Barcelona durant el mes de juliol passat. I ja es pot intuir a què es devia l'abús organitzat per Aena: el Prat i Barajas se situen per sobre dels cinc milions de passatgers el mes de juliol, amb una escassa diferència de 46.000 passatgers a favor de l'aeroport madrileny.
El que semblava impossible està a punt de passar: el Prat ha atrapat tècnicament Barajas i els enormes esforços fets per Foment, Aena i Iberia des de sempre, però d'una manera constant en l'última dècada, estan a punt d'anar-se'n en orris bàsicament perquè el mercat i les companyies no han acceptat el perjudici permanent de l'aeròdrom barceloní. Algun dia s'haurà d'explicar amb detall la història de l'estrangulació del Prat des dels despatxos oficials dels ministeris i de les seves empreses satèl·lits o el silenci —de vegades, fins i tot, la submissió— dels agents econòmics i empresarials catalans.
Però la realitat, tossuda, ha situat el Prat i Barajas gairebé al mateix nivell. Això sí: mateix nombre de passatgers però la meitat de despeses en seguretat que Barajas, mateix nombre de passatgers però el Prat genera més de 350 milions de beneficis a Aena i Barajas no n'arriba als 30, mateix nombre de passatgers però Barcelona encadena els conflictes i Barajas ni els coneix, mateix nombre de passatgers i el Prat apareixent en totes les notícies dels mitjans de comunicació internacionals com un aeroport conflictiu, mateix nombre de passatgers i la sensació que un aeroport (Barajas) té un Estat darrere seu i a l'altre (el Prat) només li queda el dret a l'enrabiada.
Però compte: també els queda, als catalans, el dret al record. Una arma que ni és de destrucció massiva, ni té la força d'un Estat. Però que suma d'aquí i d'allà davant el menyspreu permanent i la supèrbia.