No sé quantes persones poden decidir el vot de diumenge en funció de la situació de Rodalies, ni tampoc quants dels funcionaris que es van presentar a les oposicions per consolidar la plaça i van ser anul·lades en faran responsable el Govern de la Generalitat. Com tampoc no sabrem mai a qui han fet responsable els pagesos del retard en els ajuts econòmics per la sequera persistent, que amenaça no només les collites sinó també el seu sistema de vida. O quin cost ha acabat pagant Ada Colau per la degradació de Barcelona o el PSC per la inseguretat de la ciutat quan, en última instància, ha estat qui ha tingut la tinència d'alcaldia corresponent a la capital catalana.

De vegades hom té la sensació que una frase ben dita en un míting, un argumentari ben escrit per la munió de col·laboradors que tenen els candidats, o la professionalitat a l'hora de fer debats per televisió, acaben tenint una importància més gran que no pas la valoració de la gestió que pugui dur a terme un partit o un altre al capdavant d'una administració. Aquest dissabte hem sabut que les restriccions de circulació a la línia R2 Sud de Rodalies en les últimes tres setmanes han afectat 1.007.044 desplaçaments i han fet perdre un total de 471.343 hores laborables. Gairebé mig milió d'hores laborables perdudes, cosa que equival a prop de 60.000 jornades de treball.

L'estudi, que ha fet la Cambra de Comerç de Barcelona, és, si més no, impactant. Sobretot si tenim en compte que les dades s'han obtingut analitzant els retards i modificacions en la freqüència dels combois els dies feiners entre el 2 i el 19 de maig, el període que ha durat l'afectació. La incidència, que afectava el sistema de senyalització entre el Prat i Castelldefels, ha quedat ja reparada aquest dissabte i Renfe ha recuperat el servei habitual a l'R2 Sud.

Veurem quants dies estem sense parlar d'una nova incidència a Rodalies, però la irritació que expressen els passatgers quan es veuen afectats i els ciutadans en general sembla tenir un nul desgast electoral i serveix, a tot estirar, per a un titular de la pilera en aquesta campanya electoral. El que se'n diu minuts escombraries en un debat electoral. En entrar en la darrera setmana electoral, tot sembla estar en condicions de canviar en molts indrets, per com està d'atapeït el primer lloc, entre dos o tres candidats, i l'alt nombre d'indecisos. Molt més si a l'equació hi incorporem els possibles pactes postelectorals.

A tres de les quatre capitals —Barcelona, Lleida i Tarragona— la primera posició està en disputa entre dos o fins i tot tres partits. I a Girona, on Junts va treure al segon més de deu punts, les opcions d'un tripartit d'esquerres per desplaçar-lo són molt altes. A qui li agradin les emocions altes té aquesta setmana, i sobretot diumenge, la possibilitat de fer un gran tiberi.