Tal dia com avui de l’any 1924, fa 100 anys, entrava en funcionament el primer tram de metro de Barcelona, que uniria les places de Lesseps i de Catalunya. Aquell primer tram tenia una longitud de 2,47 quilòmetres i disposava de quatre estacions: Lesseps, Diagonal, Aragó (actualment Passeig de Gràcia) i Catalunya. L’any següent (1925) entraria en servei una ampliació de la línia per la banda sud de 860 metres de longitud que comportaria la creació de la nova estació terminal del Liceu; i la construcció de l’estació intermèdia de Fontana (al centre de l’antiga vila de Gràcia) entre les estacions de Lesseps i Diagonal. Aquest tram, que el 1925 ja totalitzava 3,33 quilòmetres seria l’embrió de l’actual Línia 3 (verda).

La història d’un projecte de ferrocarril subterrani a Barcelona remuntava a finals del segle XIX. Però no seria fins al 1920 que un grup d’empreses de transport de la ciutat, l’Ajuntament de Barcelona i el Banc de Biscaia, crearien l’empresa explotadora Ferrocarril Metropolità de Barcelona (FMB) i obtindrien l’autorització per a l’inici de les obres. El pla inicial era crear una línia en forma d’“i grega” invertida que uniria la plaça de Lesseps fins al passeig Colom i el passeig de Gràcia amb el Portal de Mar. En el tram baix d’aquest ramal —pel subsol de Via Laietana (embrió de l’actual Línia 4 —groga—) es va preveure utilitzar els túnels que l’Ajuntament de la ciutat ja havia perforat amb anterioritat, en previsió a aquesta obra (1908).

El 19 de desembre de 1926 s’inaugurava el tram entre passeig de Gràcia i Jaume I i l’estació de Plaça Urquinaona. En canvi, l’estació de Jaume I no es podria inaugurar fins més tard, perquè l’alcalde Damià Rumeu —baró de Viver— imposat a dit pel govern dictatorial de Primo de Rivera (1923-1930) es negava a desviar el trànsit de Via Laietana. No seria fins al govern de l’alcalde democràtic Jaume Aiguader (Estat Català) —primer alcalde independentista de la història de Barcelona (1931-1934)— que es reiniciarien les obres en direcció al mar. El 20 de febrer de 1934, durant el govern de l’alcalde Carles Pi i Sunyer (ERC) el metro arribava a la ratlla del mar i s’inauguraven les estacions de Jaume I i de Correus (des de 1972 desplaçada a Barceloneta).