Tal dia com avui de l'any 1836, fa 181 anys, naixia a Reus (Baix Camp) el que seria pintor, dibuixant i gravador Marià Fortuny i Marsal, que marcaria un estil i una època en la representació pictòrica de la Catalunya del segle XIX. Fortuny va néixer a la casa familiar del Raval de Robuster, 36 i va passar la primera infantesa a la casa pairal del carrer de Bages, 18. El 1849 va morir prematurament la seva mare i el pare, Marià Fortuny i Blay, i els quatre fills es van traslladar a Barcelona, a casa de l'avi patern, un cerer de Reus que s'havia establert anys abans a la capital del Principat. El 1850 moria el pare i Marià passava a la tutela de l'avi, que seria una influència decisiva en la seva carrera.
Marià Fortuny i Baró, l'avi Marià, va ser el descobridor del talent del jove Marià Fortuny. L'avi havia estat un escultor de figures de cera que modelava, maquillava i vestia i amb les quals ideava composicions. Durant els primers anys del segle XIX havia participat en una exposició itinerant de figures de cera. Posteriorment, ja en solitari, es va dedicar a crear figures articulades i a construir barraques per exhibir-les. Durant set anys va viatjar, amb la dona i els dos fills grans -un d'ells, el pare de Marià Fortuny- per diverses ciutats de la península Ibèrica i del sud de França en una iniciativa que és considerada el primer museu de cera de la història.
L'avi va posar el jove Marià en mans de Domènec Soberano i Mestres, productor del “Xampany de Reus” i professor de dibuix, que regentava una prestigiosa acadèmia a la capital del Baix Camp. Completada la primera formació, Fortuny, per indicació de Soberano, va passar al taller de l'escultor i pessebrista barceloní Domènec Talarn i Ribot. Hi va perfilar l'estil, que excel·liria en el camp del costumisme i que el convertiria en el millor retratista i paisatgista de la Catalunya del segle XIX. Va excel·lir també en l'aiguafort -l'ús de productes químics per obtenir els relleus i les figures dels gravats-, i es va convertir en un reconegudíssim referent internacional d'aquesta tècnica.