Tal dia com avui de l’any 1934, fa 90 anys, a l’aeròdrom del Prat, l’aviador Ramon Torres Guasch (Barcelona, 1906), pilotant una avioneta-turisme triplaça Potez 43 EX-AXA de fabricació francesa, s’enlairava amb destinació a Gao, a la vall del riu Níger, a 300 quilòmetres a l’est de Tombuctú (actualment, República de Mali). L’objectiu de Torres era esdevenir el primer aviador de la península Ibèrica a sobrevolar el desert del Sàhara de nord a sud. Torres havia modificat la seva avioneta (l’havia transformada en una monoplaça per a guanyar espai i encabir-hi un dipòsit de combustible addicional) i després de fer escala a Sevilla, Tànger, Tarfaya, Dakar i Tombuctú, assolia el seu objectiu. Per tornar a Barcelona va seguir la mateixa ruta.

Ramon Torres era un aventurer que s’havia iniciat en l’automobilisme. Anys abans havia participat en diversos ral·lis, però descobriria la seva autèntica passió amb l’aviació. A principis del 1934, va obtenir el títol de pilot a l’Escola de Vol de Barcelona (la mateixa on s’havia format Pepa Colomer, la primera catalana que va pilotar avionetes). Tot seguit, va adquirir el Potez 43 i va fer diversos vols per la península Ibèrica. I tan sols uns mesos després, va competir en el Trofeu Sabata (una cursa d’aviació Barcelona-Guissona-Barcelona) i va quedar en segona posició. Aquell èxit primerenc l’animaria a sobrevolar el Sàhara i, encara, el gener del 1936, amb Carles Coll i la seva avioneta, van volar des de Barcelona fins a Agadir d’una tirada (2.000 quilòmetres) i van establir un rècord.

Amb l’esclat de la Guerra Civil espanyola (juliol, 1936), la Generalitat va reclutar tots els pilots d’aviació per a operacions bèl·liques. Inicialment, la Conselleria de Defensa —dirigida pel tinent coronel d’aviació Felip Díaz Sandino (Caldes d’Estrac, 1891)— va tenir dubtes sobre si incorporar Torres, a causa del seu origen social (era fill d’una família d’industrials). Però finalment va ser mobilitzat amb el grau de tinent d’aviació i se li van assignar missions de reconeixement —amb un DH Dragon— i de combat —amb un Breguet 460-01 Voltur—. Torres va morir el 5 de març del 1937 en un combat al cel d’Empúries. El seu avió va ser abastat per la bateria antiaèria d’un vaixell rebel. El govern de Catalunya li va rendir honors d’heroi de guerra. Tenia 31 anys.