Acabar amb el dèficit fiscal és una de les apostes recurrents dels programes de les formacions independentistes. A més, el candidat de Junts, Carles Puigdemont, ha insistit aquest divendres des d'Argelers que impulsaran una reforma de la cistella d'impostos, per retallar alguns tributs i eliminar-ne d'altres. "Els catalans hem de deixar de pagar les rebaixes d'impostos de la senyora Ayuso", ha argumentat durant la presentació del programa econòmic de la seva formació en què ha exposat les mesures que pretenen tirar endavant per potenciar l'impuls de l'economia catalana. Per il·lustrar la prioritat que vol donar a l'economia des del seu executiu, ha anunciat que, si és president donarà al Govern una estructura molt orientada a aquest impuls, amb la creació de dues macroconselleries de caràcter econòmic.

Aquests departaments agruparan, per una banda, les àrees d'economia, hisenda, fiscalitats i infraestructures, i de l'altra, la recerca, empresa, treball, universitat, a banda de polítiques digitals. "Volem que el Govern sigui ja la primera declaració d'intencions", ha argumentat. A més, ha anunciat que en cas que encapçali un govern de coalició, tots els partits que el conformin s'hauran de comprometre a fer un "front comú" a Madrid per aconseguir rebaixar el dèficit fiscal i impulsar l'economia. Precisament, la incapacitat de materialitzar aquest front comú que van acordar ERC i Junts per a la investidura de Pere Aragonès, va ser una de les raons que van provocar la sortida del seu partit del Govern l'octubre del 2022. 

En aquests comicis, Junts ja ha advertit, aprofitant el pes dels seus set diputats a Madrid, que no farà costat als pressupostos de l'Estat si no s'introdueix una reforma de la LOFCA que reconegui l'excepcionalitat catalana i cedeixi a la Generalitat el 100% de la gestió dels impostos.

Eliminar impostos

Puigdemont ha comparegut acompanyat de la número dos, Anna Navarro, que només s'havia deixat veure per Argelers a l'arrencada de la campanya i avui s'ha encarregat d'una breu introducció, i el número tres de la llista, Josep Rull, per exposar les seves propostes econòmiques. Tot i que la compareixença sense preguntes no ha concretat les reformes fiscals que planteja, el programa inclou retallades en l'IRPF —abaixar el tram autonòmic més baix del 10% al 9,5% i deflactar tots els trams un 5%, entre d'altres—, revisar o suprimir l'impost de patrimoni i reduccions en l'impost de successions, a més d'una revisió dels impostos autonòmics per reduir o suprimir els que es considerin ineficients.

"Si avui els catalans paguen més no és perquè tinguin més diners a la butxaca, és perquè ens els treuen, se'ls emporten a Madrid i com que no hi ha hagut prou fortalesa i determinació per plantar-se davant de Madrid i, per tant, no ens donen els diners que ja generem, diuen: catalans, aquest any toca tornar a pagar, a pagar més. Amb nosaltres això s'ha acabat", ha advertit.

El candidat ha retret que des de Madrid l'economia obvia la realitat econòmica de Catalunya. "Estan acostumats a mirar el teixit empresarial des de la llotja del Bernabéu, només veuen grans companyies amb interessos interdependents, i nosaltres que ens ho mirem des de la llotja del Montilivi, hi veiem petites i mitjanes empreses, perquè és el mirall del país. L'altre és el mirall d'Espanya, de l'economia de Madrid", ha argumentat.

Autònoms i infraestructures

El mateix argument ha dedicat el candidat quan s'ha referit a la situació dels autònoms, dels quals, segons ha dit, el govern de l'Estat "mai no se n'ocupa i quan ho fa és per empitjorar la seva situació". "Tractats sovint com a defraudadors en potencia, als quals s'aplica cada vegada més filtres", ha reblat.

Pel que fa a les infraestructures, ha exigit que Catalunya ha de gestionar les seves, per poder ser un país competitiu i garantir la cohesió territorial, i que els beneficis que generen infraestructures com l'aeroport i el port s'han de quedar a Catalunya. "Aquests beneficis, sobre els quals hi ha una gran opacitat, se’n van també. I són molts. Per tant, transparència. No pot ser que el port de Barcelona o l'aeroport del Prat serveixi per pagar altres infraestructures ruïnoses de l’estat espanyol", ha reblat.

Puigdemont no ha explicat quina és la seva proposta sobre l'ampliació de l'aeroport, però al míting d'aquest dijous sí que va carregar contra la falta de decisió en relació amb aquest tema, per la qual cosa va reclamar lideratge i "no tenir por a la pancarta", perquè, segons va afirmar, han estat els interessos electorals del PSC els que ha frenat l'ampliació.