La campanya electoral de les eleccions generals d'aquest 23-J toca el seu fi i després de dies de mítings, anuncis, cartells, arguments creuats, retrets i alguna proposta, ara toca passar factura de quant ha costat el circ politicomediàtic. A Catalunya, qui més ha gastat és Junts: la candidatura que encapçala Míriam Nogueras preveu unes despeses de 2 milions d'euros, sumant la tramesa electoral. Ben a prop, ERC, que han destinat 1,8 milions per la campanya encapçalada per Gabriel Rufián i Teresa Jordà, també incloent l'enviament de propaganda electoral. Per darrere de Junts i ERC hi ha Sumar-En Comú Podem, que té un pressupost destinat al voltant de mig milió d'euros. Finalment, la CUP calcula que la seva factura és de 348.000 euros. PSC, PP, PDeCAT i Vox no han fet públiques les dades del seu pressupost.
El pressupost de Junts per a la campanya és de gairebé 2 milions d'euros. Uns 900.000 són despeses de campanya i la resta, 1,1 milions, corresponen a la tramesa electoral. Pel que fa al detall, tenen previst destinar 100.000 euros en publicitat; 190.000 en materials, 260.000 per a actes i lloguers; i 180.000 per al pla de mitjans. La xifra total del pressupost d'ERC és lleugerament més baixa, però molt semblant: d'1,8 milions d'euros aproximadament. S'hi inclou la publicitat de la tramesa electoral, que té un cost d'1 milió d'euros. Els republicans asseguren que són dades similars a les de la campanya de les eleccions generals de l'abril del 2019.
Els números previstos per a la campanya de la confluència Sumar-En Comú Podem són d'uns 260.000 euros per a despeses ordinàries i 240.000 per a despeses d'enviament de propaganda electoral. És a dir, en total uns 500.000 euros. Des dels comuns expliquen que, a diferència d'altres partits que s'endeuten amb entitats financeres per sufragar la campanya, Sumar- En Comú Podem assumirà totes les despeses amb recursos estalviats durant el mandat, donacions i microcrèdits. En l'àmbit estatal, Sumar no ha detallat quin ha estat el pressupost total destinat a la campanya. Ara bé, la formació encapçalada per Yolanda Díaz va anunciar el 14 de juliol que havien aconseguit tres milions d'euros a través de microcrèdits aportats per més de 2.600 persones. Aquesta era la xifra a la qual Sumar havia apuntat com a objectiu òptim per fer front a les despeses de la campanya.
La factura de la campanya de la CUP puja a 348.000 euros. La majoria, 210.000 corresponen al mailing, és a dir, les despeses d'enviament de propaganda electoral. Els actes de campanya sumen 29.000 euros; la publicitat i la comunicació, 42.000 euros; i uns 39.000 euros en material de campanya. Altres imports més menors són els més de 3.000 euros per a murals i els 9.000 per a marxandatge.
El PSOE destina 17,6 milions i PP no ho fa públic
El PSC no ha fet pública la factura de la campanya, però en l'àmbit estatal el PSOE va pressupostar per aquestes eleccions una despesa total de 17,6 milions d'euros. D'aquests diners, 2,5 milions d'euros aniran dedicats a pagar actes públics, 1,9 milions són per a anuncis de propaganda electoral a les ràdios, diaris i mitjans digitals, i uns altres 1,9 milions per a tanques, cartells i banderoles. A més, els socialistes destinen 1,44 milions a la producció de publicitat i a la impressió de la propaganda, 480.000 euros per la compra del material de propaganda, 420.000 euros per a 'creativitat i disseny', i 450.000 euros per a viatges i desplaçaments. Al pressupost també hi consten 900.000 euros en el concepte de "mobilització" per als mítings, 120.000 euros per a lloguers, 30.000 euros per a "materials diversos", 30.000 per assegurances i 237.000 de despeses financeres. En total aquests conceptes sumen 10.827.096 euros als quals cal sumar el pressupost del mailing, que ascendeix a 6.806.578 euros, de manera que el pressupost total de la campanya, incloent-hi el mailing, és de 17.633.674 euros. Quant al PP, la direcció estatal dels populars ha rebutjat facilitar la xifra del cost de la campanya perquè argumenten que "mai és definitiva". "La campanya està viva i varia cada moment", diuen, i remarquen que posteriorment al 23-J enviaran tota la informació al Tribunal de Comptes "dins el termini i en la forma escaient".