Ja queden poques setmanes per a les eleccions generals 2023, convocades el 23 de juliol. Els comicis arriben enmig de les vacances d'estiu i, davant d'això, molta gent ha decidit anticipar-se i sol·licitar el vot per correu per evitar haver d'anar als col·legis electorals en ple mes de juliol. En cas contrari, és moment de saber on has d'anar a votar. Per fer-ho, pots consultar la carta del cens que t'ha d'haver arribat a casa, on s'indica quin col·legi electoral et pertoca per la zona on vius i a quina mesa hauràs d'efectuar el teu dret a vot. I si no l'has rebut? Cap problema, a continuació t'expliquem com consultar la mesa electoral on has de votar a través del DNI (o sense).
🔴 Eleccions Generals 2023, DIRECTE | Última hora dels col·legis electorals i del 23-J
🔍 Consulta aquí si ets membre d'una mesa electoral a les eleccions generals 2023
🗳️ Vot per correu a les eleccions generals 2023: calendari, dates i com sol·licitar-lo
El procediment per descobrir a quina mesa electoral has de dipositar el vot és molt senzill. La consulta es fa a través d'aquesta pàgina web de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Una vegada a dins, has d'introduir les dades personals que et demanen: província, inicial del primer cognom, adreça de casa i municipi. Amb aquesta informació, el servidor dona la resposta sobre quin col·legi i mesa et corresponen. En alguns municipis els ajuntaments també han habilitat cercadors a les pàgines web, on pots conèixer aquesta informació, introduint el número de DNI i data de naixement.
Com demanar el vot per correu?
Si no vols votar de manera presencial, recorda que també pots demanar el vot per correu. El període de sol·licitud es va obrir el dimarts 30 de maig i finalitzarà el 20 de juliol, darrer dia per deixar el sobre a l'oficina de Correus. Davant l'allau de peticions, la Junta Electoral ha decidit ampliar aquest termini, que en un principi s'havia d'acabar el 13 de juliol. Així, ara disposes de set dies més per exercir el vot telemàtic.
El procés per sol·licitar-ho té dues vies diferents: anar presencialment a una oficina de Correus presentant el DNI, passaport o carnet de conduir original, o bé fer la sol·licitud de manera telemàtica a través de la pàgina web de Correus, sempre que tinguis el DNI electrònic o un certificat digital vàlid. Un cop fet aquest tràmit, Correus farà arribar la petició a l'Oficina del Cens Electoral, on es realitzaran les comprovacions necessàries. Si tot és correcte, s'emetrà un certificat per confirmar la inscripció de l'elector en el cens electoral i s'anotarà que aquesta persona votarà per correu. Això habilita el ciutadà a votar únicament per correu i, per tant, ja no podràs fer-ho de manera presencial.
A partir d'aquí, l'oficina electoral enviarà al domicili del votant, per correu certificat, la documentació necessària. És a dir, les paperetes, sobres, el certificat del cens i un sobre amb l'adreça de la mesa electoral corresponent. A més a més, s'inclou un fulletó explicatiu de com s'han d'emplenar correctament tots els documents. Cal destacar que aquesta entrega es fa en mà a la persona que ha sol·licitat votar per correu. En cas de no estar a casa, serà necessari acudir a una oficina per rebre la documentació. Finalment, una vegada ja tens tota la documentació, has de remetre el vot per correu certificat, una gestió que s'ha de fer presencialment a les oficines de Correus.