El vot per correu a les eleccions generals del 23 de juliol de 2023 està guanyant cada vegada més popularitat a causa de la convocatòria anticipada de les eleccions i la coincidència amb les vacances d'estiu, quan molts ciutadans estaran fora de les seves ciutats. Aquells que desitgin exercir el seu dret a vot, però no puguin fer-ho de forma presencial, tenen l'opció de sol·licitar el vot per correu. És important tenir en compte els terminis establerts per sol·licitar el vot per correu. El període de sol·licitud es va obrir el dimarts 30 de maig i finalitzarà el 20 de juliol, darrer dia per deixar el sobre a l'oficina de correus. Inicialment, el termini estava programat per al 13 de juliol, però la Junta Electoral ha decidit ampliar-lo per facilitar a més persones la possibilitat d'exercir el seu vot per correu.
 

📩 Vot per correu a les eleccions generals 2023: calendari, dates i com sol·licitar-ho
 

📧 Com votar a les eleccions generals 2023 des de l'estranger?
 

Com sol·licitar el vot per correu?

Per sol·licitar el vot per correu, es poden seguir dues vies: acudir a una oficina de Correus presentant el DNI, passaport o carnet de conduir original, o fer la sol·licitud de forma telemàtica a través de la pàgina web de Correus, sempre que es compti amb el DNI electrònic o un certificat digital vàlid.

Un cop feta la sol·licitud, Correus traslladarà la petició a l'Oficina del Cens Electoral, on es realitzaran les comprovacions necessàries. Si tot és correcte, s'emetrà un certificat que confirma la inscripció de l'elector en el cens electoral i s'anotarà que aquesta persona votarà per correu. A partir d'aquest moment, el ciutadà quedarà habilitat únicament per votar per correu i no podrà fer-ho de forma presencial. En la següent fase, l'oficina electoral enviarà al domicili del votant, per correu certificat, la documentació necessària. Això inclou les paperetes, sobres, el certificat del cens i un sobre amb l'adreça de la mesa electoral corresponent. També es proporcionarà una explicació detallada de com emplenar correctament tots els documents. És important destacar que aquesta entrega s'ha de realitzar de manera presencial.

En rebre els documents, el votant haurà de signar personalment la recepció, prèvia acreditació de la seva identitat. En cas de no trobar-se a casa quan arribi el carter, serà necessari acudir a una oficina per rebre la documentació, sempre prèvia acreditació d'identitat. L'Oficina del Cens Electoral enviarà la documentació per al vot per correu a l'adreça indicada a la sol·licitud entre el 3 i el 16 de juliol. Durant aquest període, s'espera que els votants rebin tot el material necessari per exercir el seu vot per correu de manera adequada. En la tercera i última fase, l'elector haurà de remetre el seu vot per correu certificat, introduint-lo a l'embolcall amb l'adreça de la seva mesa electoral. Aquesta gestió es realitzarà novament a les oficines de Correus, on s'assegurarà el seu correcte enviament.

És important tenir en compte que el vot per correu no eximeix els ciutadans de ser seleccionats per formar part d'una mesa electoral. Existeix una creença estesa que aquells que voten per correu estan exempts d'aquesta responsabilitat, però la realitat és que podrien ser cridats a participar en les tasques d'una mesa electoral.