L’alcaldessa i candidata de Barcelona en Comú per a les eleccions municipals 2023, Ada Colau, ha promès un any de Bicing gratuït als joves d’entre 16 i 20 anys si repeteix a l’alcaldia, en una mesura que sembla destinada a captar el vot jove. Aquesta iniciativa s’emmarca, segons Colau, en un model de ciutat que implica “reduir la presència del cotxe i de la contaminació per fer una ciutat més verda i més saludable”. Per això, ha indicat que en la franja d’edat de 16 a 20 anys, “només un 12%” són usuaris del servei de bicicletes municipal, raó per la qual considera que impulsar un abonament gratuït serviria perquè “ho puguin provar i s’animin a utilitzar la bicicleta de forma habitual”.
🟡 Candidats a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: tota la llista
🗓️ Calendari de les Eleccions Municipals 2023 a Catalunya: quan són, dates clau i candidats
Colau ha assenyalat que fins ara l’Ajuntament de Barcelona ha duplicat els carrils bici, i que aquesta mesura per apropar els joves al Bicing es podria aplicar “de manera immediata” amb un cost de 5,7 milions d’euros en tot el mandat, per bé que el cost principal es concentraria en el primer any, afegint que té un potencial de 110.000 usuaris. Així ho ha exposat la candidata dels comuns barcelonins aquest dilluns al matí davant els mitjans de comunicació, on ha recordat que tot i que entre els 16 i els 20 anys només un 12% són usuaris de Bicing, més de la meitat dels joves menors de 30 anys ho són.
“Estem demanant a la ciutadania que utilitzi menys el cotxe, per tant, hem d’oferir alternatives”, ha defensat Colau, que ha justificat la mesura en el fet que Barcelona “és la capital que menys fa servir cotxe per anar a treballar”, segons un estudi recent, mentre que en paral·lel, creix l’ús del transport públic i de la mobilitat activa. “El 24% dels barcelonins manifesta fer servir algun cop bicicleta”, ha afegit. A més, ha recordat que el servei municipal de bicicletes ha crescut des de 2015 un 45% en usuaris: ara són 138.000. Això s’explica per diferents incentius, ha dit Colau: “Hem més que doblat els kilòmetres de carril”, ja que s’ha passat de 120 km a 270 km, “hem incorporat 3.000 bicicletes elèctriques a la flota i hem ampliat el servei de 61 a 72 barris”. De fet, l’únic barri sense servei és el de Vallbona.
Introductor de l'ús de la bicicleta
“El Bicing és un bon introductor de l’ús de la bicicleta, per això creiem que hem de seguir impulsant el servei entre la gent jove”, ha continuat Colau. La candidata ha citat dades que expliquen que el 54% dels menors de 30 anys fan servir el transport públic per anar a la feina o els estudis, segons l’INE. A més, un 40% menys de joves tenen carnet de conduir respecte fa 10 anys, segons la DGT. Per la seva banda, la candidata número 3 i tinenta d’alcalde, Janet Sanz, ha destacat que “estem davant un canvi de la cultura de la mobilitat". "La bicicleta és una forma sostenible i saludable i ara que tenim aquesta xarxa de carrils interconnectant-se és un bon moment per seguir impulsant”, ha afegit.