Compte enrere per a les eleccions municipals 2023 a Barcelona. Aquest dimarts TV3 va organitzar el darrer debat electoral entre els candidats a l'alcaldia de Barcelona abans dels comicis de diumenge. Segons les dades de l'enquesta d'El Nacional sobre quin alcaldable ha guanyat el debat, a les 23:00 hores i amb un total de 12.358 votacions, el candidat de Trias per Barcelona, Xavier Trias, s'ha situat en primera posició del rànquing amb un 59,18% dels vots dels lectors. En segona posició, tot i que, a molta distància, se situa l'alcaldessa Ada Colau, amb un 17,2% dels vots. El tercer lloc l'ocupa l'alcaldable d'ERC, Ernest Maragall, amb un 11,15%, seguit del candidat del PSC, Jaume Collboni, amb el 6,62%. I ja amb votacions paupèrrimes està l'alcaldable de Valents, Eva Parera, amb un 3,05%, i els candidats del PP, Daniel Sirera, i de Ciutadans, Anna Grau, amb un 1,39% i 1,42% respectivament.
🗳️ L'enquesta d'El Nacional: Quin candidat creus que ha guanyat el debat electoral de Barcelona de TV3?
L'últim debat de les eleccions a Barcelona
L'últim debat de les eleccions a Barcelona pel 28-M va deixar diversos enfrontaments entre els candidats. Un d'ells va ser el d'Ada Colau i Jaume Collboni, que es van acusar mútuament "d'haver dimitit" de les seves responsabilitats, en qüestions de mobilitat, seguretat i neteja de Barcelona, així com per l'economia i l'habitatge. Collboni es va mostrar molt crític amb Colau i va assegurar que durant els últims 4 anys "jo he hagut de fer d'alcalde, he hagut d'assumir les responsabilitats que vostè evitava". D'altra banda, l'alcaldable de Trias per Barcelona, Xavier Trias, va acusar Colau de "fracassar" en matèria d'habitatge. La cap de llista de BComú ha proposat copiar el model d'Amsterdam per evitar l'especulació. El candidat d'ERC, Ernest Maragall, ha situat Rodalies com "l'elefant a l'habitació" pel que fa a la mobilitat.
En el bloc sobre l'urbanisme i la mobilitat, va ser un dels temes que més va unir l'oposició contra Colau. Trias va constatar que tothom fa plans sobre mobilitat, però que el que cal són acords. Aquí ha acusat la candidata de BComú de no buscar consensos. Trias i Colau s'han enganxat durant el debat en acusar-se mútuament de mentir i de no fer "res" per afavorir l'ús del transport públic. Maragall va acusar l'alcaldessa d'"empitjorar" la situació, a partir de només proposar "ideologies i dogmes". El candidat d'ERC va demanar "acció intel·ligent, disseny i respecte per la ciutadania", a banda d'assenyalar que "l'elefant a l'habitació" és Rodalies. Per la seva banda, Collboni va reconèixer que la feina "es pot fer millor", i va apuntar que si és alcalde apostarà per afavorir l'electrificació de la flota privada de cotxes i motos, ampliar el metro, connectar el tramvia, ajudar el sector del taxi, i treballar perquè la ciutat guanyi espais verds.
Neteja, seguretat i turisme de Barcelona
Un altre dels temes que es van tractar durant el debat de TV3, va ser la neteja de la ciutat. Especialment contundent es va mostrar Trias, que va apuntar que Barcelona està "molt bruta". "I la culpa no és de la gent, és que es fan malament les coses", en referència a comuns i PSC, a qui va acusar de no saber governar. Per tal de defensar-se Colau va recordar que s'ha canviat el contracte de les empreses que s'encarreguen de la gestió de la neteja, i que per això hi ha hagut uns desajustos que ara ja s'estan solucionant. Finalment, Collboni va aprofitar per recordar els talls de la Meridiana i carregar contra Trias. El cap de llista del PSC va acusar l'exalcalde que el seu partit participava d'aquelles mobilitzacions que van durar 1.000 dies, amb la presidenta de Junts, Laura Borràs, al capdavant: "Junts és el partit que és el factor d'inestabilitat més important de Catalunya", va etzibar.
Pel que fa a la seguretat, tots coincideixen en la necessitat d'augmentar la presència policial als carrers de la capital catalana. Maragall ha carregat contra Collboni i els va acusar de "dir mentides" sobre l'augment dels Mossos. En aquest bloc, Trias va explicar que un 17% de la ciutadania veia la seguretat com el principal problema de la capital quan ell va arribar a l'alcaldia el 2011, i que quan en va marxar la xifra estava al 3,4%. La majoria dels candidats van coincidir en reconèixer que hi ha una massificació turística, però defensen diferents models de gestió. Colau va defensar que cal regular el turisme i va tornar a posar sobre la taula la seva proposta per limitar els creuers o revocar llicències a pisos turístics legals. Trias va carregar contra els comuns i va afirmar que no han sabut aturar els apartaments turístics. "El turisme ara es torna a desbocar, suposo que ara no és culpa del senyor Trias". Daniel Sirera va preguntar quin tipus de turisme volen els comuns i va qüestionar si volen turistes que arribin en bicicleta o patinet. Grau defensa regular les llars compartides.