El candidat de Trias per Barcelona, Xavier Trias, ha assenyalat durant el debat entre alcaldables a Barcelona celebrat a TV3 per les eleccions municipals 2023 les "deficiències del matrimoni Colau-Collboni", especialment en seguretat, neteja i mobilitat. En la inseguretat, Trias ha fet èmfasi en què s'hagi convertit en la primera preocupació dels barcelonins i ha defensat que el seu projecte contribuirà a revertir-ho: "Quan vaig entrar com a alcalde, era la preocupació del 17%. Quan vaig marxar, era del 3,4%. Ara, ho és del 24%". "La gent està indignada, per això el 70-80% de la gent vol un canvi i això és un desastre per als ciutadans i d'imatge a escala internacional perquè ara diuen 'compte que si vas a Barcelona et roben el rellotge'", ha asseverat. Sobre aquesta qüestió, ha demanat a Colau que publiqui les dades dels fets delictius del primer trimestre de 2023.
🟡 Candidats a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: tota la llista
🗳️ Programes electorals a Barcelona 2023: Què proposa cada partit?
Pel que fa a la neteja, l'alcaldable ha destacat que la ciutat "està molt bruta" i ha lamentat que Colau atribueixi la responsabilitat als ciutadans: "La culpa de la brutícia no la té la gent. Es fan malament les coses, no saben gestionar Barcelona", ha expressat amb contundència. D'altra banda, Xavier Trias ha celebrat que Jaume Collboni "reconegui" la brutícia de la ciutat. El socialista ha anunciat que, si és alcalde, es reunirà amb les empreses concessionàries, un fet sobre el que Trias ha volgut incidir: "Ho podria haver fet abans, estava al govern". "O les empreses concessionàries no netegen suficient o està mal fet el contracte de neteja o com a mínim no hi ha ningú que hi estigui a sobre, el cas és que el resultat és un desastre i necessitem lideratge", ha postulat.
Trias, a Collboni: "És l'escolanet de l'alcaldessa"
Pel que fa a la mobilitat, Xavier Trias ha criticat que Ada Colau ho ha convertit en un "problema" quan ha de ser un "servei per al ciutadà". A més, Trias li ha retret que "no només no ho ha fet amb consens, sinó que és incapaç de corregir les coses que no funcionen". De nou, ha aprofitat per afegir Jaume Collboni a l'equació, que "també està darrere d'això" per haver format part del govern: "Ara es fa el despistat, però és l'escolanet de l'alcaldessa". Una mica més endavant, ha protagonitzat un xoc amb Colau i li ha retret que el "Consell de Cent no dona resposta a la contaminació". "Vostè manipula les xifres, la contaminació depèn de molts factors i ho utilitza per anar a la contra. Amb el seu sistema, els que van bé són els que tenen diners perquè són els que es poden comprar un cotxe elèctric", li ha etzibat. L'alcaldable ha refermat que la mobilitat "no funciona" i tot i que "hi ha menys cotxes", hi ha "embussos": "Això no ajuda al canvi climàtic i ho fan molt malament". Trias ha volgut treure pit del projecte "més important en transport públic que s'ha fet en els darrers anys" i que es va efectuar durant el seu mandat: la xarxa ortogonal d'autobusos.
"Això se'n diu especulació"
Respecte al model turístic, l'exalcalde de Barcelona ha criticat que aquest passi, per exemple, per "no deixar fer un hotel Four Seasons entre passeig de Gràcia i Diagonal i que en canvi es facin apartaments de luxe que costen 40 milions d'euros". Trias ha estat contundent: "Això se'n diu especulació, és un gran disbarat". Davant el fet que el PSC hagi plantejat que cal que les empreses que van marxar durant l'octubre de 2017 tornin, el candidat de Trias per Barcelona ha recordat que és "greu" obrir aquest debat amb les "pressions a altíssim nivell" que van rebre aquestes companyies per marxar. Davant els atacs del PP, Ciutadans i Valents, Trias ha recordat a Sirera que hi ha "gent del seu partit que es va inventar que jo tenia 12 milions a Suïssa amb voluntat destructiva".
En habitatge, l'alcaldable també considera que l'executiu municipal "ha fracassat absolutament" i ha apuntat que, quan ell era alcalde, el preu del lloguer "va baixar un 8%", mentre que amb Colau "ha pujat un 50%". Novament, Xavier Trias ha defensat un gran pacte d'habitatge per decidir quines polítiques implementar en els propers 15-20 anys.