Segueix en directe l'última hora de la reforma del delicte de sedició proposada pel govern de Pedro Sánchez. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha celebrat el pas endavant amb aquest delicte de sedició, tot i que assegura que "caldrà fer més". La reforma anunciada per Sánchez planteja canviar el delicte de sedició a "desordres públics agreujats".
Fins aquí la cobertura en directe d'ElNacional.cat sobre l'última hora de la reforma del delicte de sedició. Aquest matí, el president Pere Aragonès ha celebrat el pas endavant, però ha avisat que "caldrà fer més". També hem conegut el text de la proposta de reforma del Codi Penal. Al respecte, Carles Puigdemont s'ha mostrat contundent davant l'anunci: "No es desjudicialitza res".
El president de Castella-La Manxa, Emiliano García-Page, ha assegurat aquest divendres que "òbviament" no comparteix la decisió del Govern, que s'ha proposat d'eliminar l'actual delicte de sedició, convençut del qual "deixar les solucions als que tenen com a propòsit trencar la convivència no és el camí correcte".
El president del PP, Alberto Núñez Feijóo, compareixerà aquesta tarda a la seu nacional del PP per "dirigir-se al país de forma urgent després del greu anunci" del cap de l'Executiu, Pedro Sánchez, amb la derogació del delicte de sedició.
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat la reforma del delicte de sedició perquè és un "pas molt important" en el camí iniciat per posar punt final al conflicte entre Catalunya i l'Estat.
El ministre de Cultura, Miquel Iceta, ha assegurat que es va "emocionar" quan va sentir el president espanyol, Pedro Sánchez, anunciar la reforma de la sedició, perquè ell porta "cinc anys" plantejant aquesta qüestió.
La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ha afirmat que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, "signa la rendició de l'estat de dret davant d'aquells que volen trencar Espanya".
La ministra de Justícia, Pilar Llop, ha assegurat aquest divendres que el futur del president Carles Puigdemont dependrà de com interpretin els tribunals el nou Codi Penal.
El president d'Òmnium, Xavier Antich, ha alertat que la modificació del delicte de desordres públics "és un pas endavant en la criminalització de la dissidència política" i en la persecució del dret a protesta, també més enllà de l'independentisme. En una atenció als mitjans aquest divendres al migdia davant el Parlament, Antich ha afegit que el canvi facilita "encara més" la contínua vulneració de drets fonamentals de l'Estat contra la ciutadania.
La líder de Junts per Catalunya al Congrés dels Diputats, Míriam Nogueras, ha enviat un avís aquest divendres a Esquerra Republicana després que el PSOE i Podemos hagin presentat una proposició de llei per derogar el delicte de sedició. “Cap partit català pot acceptar que el que va passar la tardor del 2017 mereix un sol dia de presó”.
El líder de Ciutadans a Catalunya, Carlos Carrizosa, ha assegurat que el pacte entre ERC i PSOE per a la reforma del delicte de sedició suposa "pressupostos" i un "allargament de la legislatura". Ha fet aquestes declaracions aquest divendres en una roda de premsa al Parlament en un context de negociació per als pressupostos tant de la Generalitat com de l'Estat.
L'Associació Professional de la Magistratura (APM) ha destacat aquest divendres la "intenció política" darrere de la derogació de la sedició promoguda pel Govern, mentre que l'Associació de Jutges Francisco de Vitòria (AJFV) ha demanat que la modificació legislativa no creï "espais d'impunitat".
El secretari general del Comissions Obreres, Unai Sordo, ha qualificat aquest divendres de "lògica" la derogació del delicte de sedició des del punt de vista jurídic i considera que ajudarà a consolidar un escenari sociopolític "molt diferent" a Catalunya
La ministra d'Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero, ha justificat avui la supressió del delicte de sedició per afavorir el diàleg a Catalunya davant l'actitud del PP, Puigdemont i Junts, de qui assegura que prefereixen la confrontació per obtenir rèdit electoral.
La portaveu del PP al Congrés, Cuca Gamarra, ha instat aquest divendres els barons socialistes a pronunciar-se contra la reforma de la sedició que han registrat al Congrés el PSOE i Podem i demanar als diputats del PSOE al Congrés de les seves comunitats autònomes que no la votin.
El secretari general de CC.OO. de Catalunya, Javier Pacheco, ha celebrat la derogació del delicte de sedició, ja que "és important construir bases d'estabilitat política i institucional" per fer front als reptes del país.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reivindicat aquest divendres que la derogació del delicte de sedició del Codi Penal és un "èxit" de l'aposta del seu Govern pel diàleg i la negociació amb el govern espanyol de Pedro Sánchez.
El PSOE i Unides Podem han decidit incloure la substitució del delicte de sedició per un de "desordres públics agreujats" en una proposició de llei que també és un conglomerat de transposicions de normes europees que van des de la lluita contra el frau fins a assumptes relacionats amb la competència i que inclou, així mateix, una nova pena per l'ocultació del cadàver, que podrà oscil·lar ens els sis mesos i els dos anys de presó.
Els “desordres públics agreujats”, el delicte que substitueix el de sedició rebaixarà la pena de presó i inhabilitació a un màxim de cinc anys. Si el delicte el comet un càrrec públic, la inhabilitació podrà estendre’s fins als vuit anys. Així consta a la proposició de llei que han presentat aquest divendres el PSOE i Unidas Podemos al Congrés.
El president a l'exili Carles Puigdemont assegura que a mesura que va llegint "la lletra menuda" es va adonant dels "paranys que han pactat".

El president extremeny, Guillermo Fernández Vara, ha afirmat aquest divendres, arran de la proposició de llei per la qual desapareix el delicte de sedició, que "no hi ha cap traïció al teu país per haver permès -en al·lusió al PP- que al teu país li facin referèndums il·legals sense donar-te'n compte".
L'integrant del secretariat de Jutgesses i Jutges per a la Democràcia Edmundo Rodríguez ha considerat que la derogació del delicte de sedició és conseqüència de la "necessitat de modernitzar" els delictes contra l'ordre públic. En un comunicat, ha apuntat que aquests delictes es van regular durant el segle XIX i que aquesta regulació està "completament antiquada".
El president d'Aragó, Javier Lambán, s'ha manifestat en contra de la reforma del delicte de sedició en entendre que l'ocorregut a Catalunya l'octubre de 2017 va ser "gravíssim".
El president d'Aragó, Javier Lambán, s'ha manifestat en contra de la reforma del delicte de sedició en entendre que l'ocorregut a Catalunya l'octubre de 2017 va ser "gravíssim".
El jurista Josep Costa ha assenyalat, després de l'anunci del president espanyol, Pedro Sánchez, sobre la reforma del delicte de sedició, que "no deroga la sedició, només li canvia el nom".
El diputat d'EH Bildu al Congrés Jon Iñarritu ha afirmat que la formació abertzale donarà suport "sense cap mena de dubte" a la reforma de la sedició quan es voti a la cambra baixa. En declaracions aquest divendres a Ràdio Euskadi, Iñarritu ha afirmat que és una "mesura positiva" que va en la "bona via" de "desjudicialitzar" el conflicte amb Catalunya.
Pel que fa a l’exili, el president Carles Puigdemont, i els exconsellers Toni Comin i Clara Ponsatí són processats per sedició i malversació, i aquesta reforma, pactada entre el PSOE, comuns i ERC, segons el seu advocat Gonzalo Boye, no els afavoreix gens. L’exconseller Lluís Puig només té el delicte de malversació.
Amb la reforma de la sedició ho tenen més difícil els condemnats per sedició en concurs medial amb un delicte de malversació de fons agreujat per raó de la quantitat, ja que ara s’hauria de desglossar el seu càstig en dos delictes, el de malversació i els desordres públics agreujats. Els afectats són: Oriol Junqueras, amb una condemna de 13 anys de presó i inhabilitació, i Raül Romeva, Jordi Turull i Dolors Bassa, condemnats a 12 anys de presó.
En principi, la modificació sí que afavoreix als condemnats només pel delicte de sedició: Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, condemnats cada un, a 9 anys de presó; Joaquim Forn i Josep Rull, condemnats a 10 anys i 8 mesos de presó, i Carme Forcadell, a 11 anys i 6 mesos de presó. Pel que fa als exiliats, qui només està processada pel delicte de sedició és Marta Rovira, secretària general d’ERC, que és qui més es pot aprofitar d'aquesta modificació i tornar a Catalunya.
El president del PNB, Andoni Ortuzar, s'ha mostrat partidari de la modificació del Codi Penal per eliminar el delicte de sedició. "La música ens sona bé. Crec que és una reforma proporcional. Nosaltres mai hem estat partidaris del delicte de sedició. En dret comparat europeu no existeix o, si està registrat, té una altra tipologia penal", ha dit en declaracions aquest divendres.
Inés Arrimadas, sobre la reforma de la sedició: "Això té conseqüències gravíssimes perquè suposa beneficiar un grup de delinqüents i és nefast per a la imatge i la credibilitat", ha dit. Segons Arrimadas, amb aquest gest Sánchez només està "facilitant el pròxim cop d'estat" i donant "eines" als independentistes per aconseguir el seu objectiu.
VÍDEO | El líder del PP a Catalunya, Alejandro Fernández, ha considerat que amb la derogació del delicte de sedició el que fa el govern espanyol és obrir la porta a la "impunitat" i ha afegit que ho fa per "exigència" dels independentistes.
L'advocat Gonzalo Boye ha afirmat que l'expresident Carles Puigdemont no tornarà a Catalunya fins que no hi hagi sentència a Europa però ha afegit que la tornada està "més a prop" del que s'imagina. "No serà abans de febrer", ha dit en declaracions a RAC1. Boye ha valorat així que si aquesta tornada es produeix no serà per la derogació del delicte de sedició sinó per les resolucions europees i ha considerat que el canvi només beneficia Marta Rovira.
El coordinador general del PP, Elías Bendodo, ha acusat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, d'haver "traït" i "venut" Espanya a canvi "d'aguantar uns mesos més" a la Moncloa. Segons Bendodo, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ja ha demostrat que no s'acontenta amb la reforma del delicte de sedició i "ja parla d'amnistia" perquè "el xantatgista no es conforma amb el primer pagament".
El president d'Andalusia, Juanma Moreno (PP), fa una piulada en català per opinar sobre la reforma del delicte de sedició: "El mercadeig amb el delicte de sedició només beneficia Sánchez i els que intenten trencar Espanya".

La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, ha considerat aquest divendres “absurd” que es vinculi la reforma del delicte de sedició amb contraprestacions per obtenir suports als pressupostos generals de l'Estat i ha defensat l'aposta del govern de Pedro Sánchez per "afavorir la convivència” a Catalunya.
La líder de Ciutadans assegura que "en qualsevol país normal" el que ha fet Pedro Sánchez "comportaria una moció de censura".
La dirigent espanyolista carrega contra Pedro Sánchez i li recorda "que el cop d'estat català només es va poder frenar gràcies als jutges i ara els hi pren eines per evitar atacs nacionalistes". Arrimadas alerta "de les conseqüències greus que té beneficiar un grup de delinqüents condemnats amb una sentència ferma".
La líder de Ciutadans, Inés Arrimadas, compareix al Congrés. "Avui és un dia negre pels espanyols i per la democràcia perquè mai s'havia produït un atac tant gran com aquest a la democràcia comés per un govern", indica Arrimadas.
El secretari general d'Units per Avançar, Ramon Espadaler, ha afirmat que és una bona notícia l'anunci del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, d'"homologar el delicte de sedició als tipus penals europeus".
VÍDEO | Asens sosté que "els fets del 2017 no es poden enquadrar en un delicte de desordres públics"
Els “desordres públics agreujats”, el delicte que substitueix el de sedició rebaixarà la pena de presó i inhabilitació a un màxim de cinc anys. Si el delicte el comet un càrrec públic, la inhabilitació podrà estendre’s fins als vuit anys. Així consta a la proposició de llei que han presentat aquest divendres el PSOE i Unidas Podemos al Congrés dels Diputats per fer que el delicte de sedició quedi derogat.
Com afecta la derogació de la sedició als condemnats pel procés i als exiliats?. Per Mayte Piulachs
El portaveu del PSOE al Congrés, Patxi López, ha admès que la derogació del delicte de sedició que es va aplicar als líders de l'1-O pot tenir un cost electoral, però creu que els seus votants ho entendran si són capaços de traslladar els resultats que estan tenint a Catalunya.
La reforma també modifica altres articles que no tenen res a veure amb la sedició. Entre altres, suma als delictes contra la integritat moral l'ocultació de cadàver. Estipula que l'Audiència Nacional serà l'encarregada de jutjar les estructures financeres complexes de caràcter delictiu. També tipifica la creació de virus o programes maliciosos i el contraban de material de defensa.
El dirigent socialista subratlla que està convençut que la ciutadania catalana i espanyola reaccionaran bé a l'anunci de la reforma de la sedició: "No és una cosa nova, és un compromís d'investidura que ja s'havia anunciat que es duria a terme".
"El que va passar el 2017 va ser un error col·lectiu i els socialistes vam donar suport al govern espanyol del PP, així que demano humilitat perquè veig que Catalunya té ganes de concòrdia", assegura Illa.
El primer secretari del PSC demana a ERC "que pari de burxar" dient que negociarà pressupostos amb la gent que ha sortit del Govern i que miri com són les polítiques "de sostre alt" com la que fa el govern espanyol.
Illa no vol valorar les declaracions que es fan des d'ERC i recorda que el seu partit "sempre diu que està en disposició de negociar els pressupostos de la Generalitat però que serà una negociació molt exigent".
Salvador Illa apunta que el diàleg dona fruits i demana a Aragonès que es convoqui la taula de diàleg entre catalans. "La política es fa mirant endavant, la gent vol fugir del ressentiment i la confrontació, la gent necessita concòrdia i convivència", insisteix Illa.
El dirigent del PSC assegura que és bo "homogeneitzar el delicte amb la resta d'Europa" però afegeix que segueix vigent el delicte de rebel·lió i l'instrument de l'aplicació de l'article 155.
🔴 Compareix des del Parlament el primer secretari del PSC, Salvador Illa, per valorar la reforma del delicte de sedició. "La decisió de la reforma és bona i respon a un compromís d'investidura de Pedro Sánchez", indica.
🔴 El govern espanyol ha proposat rebaixar el delicte de sedició, penat actualment de 10 a 15 anys de presó i el mateix temps d'inhabilitació, amb penes de 3 a 5 anys de presó i de 6 a 8 anys d'inhabilitació, segons recull la proposició de llei orgànica elaborada pel PSOE i Unides Podem.
El president a l'exili Carles Puigdemont recorda que "assumir que el referèndum va ser un 'desordre públic agreujat' enlloc d'una 'sedició' no contribueix a desjudicialitzar res".

El portaveu del PSOE al Congrés, Patxi López, ha afirmat que la reforma de la sedició pot facilitar l'extradició dels exiliats i, en particular, la de l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont. "No tornarà a haver-hi santuaris per als atemptats contra l'ordre públic", ha afirmat aquest divendres en roda de premsa al Congrés.
L'advocat Gonzalo Boye explica a RAC1 que Jaume Asens ha fet molt bona feina "tot i les discrepàncies que hi pot haver". Boye creu que el delicte es segueix mantenint i que, per tant, la reforma no afecta al possible retorn de Puigdemont.
Gonzalo Boye assegura que està "molt tranquil" i que el retorn de Puigdemont està cada vegada més a prop "però no gràcies a la reforma del delicte de sedició".
El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha dit que la "reforma" del delicte de sedició "sembla un vestit fet a mida" per poder dir que l'1-O i els fets del 2017 "van ser un delicte". "Volem saber si assumeixen que el que va passar el 20-S passaria d'una pena de 9 anys a 5 anys, perquè llavors en tot cas parlaríem de rebaixar la gravetat de la judicialització i no de desjudicialització", ha argumentat en una entrevista a RAC1.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, s'ha mostrat satisfet amb l'anunci del govern espanyol, que ha reivindicat com un resultat de la taula de diàleg. "L'acord de derogació de la sedició és una mostra que perseverar en els teus objectius dona fruits", i ha allargat la mà a la resta de l'independentisme per aplegar la màxima força en la negociació amb l'Estat. Però també ha llançat un avís a Pedro Sánchez que caldrà anar més enllà.
La consellera de Justícia, Dret i Memòria, Gemma Ubasart, qualifica de "pas important" la derogació del delicte de sedició: "Un bon dia per agrair a totes aquelles persones que hi han apostat i batallat".

Carles Puigdemont ha considerat que l'anunci de reforma de la sedició que ha fet aquest dijous el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, simplement "canvia el nom" del delicte, però no el deroga. El president de la Generalitat a l'exili convida a "llegir molt bé la lletra menuda i la gran" perquè, al seu parer, Sánchez "és un mestre en l'art de l'enganyifa", i posa exemples com la llei mordassa o el català a Europa.
El dirigent d'Unides Podem recorda que el seu grup fa anys que insisteix en la reforma del delicte i que sempre li ha demanat a Pedro Sánchez que actuï en relació a aquest compromís que s'havia adquirit.
Jaume Asens recorda que en el seu moment els jutges ja van descartar el delicte de "desordres públics" pel que fa a la condemna dels líders del procés.
Asens explica que "si s'aprova la llei ningú podrà ser acusat pel delicte de sedició, que tothom tregui les conclusions pertinents d'aquesta nova realitat".
El president d'Unides Podem al Congrés explica que "el delicte de sedició desapareix del codi penal" i apunta que aquest fet està "desvinculat de la negociació de pressupostos". D'altra banda indica que es podria començar l'any amb la llei de la reforma de la sedició ja aprovada.
El portaveu del PSOE al congrés espanyol, Patxi López, ha assegurat en la presentació de la proposició de llei que signa la seva formació juntament amb Unidas Podemos que els canvis en el Codi Penal han de facilitar l’extradició de Carles Puigdemont i la resta d’exiliats. “No hi tornaran a haver santuaris davant dels atemptats contra l’ordre públic”, ha assegurat Patxi Löpez.
El dirigent de Podemos Jaume Asens explica en una compareixença des del Congrés que hi ha hagut molts col·lectius que han clamat contra la reforma de la sedició: "Avui guanya la democràcia i demanem a la resta de partits que donin suport a la proposta de llei".
Acaba l'entrevista a Jordi Turull a RAC1.
"El Codi Penal contra l'independentisme no existeix, ja hem vist que se'ns n'aplica un altre".
Turull: "És curiós que molts grups de treball de fora de l'Estat i tribunals europeus diguin que això no és delicte i que aquí es digui que sí".
"Desjudicialitzar no es desjudicialitza. El mateix Pedro Sánchez parlava de reforma i modificació, adaptar-lo als països europeus", amb tot, Turull espera a llegir el text per valorar-lo.
"Hem de veure la lletra petita i si s'assumeix o no si el que va passar l'1-O és delicte. Per nosaltres clarament no és un delicte".
Jordi Turull recorda les paraules de Puigdemont sobre el fet que la reforma de la sedició no pot ser una solució personal, i espera "guanyar la batalla al terreny europeu".
Entrevista al secretari general de Junts, Jordi Turull, a RAC1.
La presidenta del Parlament suspesa, Laura Borràs, en un missatge a Twitter: "Ves que el remei dels desordres públics agreujats no sigui pitjor que la malaltia de la sedició".

Patxi López, sobre el cost electoral d'aquesta reforma: "Ho fem per resoldre problemes i per millorar la convivència, i crec que ho estem aconseguint".
Patxi López: "Ja no existeix una majoria independentista a Catalunya, gràcies a Pedro Sánchez que ha adoptat decisions valentes que ara estan donant els seus fruits".
"Sempre ens critiquen per aquesta iniciativa, però cal recordar que el 2017 ja es va obrir un enorme debat entre els juristes per aquesta mena de delictes", destaca López. "Pels qui ens acusa de vendre's als independentistes, per una qüestió de sentit comú que ajudarà als jutges, només els hi vull dir que Catalunya està infinitament millor que el 2017".
"La revisió vol harmonitzar la legislació espanyola amb la de països del nostre entorn i també clarificar l'estructura dels tipus penals afectats. La sedició fa 200 anys que és al nostre Codi Penal, la majoria de països europeus ho han anat adaptant a la societat moderna, menys Espanya", explica Patxi López, portaveu socialista al Congrés.
El portaveu del PSOE, Patxi López, defensa la reforma del delicte de sedició: "Busca actualitzar i corregir tipus penals que ja no existeixen a la majoria de països europeus i rebaixar les sancions penals".
El diputat de la CUP Carles Riera ha retret a ERC que vengui com a "victòria política" els "jocs malabars" del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el PSOE. Ho ha dit en declaracions a La2 i Ràdio 4 en relació a la reforma del delicte de sedició, una reforma que ha apuntat que el que acabarà sent és una substitució del delicte per un altre, amb una possible reducció de penes per alguns tipus de delictes però una "extensió" d'aplicació.
"S'ha utilitzat el codi penal de manera injusta per aplicar unes penes per un referèndum, nosaltres sempre ho diem clar; els fets de l'1 d'octubre no són cap delicte", insisteix el president. "Sabem com és la cúpula judicial espanyola i sabem que les lleis no sempre s'apliquen de manera objectiva, però ara cal anar pas a pas i el primer pas és aprovar la modificació del codi penal que elimina la sedició", ha explicat. Aquí finalitza la compareixença de de Pere Aragonès.
"Encara queden qüestions obertes en la proposta de llei que es podran debatre", aclareix Aragonès. Igualment, recorda que el delicte de "desordres públics agreujants" ja existeix i que ara el que ha passat és "que ha desaparegut la sedició". El president fa memòria explicant que al seu moment el tribunal ja va considerar que "no hi havia desordres públics" en els actes de 2017.
Acaba el discurs d'Aragonès i s'obre un torn de preguntes per als periodistes. El president Aragonès explica que l'acord "no és de partits, és un acord de drets i llibertats que vol posar fi a un conflicte polític". És per això que insisteix que avui "no avancen els partits", "avancen les llibertats".
"Mai deixarem de treballar, també en l'àmbit internacional, en defensa dels drets democràtics per aconseguir que l'estat espanyol es mogui", apunta Aragonès que torna a recordar "que el d'avui és un pas molt important"
Aragonès apel·la al diàleg com a via per donar resposta a la majoria de Catalunya que vol aconseguir la llibertat del país. "Seguirem utilitzant tota la força democràtica per aconseguir el doble objectiu d'acabar amb la repressió i fer que els catalans puguin tornar a votar sobre la independència", subratlla el president.
"Amb la derogació de la sedició és més difícil perseguir injustament i arbitràriament l'independentisme", clama Aragonès al mateix temps que apunta que s'hauran de fer més passos per fer possible l'amnistia.
Aragonès explica que a partir d'avui es comença a "aplanar el camí per recuperar les llibertats" i que s'elimina un delicte que "està lluny dels estàndards europeus".
🔴 Compareix el president Pere Aragonès per valorar l'anunci de Pedro Sánchez de la reforma del delicte de sedició. "Avui fem un pas important per posar fi a la repressió sobre Catalunya", indica el president des de la Generalitat
Jaume Asens explica que a les 10h es presentarà la proposta legislativa perquè després es debati al Congrés; Asens no descarta que es debati abans que acabi l'any.
Jaume Asens: "La llei és un abans i un després en el dret a la protesta, la fi del delicte de sedició era una exigència d'Europa", assegura el dirigent d'Unides Podem.
Carles Riera, diputat de la CUP, destaca que "el 99% de les 4.000 persones que pateixen repressió pel procés independentista a aquest país" no es beneficiaran de la reforma del delicte de sedició.
Puigdemont ha acusat Sánchez de ser --textualment-- un mestre en l'art de l'engany, pel que ha advocat per llegir molt bé la lletra petita de la reforma: "Els 'anuncis de Sánchez' mai no són el que semblen", ha avisat. "Si l'octubre de 2017 deixa de ser un cas de sedició i passa a ser un cas de desordres públics agreujats, no sé on és el guany polític de tot", ha conclòs.
El president d'ERC, Oriol Junqueras, va defensar que "avançar en la desjudicialització sempre és positiu perquè aporta justícia allà on hi ha injustícia". "Per això, els republicans i republicanes celebrem l'eliminació de la sedició. I seguirem treballant la via de la negociació política per assolir l'amnistia i l'autodeterminació", va concloure en una piulada.
Avançar en la desjudicialització sempre és positiu, perquè aporta justícia allà on hi ha injustícia. Per això, els republicans i republicanes celebrem l'eliminació de la sedició. I seguirem treballant la via de la negociació política per assolir l'amnistia i l'autodeterminació.
— Oriol Junqueras 🎗️ (@junqueras) November 10, 2022
El líder del PSC i cap de l'oposició, Salvador Illa, va afirmar aquest dijous, després de l'anunci del Govern per reemplaçar el delicte de sedició pel de "desordres públics agreujats": "Mirar cap endavant. Aquest és el camí".
El president Pere Aragonès compareixerà aquest divendres a les 9 h des del Palau de la Generalitat per ampliar el seu posicionament sobre la reforma de la sedició.
"Treballar democràticament per aconseguir la independència de Catalunya no pot ser mai un delicte ni objecte de repressió política", ha constatat Marta Rovira, en un fil al seu compte de Twitter, que també ha subratllat que la derogació és una "bona notícia" per al conjunt de l'independentisme, "el d'avui i el de demà".
Des d'ERC van valorar "molt positivament la supressió del delicte de sedició del Codi Penal". Els republicans van celebrar que "l'eliminació de la sedició és una gran passa endavant, una passa imprescindible en la direcció d'acabar amb la repressió política pel conflicte entre l'estat espanyol i Catalunya". "No hauria estat possible sense la negociació política entre ambdós governs i no hauria estat possible sense l'aposta d'Esquerra Republicana per la via negociada per acabar amb la repressió", van afegir, en referència a la taula de diàleg. Llavors, van reiterar que "l'amnistia i l'autodeterminació" són el seu objectiu i que seguiran "treballant".
El president del Partit Popular, Alberto Núñez Feijóo, ha titllat d'"irresponsabilitat històrica" que el cap de l'executiu espanyol, Pedro Sánchez, "corregeixi" la feina del Tribunal Suprem amb l'anunci de la reforma del delicte de sedició que aquest divendres registren al Congrés.

La secretària general de Podemos, Ione Belarra ha manifestat a través del seu compte de Twitter que la "derogació del delicte de sedició ens homologa amb la resta de països europeus i ens permet avançar al camí del diàleg, l'acord i la desjudicialització".

Aquest dijous, Sánchez va negar que aquesta reforma del delicte de sedició hagi de debilitar l'Estat perquè, segons va traslladar, es reconeixeran penes per aquests delictes, però que siguin "homologables a les principals democràcies europees".
La secretària general d'ERC, Marta Rovira, exiliada a Suïssa, apunta que "quan la supressió de la sedició tingui lloc, podrem dir que és positiva, perquè s'elimina un supòsit del Codi Penal que ha estat utilitzat". Ara bé, Rovira afegeix que "donarem suport a totes aquelles reformes que dificultin l’aplicació arbitrària del Codi Penal o que sigui perjudicial per a la pluralitat i la dissidència política".

Després de l'anunci de Pedro Sánchez, Pere Aragonès va assegurar que "l'eliminació del delicte de sedició és un pas indispensable en la desjudicialització". "Continuem treballant per acabar completament amb la repressió i poder votar en un referèndum. Per resoldre el conflicte polític i per la llibertat", va afegir el president de la Generalitat en una piulada aquest dijous.
Per la seva part, Valents denuncia que la reforma del delicte de sedició és l'avantsala d'un nou cop d'estat. "Pedro Sánchez, amb la reforma del delicte de sedició, deixa als catalans constitucionalistes a mercè de l'independentisme", ha subratllat.
La secretària general del PP, Cuca Gamarra, ha carregat contra el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, després de l'anunci que ha fet aquest dijous de reformar el Codi Penal, que comportarà una rebaixa del delicte de sedició que passarà a anomenar-se de "desordres públics agreujats", per ser, al seu judici, una reforma "a mida dels sediciosos" per tirar endavant els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE).
Units per Avançar considera una bona notícia l’anunci de Pedro Sánchez d’homologar el delicte de sedició als tipus penals europeus. La formació celebra que el debat sobre el delicte de sedició passi de l’agenda política a l’agenda legislativa.
Junts reclamava, fins ara, la derogació de la sedició. A finals d'octubre, el secretari general del partit, Jordi Turull, defensava que la reforma que pertoca sobre el delicte de sedició és la "derogació".
No està previst que la reforma que es presenta al Congrés modifiqui el delicte de rebel·lió, pel qual van ser imputats en un principi els dirigents independentistes. PSOE i Podemos han optat per no tocar aquest delicte ja que al final els jutges es van oblidar de la rebel·lió en entendre que no hi havia alçament armat.
El secretari de política internacional a l'executiva de Junts, Aleix Sarri, va menystenir aquest dijous l'anunci de la reforma del delicte de sedició que ha fet el president del govern espanyol, Pedro Sánchez. "Derogaran la sedició i empresonaran als independentistes per desordres públics, terrorisme o el què se'ls passi pel magí", va escriure a Twitter.
La proposició de llei que entrarà aquest divendres al matí al Congrés indica que el nou delicte de desordres públics agreujats tindrà una pena màxima de 5 anys, segons ha pogut saber El País.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar aquest dijous que PSOE i Unides Podem presentaran avui una proposició de llei al Congrés dels Diputats per reformar el delicte de sedició, que passarà a dir-se de "desordres públics agreujats".
El portaveu dels comuns i diputat al Congrés, Joan Mena, va defensar aquest dijous que eliminar el delicte de sedició és un "deure democràtic" que homologa Espanya amb altres democràcies europees
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va avançar que presentarà aquest divendres una iniciativa per reformar el delicte de sedició. Concretament, el PSOE i Unidas Podemos portaran la iniciativa legislativa al Congrés dels Diputats per "reemplaçar-lo per un delicte homologable al qual tenen altres democràcies europees" — com Alemanya, França, Bèlgica o Itàlia. Segons va anunciar aquest dijous en un programa especial d'Al rojo vivo (La Sexta), la reforma serà per canviar la sedició a "desordres públics agreujats".
Ferran Bel, diputat al Congrés pel Partit Demòcrata de Catalunya (PDeCAT), ha considerat "una bona notícia i un pas endavant" l'anunci que ha fet aquest dijous el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, de la reforma del delicte de sedició
El líder de Vox, Santiago Abascal, ha qualificat aquest dijous de "traïdor" al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, després del seu anunci de reformar el delicte de sedició, que passarà a anomenar-se de "desordres públics agreujats" i amb la qual l'Executiu pretén que el nou tipus penal sigui "més o menys homologable" amb altres democràcies europees".
Puigdemont considera que "el que compta no són els anuncis sinó els fets". I ha afegit: "Qualsevol acusació pels fets de l'octubre del 2017 que es faci a l'empara de la reforma del delicte seria la demostració d'un engany. Perquè si realment el delicte es deroga, ja no hi pot haver condemna ni persecució".
Carles Puigdemont ha considerat que l'anunci de reforma de la sedició que ha fet aquest dijous el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, simplement "canvia el nom" del delicte, però no el deroga.
Seguim en directe la compareixença de Pere Aragonès per la reforma de la sedició. El president de la Generalitat compareix a les 9.00 hores per valorar l'anunci de Pedro Sánchez sobre la reforma per canviar la sedició a "desordres públics agreujats".