El Parlament celebra aquest dimarts, a partir de les tres de la tarda, un debat monogràfic sobre les incidències a la xarxa de Rodalies de Catalunya, sol·licitat per ERC, els Comuns i la CUP. El ple acabarà dijous a la tarda amb la votació de les propostes de resolució presentades pels grups. Està previst que el president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, intervinguin en nom del Govern. Els grups impulsors del monogràfic obriran el ple per exposar els motius de la sol·licitud, seguit d'Illa i Paneque, sense límit de temps. El PSC ja ha fet públic que proposarà que es voti el compromís de fixar un calendari sobre el traspàs de l'R1, R2 sud, R3, R4, i R16. D'altra banda, també registraran propostes per millorar els centres d'informació als usuaris i plantegen que el Govern faci reunions trimestrals amb els grups parlamentaris i les entitats municipalistes, i reunions semestrals amb les plataformes d'usuaris. Seguim en directe el primer ple monogràfic de la història sobre la xarxa ferroviària catalana en un moment àlgid de les queixes persistents pel mal funcionament del servei.
- Rodalies deixa de mitjana més de 10.000 afectats cada dos dies per una incidència
- Junts portarà al ple sobre Rodalies la reprovació i el cessament de la consellera Paneque
- Rodalies té 10 vegades més incidències que Cercanías de Madrid
Fins aquí la cobertura en directe del ple monogràfic sobre Rodalies. Podeu recuperar les cròniques del Govern i dels diputats a través dels següents enllaços:
✍️ Illa avisa que la millora del funcionament de Rodalies no serà "immediata"
✍️ Junts defensa un traspàs "real" de Rodalies
✍️ ERC exigeix a Illa que assenyali Renfe, Adif i el ministeri com a culpables del "caos"
El president del Parlament, Josep Rull, dona per acabat el debat.
El grup parlamentari mixt renuncia a participar en el segon torn de paraula.
El diputat de la CUP Dani Cornellà ha exigit una altra vegada al Govern que posi sobre la taula els informes sobre les inversions que s'han dut a terme a Rodalies els últims anys. En aquest sentit, ha deixat anar que no fer-ho "fa malpensar".
David Cid, dels Comuns, ha volgut deixar clar que els seus sempre han estat a favor de la inversió a Rodalies. "Nosaltres hem estat els de l'AVE ferroviària, vosaltres els del quart cinturó. Nosaltres hem estat els del tren tram de la Costa Brava i vosaltres els de portar la C-32. Aquesta és la diferència fonamental entre nosaltres" ha dit a Junts. "Quan el debat de Rodalies no estigui al Parlament, la nostra prioritat continuarà sent el tren social, el de la majoria", ha etzibat.
Andrés Bello, de Vox, ha avisat que "trossejar la xarxa espanyola ferroviària" va en contra del que demana Europa.
La popular Àngels Esteller ha recriminat la "falta de rigor" socialista. "Vostès ens van deixar les arques buides. Vostès ens enfonsen en les crisis i després diuen que no invertim", ha etzibat. Dirigint-se a Junts, la diputada ha afirmat que la comparativa entre Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és capciosa. "Totes són necessàries", ha insistit.
Al seu torn, la diputada d'Esquerra Ester Capella ha demanat "no fer retrets". "Vostès poden ser part de la solució o els rondinaires", ha dit dirigint-se a Junts. La republicana també ha demanat al Govern que no amagui els "veritables responsables" del mal funcionament de la xarxa.
Salvador Vergés, de Junts, ha tornat a prendre la paraula i ha criticat la diputada Capella, a qui ha acusat de participar en un fals traspàs a l'anterior govern. "Mentre Junts i el PSC ens segueixin venent un traspàs amb Renfe dins, permeti'ns posar-hi gent amb estudis i no només persones que tenen el carnet del PSC", ha contestat a les crítiques.
La consellera de Territori ha demanat tornar a intervenir al monogràfic per donar les gràcies als diputats per les seves intervencions. "He sentit moltes vegades la paraula solució", ha celebrat. Paneque ha pres nota de les demandes i ha promès que "no miraran a un altre costat".
"El traspàs serà progressiu, no es pot fer d'un dia per l'altre, i no serà només un canvi de nom", ha assegurat Riba. "Però és fonamental que el traspàs vagi acompanyat d'inversions per crear la xarxa que mereixem. Hem de preveure la Catalunya per als 10 milions d'habitants", ha conclòs. El del PSC també ha dirigit unes paraules de tranquil·litat als treballadors de Renfe: "El traspàs no va a favor de ningú, va a favor del país".
El socialista ha explicat que la situació que s'han trobat a Rodalies és "complexa" perquè l'edat mitjana dels trens a Catalunya és "excessivament alta". De cara a fer possible les accions de millora, Riba ha dit que una de les dificultats que tindrà el Govern serà la de gestionar les obres sense dificultar encara més els trajectes als ciutadans.
El diputat del PSC Jordi Riba ha recordat que la prioritat del Govern és facilitar la vida dels usuaris. "A la ciutadania li és igual de quin color són els trens, el que vol és que siguin sostenibles, segurs i còmodes", ha assenyalat demanant "unió" a l'oposició.
"Volem un país connectat i això no és possible dins d'Espanya. Volem poder i el poder no es delega, es pren. Per això avui diem prou enganys", ha etzibat la diputada.
Rosa Maria Soberana, en nom d'Aliança Catalana: "El caos ferroviari que pateix Catalunya és conseqüència directa de la submissió a Espanya". La diputada ha lamentat que el Govern de la Generalitat ja ha "venut" diverses vegades el traspàs de Rodalies i mai s'ha arribat a complir. "Paper mullat. El traspàs no és íntegre si el servei depèn de Renfe", ha afegit Soberana.
La recepta de la CUP per millorar el servei implica crear una comissió per analitzar i determinar els diners que l'estat ha pressupostat i no ha arribat mai a executar a la xarxa catalana, i exigir l'import al govern espanyol.
Cornellà també ha dedicat unes paraules als governs catalans, els quals "tampoc han fet la feina". "Els successius governs de la Generalitat no han fiscalitzat el servei de Rodalies i tampoc han multat els seus incompliments", ha assenyalat.
El diputat Dani Cornellà, de la CUP, ha recordat que Mariano Rajoy va prometre l'any 2017 invertir 4.200 milions d'euros a Catalunya i finalment no ho va complir; com tampoc es van executar les promeses del PSC. "Tots són experts en promeses incomplertes a Catalunya", ha criticat.
"Trens i habitatge, habitatge i trens, no es desviïn, senyora Paneque", ha insistit el dels Comuns. "De vegades tenim la sensació que el Govern està distret, perdut", ha lamentat.
Cid ha posat sobre la taula una de les problemàtiques que més incomoden els ciutadans: la mala comunicació entre Rodalies i els usuaris. "En aquests moments tenim tres aplicacions mòbils per consultar el trànsit dels trens i totes tres donen informacions contradictòries. És increïble", ha criticat.
El diputat dels Comuns David Cid ha lamentat que Paneque no hagi donat solucions immediates als usuaris. "No podem esperar més perquè portem 20 anys esperant", ha etzibat. A parer seu, Junts i el PSC són els responsables màxims del desmantellament de Rodalies perquè van preferir apostar per l'alta velocitat.
El diputat de Vox ha dit que la falta d'inversió ha aconseguit que els usuaris de la xarxa ferroviària es decantin per utilitzar el transport privat. "Han provocat el contrari del que volien", ha insistit.
Joan Garriga, del grup parlamentari de Vox, ha afirmat que Rodalies és "un desastre absolut" per culpa del nacionalisme i l'independentisme. En la mateixa línia, Andrés Bello, també de Vox, ha posat en dubte les crítiques de Junts al govern central per la falta d'inversió perquè "són els independentistes els responsables que Sánchez continuï al poder".
"També és responsabilitat seva incidir perquè es donin explicacions", ha assenyalat Esteller, dirigint-se a Junts i el PSC, partits que tenen i han tingut "presència" als consells d'administració de Renfe i Adif.
La política ha insistit que "el pitjor de tot és la falta absoluta d'informació" cap als usuaris. Per aquest motiu Esteller ha demanat que, a banda de la inversió en la infraestructura, també s'ha de crear una aplicació per informar de primera mà als ciutadans de les incidències i les demores.
"S'ha fet una política molt agressiva al vehicle privat sense incrementar el transport públic", ha criticat la popular. En aquest sentit i contestant a Paneque, la diputada ha insistit que la mobilitat "ha de ser pública i privada, i el govern ha de garantir les dues" possibilitats.
Al seu torn, la diputada del Partit Popular Àngels Esteller ha posat en dubte que la situació ferroviària millori amb el traspàs. "Al PP no estem tan centrats en qui gestiona sinó en qui és el competent per gestionar", ha explicat. En aquest sentit, ha afegit que els partits han utilitzat el mal funcionament per crispar els ànims.
La diputada Capella ha acabat el seu discurs insistint en el fet que l'única solució possible al problema ferroviari és el traspàs integral de Rodalies. "Els demano que s'arremanguin i facin la feina", ha dit al Govern.
"Li demanem al PSC que sigui lleial a Catalunya, i a Junts que ens acompanyi en el traspàs efectiu", ha afirmat la diputada. Amb tot, Capella ha reconegut també que coneix la "complexitat tècnica" de fer-ho possible.
La diputada d'ERC ha insistit que el PSC s'ha de "desacomplexar" i fer complir els acords a Madrid. "Si no ho saben fer, toca apartar-se", ha dit Capella.
"S'han d'exigir responsabilitats allà on toca", ha dit Capella assenyalant Renfe i Adif. "Estar al costat de la gent no és fer un tuit, un govern pica pedra per buscar les millors solucions", ha afegit.
La diputada d'ERC Ester Capella ha retret a la consellera Paneque que ha trobat a faltar explicacions al mal funcionament de la xarxa. "No s'excusin amb les obres", ha dit, tot exigint que "es plantin" davant el govern central per "defensar la ciutadania".
Salvador Vergés ha insistit que s'ha de planificar amb "ànima nacional", amb l'autoestima i l'empenta dels primers catalans que van impulsar la xarxa catalana. Dirigint-se a Illa, ha dit que "no es pot gestionar res bé si no es defensa la nació". "Si volem tenir la gestió del país necessitem la independència", ha conclòs.
"L'acord que tenen pactat amb el govern central no és un traspàs sinó un 'mal pas' perquè ens allunya de cap on hem d'anar", ha carregat Vergés.
"Tenim un país amb unes obres que són un desgavell", ha insistit amb relació a les accions anunciades per Paneque. "El que es fa al corredor mediterrani és un nyap i això no és problema dels governs anteriors", ha assenyalat.
El de Junts ha comparat les execucions de pressupostos fetes a Madrid i a Catalunya deixant en evidència les deficients inversions que s'han fet els darrers anys i ha criticat que la titular de Territori no hagi plantat cara a Sánchez. "No hem escoltat cap retret al govern central", ha dit. "És un govern submís i feble", ha afegit.
El diputat de Junts Salvador Vergés ha començat la seva intervenció relatant les incidències de les últimes setmanes. "El caos de Rodalies és dels pocs problemes que no necessiten dades perquè tothom sap que és un desastre", ha etzibat. Vergés ha lamentat que la recepta de la consellera sigui "tenir paciència" perquè "s'està ensorrant el país".
"El compromís del Govern amb el traspàs de Rodalies és absolut", ha deixat clar Paneque. La consellera de Territori ha dit que l'executiu vol un sistema "modern, eficient, adaptat a les necessitats catalanes". A més, ha insistit que el PSC li ha traslladat al govern de l'Estat la necessitat de fer possible l'acord.
Pel que fa a l'alta velocitat catalana, Paneque ha dit que aquesta ha de connectar Catalunya amb altres ciutats com europees com Lió o Montpelier. "S'ha de connectar Catalunya amb l'àrea Pirineus-Mediterrània", ha insistit.
Paneque ha afirmat que l'executiu està treballant alhora en nombrosos projectes per "tenir un sistema més fiable" i ha destacat la importància de tenir un pla a llarg termini perquè la mobilitat del futur sigui ordenada i sostenible.
Sobre la falta de material disponible, ha dit que s'està activant un pla per recuperar el 50% dels trens que estan immobilitzats. També es construiran tres tallers de reparació de trens més. Pel que fa als personals de conducció, la Generalitat ha posat en marxa una subvenció per ajudar els estudiants a fer front a la matrícula.
Pel que fa a les millores que ja s'estan duent a terme, la consellera ha dit que s'està incorporant més personal en àmbits com la gestió d'incidències, la reparació i l'atenció als usuaris. "Estem executant en aquest moment 40 accions específiques", ha informat la socialista.
La titular de Territori ha assegurat que un dels punts crítics que s'han de millorar és el de la comunicació amb els usuaris d'Adif. Un altre és el vandalisme que pateixen les instal·lacions. E traspàs, insisteix, suposarà una millora "efectiva" per als catalans. "Serà l'impuls definitiu per resoldre la situació", ha assenyalat.
Paneque ha recordat que s'estan fent inversions pel que fa a vehicles i seguretat, però ha avisat que "la flota actual és insuficient i tenim molts combois immobilitzats". "Es constata una falta evident de tallers de reparació", ha afegit la consellera enumerant un altre dels problemes que s'ha trobat.
Paneque ha assumit la seva part de responsabilitat i s'ha mostrat decidida a trobar solucions. La socialista ha dit que "el nostre país troba a faltar la posició de lideratge que ostentàvem fa anys". En aquest sentit, ha assegurat que "el Govern ha començat a fer passos endavant i ho haurem de fer amb Rodalies", ha afegit la diputada.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, s'ha dirigit als usuaris del servei de Rodalies. "Estem treballant per aportar solucions", ha dit. "Vivim en un moment històric i per fer-ho possible Catalunya necessita un servei eficient", ha afirmat Paneque.
Salvador Illa ha expressat que el Govern socialista està "entomant el problema" de Rodalies amb una actitud de "col·laboració" amb tothom. "Estem oberts a les millores que puguin fer", ha afirmat.
El president ha dit que prestar el servei de Rodalies des de Catalunya serà més eficient. "El traspàs efectiu de Rodalies s'està complint i no té marxa enrere. Estem dedicant tots els esforços perquè sigui un bon traspàs", ha afirmat. Illa ha informat també que 110 trens fabricats a Catalunya s'incorporaran a la infraestructura.
Sense afectacions al servei. Pel que fa a les infraestructures, Illa ha anunciat 200 accions que es duran a terme simultàniament i sense afectar el servei: el desdoblament de línies clau o l'acceleració del túnel de Glòries en són dos exemples. També ha mencionat que estacions com Sants i la Sagrera estan en plena transformació, i són una promesa per Catalunya i Barcelona. "Segons els tècnics, anem al màxim ritme i volum compatible amb el servei".

"No amaguem el cap sota l'ala. La Catalunya dels 8 milions necessita serveis a l'alçada", ha expressat Illa, que ha assumit que el servei que es dona ara "no està funcionant". En aquest sentit, ha dit que les millores "es notaran de manera progressiva les pròximes setmanes i mesos".
"Exigència tota, però també confiança", ha demanat als grups del Parlament, i ha assegurat que les accions del Govern donaran fruits.
El president ha demanat disculpes per les darreres incidències i ha recordat que l'executiu està treballant per revertir la situació. També ha reconegut la feina dels tècnics i n'ha destacat el compromís per "millorar" el servei.
El president del Govern, Salvador Illa, pren la paraula. El líder socialista ha agraït la proposta als grups d'ERC, Comuns i la CUP per posar al dia de les accions que està duent a terme el Govern. "La política ferroviària és un element central perquè Catalunya pugui generar prosperitat", ha afirmat Illa.
Dani Cornellà, en representació de la CUP, ha recordat les mobilitzacions d'aquest cap de setmana: "S'ha acabat la resignació", ha dit en referència als clams de la ciutadania. "Hi ha dies que tenim més línies que no funcionen que que funcionen", ha etzibat. És per això que demanat al Govern inversions al transport públic, "aquell pensat per a tothom". Amb aquestes paraules s'acaba el torn dels sol·licitants del monogràfic.

Al seu torn, la diputada dels Comuns Jéssica Albiach ha demanat "respecte" als drets dels ciutadans. "Els trens de Catalunya, segons el dia, arriben tard o molt tard", ha assegurat, i ha assenyalat que qui també arriba "tard" és el govern de la Generalitat. "S'equivoquen de prioritats, les velles receptes no funcionen", ha avisat.
La diputada d'ERC Ester Capella ha estat la primera a pujar a la palestra. La política ha relatat les darreres incidències i ha afirmat que aquestes es produeixen "des de fa anys cada mes de l'any". "El desgavell té conseqüències sobre la vida de les persones", ha etzibat.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, acaba d'entrar al ple, acompanyat del conseller de la Presidència, Albert Dalmau, i de la consellera de Territori, Sílvia Paneque. Comença la sessió.
Amb els diputats arribant ja als seus escons i el president del Parlament, Josep Rull, ja en el seu lloc, està a punt de començar el ple monogràfic.
Paral·lelament al ple monogràfic, els trens de l'R11 i l'RG1 circulen per via única entre Figueres i Llançà per una incidència, segons ha informat Renfe. En concret, no hi ha tensió en una de les vies i això obliga a circular només per l'altra. La companyia ha alertat que els trens poden romandre aturats i augmentar el seu temps de recorregut a mesura que s'acostin al tram afectat. Tècnics d'Adif treballen en la resolució de la incidència.
Per la seva banda, la Xarxa de Plataformes d'Usuaris del Tren va assegurar aquest dilluns en un comunicat que no s'aturaran fins a aconseguir un servei ferroviari en condicions. "O es posen a treballar per garantir un servei digne o ens trobaran cada cop més mobilitzats, més units i més determinats", van alertar, i van reiterar que reclamen que el servei "funcioni, que sigui puntual, accessible i amb informació fiable".
Ja comencen a entrar els diputats al Parlament per a la sessió monogràfica pel desgavell de Rodalies. El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, i el conseller d'Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, dels primers a arribar-hi.
Des de Junts per Catalunya van acusar aquest dilluns el Govern de voler tapar el "desgavell" de Rodalies amb l'anunci d'una rebaixa de l'IRPF per als treballadors que cobren menys de 33.000 euros. Així ho va assegurar el portaveu i vicepresident del partit, Josep Rius, que va dir que "no és casualitat que s'anunciï en una setmana en què s'ha de debatre el monogràfic pel col·lapse de Rodalies" al Parlament.
La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus entre principis del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Per tant, se'n va registrar una cada 2,5 dies. Així es desprèn d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals.
El PSC proposarà que al ple monogràfic es voti el compromís de fixar un calendari sobre el traspàs de l'R1, R2 sud, R3, R4, i R16. Es tracta d'una de les propostes de resolució que el grup dels socialistes presentarà. Asseguren que volen mostrar la seva voluntat política i fer un pas més en el traspàs acordat amb ERC. D'altra banda, també registraran propostes per millorar els centres d'informació als usuaris i plantegen que el Govern faci reunions trimestrals amb els grups parlamentaris i les entitats municipalistes; i reunions semestrals amb les plataformes d'usuaris.
El grup parlamentari d'ERC proposa un pla de formació per a maquinistes i d'altres professionals vinculats al manteniment de Rodalies per garantir-ne un servei "digne". La portaveu, Ester Capella, ha exposat les propostes de resolució que Esquerra ha treballat de cara al ple monogràfic sobre la situació de Rodalies, que comença aquest dimarts a la tarda. El grup també vol que s'incloguin beques i ajuts per fomentar la igualtat de "condicions" amb el canvi de competència del servei. Des de la sala de premsa del Parlament, Capella ha insistit que qui hagi d'assumir responsabilitats per la situació dels trens ho ha de fer (Renfe i Adif). I que no les ha d'assumir qui no en sigui responsable, en referència a la consellera Sílvia Paneque.
La portaveu de Junts al Parlament, Mònica Sales, ha anunciat que demanaran la reprovació i destitució de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat, Sílvia Paneque, en el ple monogràfic d'aquest dimarts a la tarda. "La setmana passada vam demanar la seva dimissió i, ni ha dimitit ni el president Salvador Illa l'ha cessat. Farem el que estigui a les nostres mans i ens posicionarem perquè el Parlaemnt voti i aprovi la seva reprovació i cessament", ha explicat en una roda de premsa a la cambra catalana.
Els grups impulsors del monogràfic obriran el ple per exposar els motius de la sol·licitud, seguit d'Illa i Paneque, sense límit de temps, i posteriorment podran intervenir tots els grups, de major a menor representació, a excepció de PSC-Units, que serà l'últim; si el Govern intervé de nou, s'obrirà un nou torn de cinc minuts per grup.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, compareix aquest dimarts al ple monogràfic que, a petició d'ERC, Comuns i la CUP, se celebrarà al Parlament per les incidències de les últimes setmanes a la xarxa de Rodalies. En el ple, que començarà a les 15.00 hores i acabarà dijous amb la votació de les propostes de resolució dels grups, també està previst que intervingui la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.