Arrenca una jornada d'alta intensitat al servei ferroviari de Catalunya; aquest dimarts 1 d'octubre comença el tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, que s'allargarà cinc mesos, fins al 2 de març, i que afectarà les línies R14, R15, R16, R17 i RT2. Els usuaris que cada dia viatgen entre Barcelona i Tarragona s'hauran de cenyir al pla alternatiu de transport dissenyat per Renfe, que inclou un servei d'autobusos i el desviament de trens. Des d'El Nacional.cat seguim en directe aquesta primera jornada d'afectacions i el funcionament dels serveis alternatius en aquest primer dia de tall que donarà pas a uns mesos complicats. El tall es produeix amb motiu de les obres al túnel de Roda de Berà, que s'ampliarà per adaptar-lo a l'ample de via internacional en el marc del desenvolupament del corredor mediterrani.
Fins aquí el seguiment en directe de la primera jornada del tall de Rodalies entre Tarragona i Barcelona.
“No podem dir que tot hagi anat perfecte, però hem de veure quins canvis són necessaris per a què sigui una maquinària ben coordinada”, ha afirmat Rubén Viñuales als mitjans, augurant que el nombre d’usuaris anirà a més els propers dies. En el cas del Vendrell, l’alcalde ha assegurat que han redistribuït el trànsit i ha requerit que les obres no s’allarguin més del previst per minimitzar les molèsties als veïns.
Els alcaldes de Tarragona i el Vendrell, Rubén Viñuales i Kenneth Martínez, han destacat aquest dimarts l’organització “impressionant” del dispositiu de busos alternatius desplegat per Renfe però han apuntat que faran els “canvis necessaris” per millorar el fluxe de trànsit de les desenes de combois mobilitzats.
Estrena amb retards i malestar el primer dia del tall de Rodalies entre Tarragona i Barcelona.
Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del Govern, Manel Nadal, ha destacat que el pla alternatiu de transport està funcionant “de manera positiva”. “Les molèsties hem de fer que siguin les mínim possibles. Modificar els hàbits de la gent sempre és difícil, a la gent li costa adaptar-se, i amb raó”, ha admès.
Rodalies farà “petits ajustos” per millorar el pla de transport alternatiu pel tall ferroviari a Roda de Berà, amb l’objectiu d’encaminar els usuaris més eficientment cap als seus destins o sincronitzar més els trens i els busos per evitar desajustos. Així ho ha indicat el director de Rodalies, Antonio Carmona, en una declaració als mitjans des de Sant Vicenç de Calders.
L'R17 tindrà servei entre Tarragona i Salou-Port Aventura i un bus directe entre Salou-Port Aventura i Sant Vicenç, mentre que l'RT2 no tindrà servei.
L'R16 oferirà servei entre Tortosa i Tarragona i entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona, i comptarà amb busos directes entre Tarragona i L'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Vila-seca.
L'R15 es desviarà per la via de Valls, pel que no serà necessari fer un transbord, encara que sí que realitzarà una inversió de la marxa a La Plana-Picamoixons, pel que el temps de viatge s'incrementarà en 15 minuts.
Les línies R13 i R14 s'unificaran durant el transcurs de les obres, de manera que oferiran el servei Lleida-Barcelona passant per Valls (Tarragona), amb cinc serveis per sentit i dia, i la R14 també servirà de llançadora entre La Plana-Picamoixons i Tarragona.
Tots els trens les línies afectades iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Sant Vicenç de Calders, i en aquesta estació arribaran i sortiran busos cap a cinc destins diferents i en tots els casos, Renfe ha treballat amb els ajuntaments dels municipis per dissenyar la millor operativa possible. A més, a l'estació de Sant Vicenç s'instal·laran carpes i banys per facilitar l'espera dels usuaris.
Els primers autobusos des del centre de Tarragona s'han omplert. Ara bé, a partir de quarts de vuit del matí d'aquest dimarts, l'afluència de viatgers s'ha reduït en aquesta parada. Alguns dels autobusos directes a Sant Vicenç de Calders han marxat tan sols amb una desena de passatgers. Una situació similar s'ha viscut a l'estació de trens de la ciutat, el segon punt on s'ha habilitat una parada, ja que durant les primeres hores no hi ha hagut gaires usuaris i els autobusos han marxat pràcticament buits. Els informadors de Renfe han assegurat que hi havia molt pocs passatgers.
Aquest dimarts 1 d'octubre, Rodalies viu una jornada d'alta intensitat, amb l'inici del tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, que s'allargarà cinc mesos, fins al 2 de març, i que afectarà les línies R14, R15, R16, R17 i RT2.
"És un dia agredolç", ha manifestat el portaveu de Diàspora Ebrenca, Josep Sabaté, poc abans de pujar al tren. D'una banda, ha exposat, satisfacció pel fet que torna un servei que s'havia deixat de prestar fa quatre anys a les Terres de l'Ebre i que apropa el territori amb Barcelona, amb una hora menys de trajecte sobre el paper. Des d'en fa dos, l'entitat va posar en marxa una campanya per recuperar-lo.
El primer trajecte de l'Avant cap a Barcelona ha sortit puntual de l'estació de Tortosa quan passaven cinc minuts de dos quarts de set de la matinada. Alguns usuaris , a l'interior del vestíbul, asseguraven que no tenien coneixement del terrabastall que, en terme de mobilitat ferroviària, es pot produir aquest dilluns. Dues informadores oferien explicacions als usuaris que s'apropaven a les andanes.
Joan Amorós parla a TV3 sobre les obres al corredor del Mediterrani i assegura que "ja es veu a venir que se saturarà en pocs anys. La Línia de Martorell, per la seva banda, anirà al col·lapse". "Si no s'espavilen a desdoblar el tros entre Castellbisbal i Martorell serà un coll d'ampolla terrible", adverteix el president de Ferrmed, associació a favor del corredor del Mediterrani.
Aquest dimarts, els viatgers de primera hora estaven assabentats dels transbords amb bus que hauran de fer els pròxims mesos per anar entre l'Hospitalet de l'Infant (Baix Camp) i Sant Vicenç de Calders. Algun despistat i també alguns turistes han rebut informació a la mateixa estació. Els informadors també recomanen als usuaris que usin l'aplicació de Rodalies per tenir els horaris actualitzats.
Usuaris habituals del servei d'alta velocitat des de l'estació Camp de Tarragona han explicat que aquest matí han percebut "més gent de l'habitual". Els dos primers trens Avant han sortit de l'estació sense incidències remarcables.
Joan Amorós, president de Ferrmed, associació a favor del corredor del Mediterrani, denuncia a TV3 que "les obres acumulen anys de retard i que les obres s'han anat fent de "manera deslligada": "Van amb dècades de retard i s'està fent sense la previsió de tràfics futurs. Quan augmentin no hi cabran".
Els representants de la Generalitat, com a titulars del servei, i de Renfe, així com el director de Rodalies, Antonio Carmona, han visitat a primera hora l’estació de Sant Vicenç de Calders per veure ‘in situ’ el funcionament del pla alternatiu. Està previst que la primera valoració oficial del funcionament es faci cap a les 10 del matí, un cop passada l’hora punta.