El de Lewis Hamilton per Ferrari va ser el fitxatge del segle a la F1, però el d'Adrian Newey per Aston Martin no se li queda enrere. De fet, sense desacreditar les capacitats de l'heptacampió, l'altre dia, al pàdoc de Monza, alguns periodistes parlaven d'"obra incompleta" el fitxatge del britànic per la Scuderia sense la incorporació del millor aerodinamista de la història de la Fórmula 1.
Newey va desestimar l'oferta de Ferrari, de la mateixa manera que va rebutjar l'interès d'altres escuderies, però, en la roda de premsa de la seva presentació amb l'equip verd, l'enginyer de 65 anys ha revelat les claus de la seva decisió de recalar a Aston Martin. Adrian Newey ha subratllat en tot moment que va ser una decisió meditada a foc lent i consensuada amb la seva dona Mandy, però ha destacat la capacitat de persuasió de Lawrence Stroll i la seva manera de treballar, diferent de la de la resta de caps d'equip.
Adrian Newey, convençut pel compromís de Lawrence Stroll i l'espina que compartia amb Fernando Alonso
Certament, Adrian Newey compartia moltes coses amb Aston Martin. Primerament, i la més evident, és el projecte Valkyrie. El darrer dimecres, l'escuderia amb seu a Silverstone anunciava el seu nou Hypercar dissenyat pel seu nou flamant fitxatge. L'enginyer mantenia una relació comercial amb la marca que ara, amb el seu nou contracte, s'estén a molts més àmbits.
Sigui com sigui, el compromís de Lawrence Stroll amb el progrés de l'equip i l'espineta que compartia amb Fernando Alonso han estat les principals claus de la seva deicsió. Pel que fa al multimilionari canadenc, Newey ha explicat que, "si mires 20 anys enrere, el que abans anomenàvem caps d'equip eren els propietaris: Frank Williams, Ron Dennis, etc. I en aquesta nova era, ell és l'únic propietari de l'equip que està actiu a l'equip. És un sentiment diferent el fet de veure'l involucrat".
Pel que fa a Fernando Alonso, no és secret per a ningú que ambdues llegendes de la Fórmula 1 volien treballar junts després de tants anys en bàndols contraris. Ambdós són els millors en el seu, però mai havien compartit un projecte com el que els unirà a partir de 2025. Adrian Newey bromejava sobre l'asturià, explicant que "sempre ha estat una mica com el meu arxienemic. Vam estar molt a prop que s'unís a Red Bull l'any 2008 per a la temporada 2009, però desafortunadament no va poder ser, així que vam continuar lluitant l'un amb l'altre. És una llegenda d'aquest esport, així que tinc moltes ganes de començar a treballar amb ell".
Adrian Newey i el seu contracte faraònic
Amb la llarga i llorejada carrera que Adrian Newey té a la seva esquena, el britànic ja va revelar quan va anunciar la seva sortida de Red Bull que el factor econòmic no era determinant per a ell. Evidentment, Lawrence Stroll no ha escatimat per afegir al puzle del seu projecte la peça que està cridada a completar-lo. Segons la BBC, el d'Statford-upon-Avon cobrarà 35 milions d'euros anuals a la seva nova feina, però aquest no és l'únic privilegi que Stroll tenia preparat per a ell.
Adrian Newey serà el "líder de l'equip tècnic, i líder dins de l'empresa com a soci i com a accionista, així que deixaré que sigui ell qui decideixi l'estructura", revelava Lawrence Stroll. Dit d'una altra manera, el nou enginyer d'Aston Martin podrà dissenyar, no només el futur monoplaça de Fernando Alonso, sinó l'entorn de treball que ell consideri ideal.
Adrian Newey, molt entusiasmat amb les noves instal·lacions d'Aston Martin: "L'edifici és una demostració de la visió i del compromís de Lawrence"
Durant el mes de juny, Adrian Newey va poder gaudir d'una visita guiada secreta per la nova seu d'Aston Martin. Lawrence Stroll el va acompanyar i li va mostrar el seu campus tecnològic i el simulador i el túnne lde vent, encara en procés de construcció: "M'encanta veure el que Lawrence ha construït aquí. Aquestes instal·lacions són simplement increïbles. No és tan fàcil construir una nova fàbrica i que a més sigui càlida, amb bones solucions i que tingui bona comunicació per a tots els departaments de l'equip. He vist nous edificis d'equips de F1 que no van omplir aquest rol i aquest se sent molt bé, amb proporcions correctes i totes les instal·lacions necessàries. Estic desitjant començar, conèixer tothom i treballar amb ells", començava.
"L'edifici és impressionant i m'hi sento molt bé. És una demostració de la visió i del compromís de Lawrence i d'on vol que arribi l'equip. No sé quant costarà tot això, però sé que no serà barat", expressava entre rialles. "Jo m'encarregaré de trobar formes que Lawrence gasti diners, sempre dins del límit pressupostari", seguia. "I sabem que el bo no és barat. La combinació de veure totes les instal·lacions i com de pensat que està l'edifici va ser una demostració molt visual. Si hagués de descriure Lawrence en una frase diria que té una creença total, té direcció i està disposat a jugar-se totes les fitxes al verd", concloïa.
Per la seva part, Lawrence Stroll es mostrava molt satisfet de com va anar la visita d'Adrian Newey a la fàbrica d'Aston Martin: "Va ser increïble. És difícil comprendre o explicar aquests 3 edificis tan espectaculars si no els visites. És una part de les nostres eines per ser campions. No podíem ser campions amb l'antiga eina. Calia construir per mostrar la nostra ambició i la nostra intenció i tornar a guanyar. I crec que la visita va ser clau perquè es decidís", reconeixia el canadenc.
L'intangible Fernando Alonso, les mans que han de culminar la feina
L'aspecte tècnic està en bones mans amb la tecnologia més puntera i els càlculs i el llapis d'Adrian Newey, però l'aspecte humà definitiu, el qui ocuparà el cockpit, és un altre dels factors diferencials d'Aston Martin. Fernando Alonso és, juntament amb Max Verstappen, el pilot més ràpid de l'actual graella. L'asturià és l'únic campió mundial que mai ha tingut el cotxe dominador i ara les esperances que així sigui són elevades.
Amb el canvi de reglament de 2026, l'efecte terra del qual Red Bull tant rendiment va obtenir durant la seva hegemonia perdrà protagonisme, però l'arribada de l'aerodinàmica activa i de les dues configuracions possibles fan que aquest aspecte recuperi el seu paper clau. A més a més, el feedback d'un pilot amb l'experiència i talent de Fernando Alonso no és equiparable amb el d'un pilot mortal. Sens dubte, el fitxatge d'Adrian Newey per Aston Martin és, com a poc, il·lusionant.