El Barça ja ha fet oficial el seu nou negoci. Només dos dies més tard de l'extensa roda de premsa que va oferir Joan Laporta en la qual va explicar, entre altres coses, alguns detalls d'aquesta operació, el club barceloní ha oficialitzat a través dels seus canals oficials la venda dels 475 seients VIP del futur Spotify Camp Nou durant els pròxims 30 anys a fons d'inversió de l'Orient Mitjà (Qatar i Emirats Àrabs) a canvi de 100 milions d'euros. Es tracta d'una negociació que va començar ja fa diversos mesos i que ha servit per tornar a la normativa de l'1:1 del fairplay financer, clau per afrontar els pròxims mercats de fitxatges amb normalitat. 

Una operació inspirada en el model estatunidenc

La venda d'aquests 475 seients suposa únicament la cessió del 5,5% de les butaques VIP que tindrà el nou Spotify Camp Nou. És una font d'ingrés inusual per al Barça i també per a la gran majoria de clubs de futbol europeu, però que als Estats Units ja està funcionant, especialment a l'NFL (Futbol Americà) i l'NBA (bàsquet). Els nous compradors podran utilitzar aquests seients tant per a interès propi com per a vendre'ls a un tercer amb el preu que ells considerin oportú. 

Això sí, encara no se sap el nom dels inversors amb qui el Barça ha tancat l'acord. En el comunicat oficial que ha presentat el club, continua el misteri. L'única cosa que es coneix és que un és del Qatar i l'altre dels Emirats Àrabs, tal com va desvelar Joan Laporta en la roda de premsa mencionada anteriorment. 

El comunicat del Barça

El FC Barcelona ha anunciat la venda de seients VIP de l’Spotify Camp Nou en una operació que el Club ha estat treballant els últims mesos, i que finalment ha estat clau per al retorn al compliment de la normativa de fair play financer de LaLiga.

El model de negoci de comercialització d’aquests seients VIP, en format Personal Seat License (PSL), suposa un canvi dins del paradigma del model de gestió de l’explotació dels productes d’hospitality, seguint les tendències de comercialització que ja implementen altres organitzacions esportives arreu del món, amb especial èmfasi als Estats Units. Per al FC Barcelona, aquesta operació suposa la creació d’un nou actiu intangible, basat en aquest nou model de negoci on els inversors adquireixen un seient VIP i posteriorment s’encarreguen, si així ho consideren, de comercialitzar-los o fer-ne ús ells mateixos. D’aquesta manera el Club redueix el risc en el procés de comercialització d’aquesta mena de seients ja que els ingressos estan assegurats per tot el període de l’explotació i els inversors abonen: i) la llicència per a l’ús del seient durant tot el termini del contracte al seu inici; i ii) el preu del seient VIP per temporada.

El Club ha tancat l’operació per un total de 475 seients amb dos inversors diferents procedents de l’Orient Mitjà, territori amb un gran mercat per a productes d’aquesta mena, i per un termini màxim de 30 anys. Aquestes operacions, a instàncies dels inversors, contenen clàusules de confidencialitat destinades a preservar l’avantatge competitiu dels grups inversors en el sector de l’hospitality i els productes VIP, tal com també es van incloure en altres operacions financeres del Club (com, pe exemple el finançament de l’Espai Barça). En tots dos casos, els grups inversors, després d’haver estat objecte de la preceptiva revisió, han rebut l’informe positiu per part de l’Àrea de Compliance del Club, així com un informe positiu de la Comissió Econòmica.

La documentació pertinent sobre aquests acords va ser traslladada a LaLiga abans de mitjanit el 31 de desembre del 2024.

Els beneficis generats a partir de la cessió de l’explotació d’aquest nou producte permetran al Club posar en disposició dels inversors de l’Espai Barça una part significativa de l’import previst com a retorn del deute de l’Spotify Camp Nou ja abans del complir-se el primer termini de pagament previst durant la temporada 2025/26.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!