La IV Jornada de Clubs, organitzada per l'Oficina de Clubs de LALIGA, i que es va celebrar recentment en PortAventura World, va servir per presentar els avenços materialitzats pel futbol professional espanyol amb els gairebé 2000 milions d'euros d'inversió que, des de fa uns anys, estan accelerant la transformació dels clubs en diversos àmbits.

Un dels clubs que està traient partit dels fons és el Racing Club de Ferrol. El club departamental, que va ascendir fa dues temporades a LALIGA HYPERMOTION, va utilitzar una part per remodelar A Malata. "La reforma de l'estadi va suposar que poguéssim adaptar la nostra casa a les exigències de la categoria. Va ser una inversió molt important per a nosaltres", va declarar Carlos Mouriz, director general i esportiu del Racing Club de Ferrol.

Amb l'estadi com a punt de partida, el club ferrolà va aprofundir en els canvis dins de l'organització. "També es van millorar les oficines i, per tant, va augmentar el nombre de persones que treballa en el club. Som conscients que som un club al tall de la navalla, que pots ser a dalt o a baix, i el que volem és créixer amb gent que compleixi la seva comesa, amb il·lusió, amb ganes i amb continuïtat. Perquè el nostre projecte no pot dependre exclusivament de la categoria per poder créixer equilibradament".

En aquest context, la part dels fons que va percebre el club permetrà arrencar el projecte d'una ciutat esportiva pròpia. "No tenim ciutat esportiva, i aquests diners ens donaran la vida perquè la tindrem. Ara mateix nosaltres no tenim on entrenar, estem en el futbol professional, però a Galícia plou de valent, i treballem en camps d'equips de barris o de pobles petits, demanant buit a les seves instal·lacions en l'estat en el qual hi hagi," va afirmar Mouriz.

Tot aquest treball de transformació dut a terme s'està veient reflectit en la relació amb els aficionats. "En una població d'uns 64.000 ciutadans, tenim més de 9.000 abonats, i proporcionalment som el segon club de la categoria que més abonats té de la seva ciutat després de l'Eibar", va manifestar Mouriz.

Per la seva part, el Granada CF destina la seva inversió a dos projectes: l'estadi i la ciutat esportiva. "A l'estadi es farà una inversió d'uns 7,5 milions d'euros per ampliar aforament als 25.000, tancant així les cantonades, la qual cosa ens permetrà millorar totes les sales d'hospitality, VIP i experiències prèmium per a aficionats", va assenyalar Javier Aranguren, adjunt a la presidència del Granada CF.

Quant a la ciutat esportiva, Aranguren va remarcar que "tenim una de les ciutats esportives més modernes i àmplies de tot el futbol espanyol. Ara el que hem fet és una fase 2 que implica l'ampliació en quatre camps addicionals amb oficines per a tot el futbol base i tot el futbol femení. El nostre objectiu és acabar les obres l'abril d'aquest any i poder englobar no només al primer equip masculí i femení, com era fins al dia d'avui, sinó englobar tots els equips de planter que són al voltant". Igualment, Aranguren va voler ressaltar que "el club ha fet un esforç molt gran en desenvolupar el futbol femení del club, amb camps i edificis propis, i tot això ens permet estar en el que som ara, en la primera divisió del futbol femení amb una posició destacada".

En altres àrees, Aranguren va assenyalar que el club de la ciutat nassarita va desenvolupar "un pla estratègic al costat de KPMG en el que es fa una revisió profunda de tots els aspectes del club, com el procés d'internacionalització o, per exemple, el pla de marca, que implica un rebranding i una estratègia de comunicació d'impacte que transmeti el que significa el club per als seus aficionats i cap a l'exterior".

Un dels dos equips de la província de Burgos en LALIGA HYPERMOTION, el Burgos CF, va apostar per invertir en les seves infraestructures per transformar-se. En aquest sentit, Diego Martínez, gerent del Burgos CF, va indicar que "on vam posar més èmfasi va ser en tema d'infraestructures. Millorem la ciutat esportiva, perquè una de les potes a la qual volem continuar creixent és el tema de planter, que els nois que anem formant puguin anar proveint a l'equip filial i al primer equip, així com l'equip femení. Paral·lelament a l'estadi també implementem canvis, afegint en una zona esquinçada un punt on els nostres patrocinadors puguin prendre alguna cosa i viure l'ambient que es genera a l'estadi previ al partit. I valorem introduir altres opcions com pot ser una sèrie d'experiències que comencin dues hores abans de les trobades. Per exemple, amb l'arribada dels equips a l'estadi o poder estar veient l'escalfament des de la zona de la banqueta".

Al sud, per al Cadis CF la inversió passa per la seva futura "Sportech City". Manuel Vizcaíno, president del Cadis CF, va declarar que aquest projecte del club gadità estarà "vinculat a la indústria de l'esport i amb un clar objectiu que aquestes instal·lacions produeixin retorn en el club i ens sostinguin amb uns ingressos que no depenguin, com fins ara, de la categoria en què es militi".

A més, el màxim dirigent del club posa el focus en la internacionalització com altre dels puntals en la transformació del Cadis CF. "La nostra internacionalització porta el nom de la figura de "Màgic" González, que representa el futbol del carrer, el futbol de la gent," amb referència a la docu-sèrie de quatre capítols en la qual el club ha col·laborat en la seva producció i que es va presentar en el South International Series Festival 2024.