Les embarcacions de la Copa Amèrica són considerades els Fórmula 1 del mar per la velocitat que poden aconseguir. Un dels velers que participarà en la 37a edició de la competició que se celebrarà en aigües de Barcelona, entre els pròxims mesos d’agost i octubre, el BoatOne de l’equip suís Alinghi Red Bull Racing, va patir aquest dijous un accident espectacular quan es va trencar el pal mentre s’entrenava. L’accident no va provocar danys personals, però sí que va deixar unes imatges espectaculars i va posar a treballar els enginyers de l’equip per esbrinar les causes d’aquesta “fallada catastròfica del pal” de l’AC75, que es va produir quan navegava a 20 nusos (uns 40 km/h).

 

L’embarcació no pateix grans danys

L’accident va passar poc després de les 14 hores, quan bufava un fort garbí de 210-220 graus, amb un període de tres segons de 230 graus. Va ser en una maniobra a tota velocitat, quan la secció inferior el terç inferior del pal va cedir sota pressió, la qual cosa va provocar que l’aparell s’enfondrés a l’aigua a sotavent. Els equips de suport que segueixen l’embarcació van reaccionar ràpidament, llençant bussejadors a l’aigua, per atendre la primera prioritat després de l’accident, que era assegurar la integritat dels tripulants. Afortunadament, no es van produir ferits i l’equip va poder comprovar que l’embarcació tampoc va patir grans danys, més enllà de petites esgarrinxades al voltant de l'àrea de proa.

L'Alinghi, dos cops guanyador de la Copa Amèrica (Auckland en 2003 i Valencià 2007), és un dels equips amb més experiència de la competició. El codirector general d'Alinghi Red Bull Racing, Silvio Arrivabene, va explicar com es va produir l’accident: “Aquesta tarda, mentre fèiem una maniobra d'enlairament amb vents de 20 nusos, s'ha produït una fallada al pal del BoatOne. Tothom a bord estan fora de perill, que és el més important. El vaixell ja està de tornada a terra, cosa que ens permetrà avaluar ràpidament la causa del trencament”. Arrivabene va reconèixer que “incidents com aquest són part de l'esport. L'equip està preparat per a aquest tipus de situacions i té tots els recanvis necessaris, per la qual cosa ara l'enfocament és aconseguir que el BoatOne torni a l'aigua com més aviat millor”.

El 'BoatOne', presentat a l’abril

El BoatOne és el nom del vaixell AC75 amb el que l’Alinghi participa en la Copa Amèrica de Barcelona. L’equip suís va ser el primer participant a presentar públicament en societat el seu veler estrella, en un acte celebrat el passat mes d’abril en la seva base del Port Vells, el qual va participar La Fura dels Baus. El BoatOne es va acabar de construir a les drassanes d’Ecublens (Suïssa), en el llac Lemán, i a finals de febrer es va traslladar per carretera fins a Barcelona. L’embarcació que representa la Societat Nàutica de Ginebra, i que serà un dels competidors del Team New Zealand, es va mantenir ocult en una nau del Port Vell fins que va ser presentat. 

La Fura dels Baus en la presentació de l'Alinghi (America's Cup)jpg
La Fura dels Baus, en la presentació de l'Alinghi (America's Cup)

La classe AC75

La classe AC75, els vaixells que competeixen a la Copa Amèrica, són una versió més avançada dels vaixells que es van veure a Auckand en l’edició del 2021 que va guanyar el Team New Zealand. Els velers són més lleugers, les hidroales més grans per afavorir una major sustentació i un vol més ràpid, i el nombre de tripulants es va reduir d’onze a vuit, per estalviar pes i promoure un vol més ràpid encara en les condicions més suaus que s’esperen a Barcelona, amb unes velocitats que s’espera que puguin arribar fins als 50 nusos amb vents de 12 nusos de mitjana que bufen a la fi de l’estiu a Barcelona.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!