El món del futbol també és política i alguns jugadors i exjugadors no tenen por de parlar amb propietat sobre els seus orígens i sobre la seva vida. Un d'ells és Marc Crosas, triomfant com a estrella televisiva a Mèxic després de créixer futbolísticament al Barça i d'acabar la seva carrera al país centreamericà. Ara és un referent del futbol mexicà i continua defensant la seva terra, Catalunya, i la seva llengua, el català.
Marc Crosas parla mexicà i defensa el català
Nascut a Sant Feliu de Guíxols al 1988, és nacionalitzat mexicà des del desembre del 2014, quan va tenir el seu fill mentre jugava al país americà. I sobretot està integrat gràcies a la seva manera de parlar molt d'allà: "Per què tinc aquest accent? ni el forço, ni l'he estudiat, ni m'he preparat...".
Però més enllà de parlar mexicà també destaca quin és el seu idioma matern: "La meva llengua és el català". I afegeix que "simplement soc català i soc catalanoparlant". A més, explica que "l'únic contacte que tinc amb el meu país, on jo vaig néixer, és la meva família, i és en català". En cap moment parla d'Espanya.
També queda clar que és molt de Mèxic perquè la seva manera de parlar no és gens semblant el castellà d'Espanya: "Des que vaig arribar a Mèxic tot el meu entorn era mexicà. Per això em va anar marxant l'accent i diuen que semblo mexicà quan parlo". Un exfutbolista que sempre ha defensat el català, Catalunya, que ha portat llaç groc i que se l'ha vist amb l'estelada.
Marc Crosas, una carrera dedicada al futbol
Marc Crosas, de 37 anys, ara triomfa a la televisió de Mèxic, però en el passat va tenir una llarga carrera futbolística. Format al Barça, entrant a la Masia amb 13 anys, va arribar al Barça B al 2006 i aquell mateix any va debutar amb el primer equip en un partit de la Copa del Rei. Un jugador que es va quedar com a secundari al Barça durant dues temporades, fins que va marxar cedit a l'Olympique de Lió. A França hi va estar uns mesos i hi va guanyar tant la Ligue 1 com la copa francesa.
Després va tenir els seus millors anys al Celtic de Glasgow, on es va convertir en un jugador important, i després de tres temporades va provar sort al Volga Nizhni Nóvgorod rus abans del seu viatge a Mèxic. Al 2011 va fitxar pel Santos Laguna, equip amb el qual va guanyar la lliga. També va passar per la Universidad de Guadalajara i el Cruz Azul de Primera Divisió. Després va jugar una mesos al Tenerife de Segona Divisió espanyola i va tornar a Mèxic per jugar a la segona categoria amb el Tampico Madero. I va acabar penjant les botes al 2017.
Des d'aleshores ha anat creixent a la televisió mexicana, on s'ha instaurat com a estrella. I des de fa un temps està vinculat al projecte de la Kings League Americas. Un catalano-mexicà que no parla castellà d'Espanya.