Aquest divendres 3 de gener, l'Aràbia Saudita té una cita amb el món del motor. La 47a edició de la cursa més dura del món, el Dakar, torna a abaixar el seu teló, posant en joc el cotitzat trofeu Touareg, que coneixerà el seu hereu el pròxim 17 de gener després de 7.805 kilòmetres de travessia.
L'Aràbia Saudita, seu per cinquena edició consecutiva
Amb el canvi d'any, el Dakar reclama l'atenció, aquest any, per cinquena edició consecutiva a l'Aràbia Saudita. De fet, la cursa manté el nom de la capital senegalesa, tot i que des de 2008 no acabi allà. Aquella edició va ser cancel·lada degut a l'amenaça terrorista d'Al-Qaeda sobre Mauritània.
Aleshores, el Dakar, inclòs el seu nom, es va mudar a Sud-amèrica i no va ser fins a l'any 2020 que va tornar a creuar l'Atlàntic, aquest cop, arribant per quedar-se a l'Aràbia Saudita. La competició té un gran coneixement del terra aràbic i segueix implementant nous reptes que la fan més emocionant. La seva distància de cara a aquesta 47a edició ha augmentat fins als quasi 8.000 kilòmetres, dels quals 5.209 són especials cronometrats. D'aquesta manera, el recorregut es converteix en el més llarg des que la prova va arribar a l'Aràbia Saudita, superant la del Dakar 2024, que també va fer-ho amb l'edició de 2023.
El recorregut: més llarg que mai, igual de variant i, com sempre, trampós
El Dakar 2025 constarà de 12 etapes, a més d'un pròleg que obrirà la competició el divendres 3 de gener amb els primers 79 kilòmetres. El dissabte 4 de gener, la primera etapa fa d'avantsala per a la Crono 48 hores. En aquest Dakar, l'especial 48 hores arriba molt d'hora, i és que mentre que en l'anterior entrega no va fer-ho fins al cap d'una setmana de travessia, enguany no serà directament determinant en el resultat final.
Com sempre, però, la Crono 48 hores torna a suposar tot un repte a nivell de terreny, i és que els dakarians hauran de bregar amb un terra ple de tramposes pedres que acostumen a deixar més d'un imprevist. Per aquesta raó, i tal com avançava el director de la carrera, David Castera, en la presentació d'aquesta, "es tracta més aviat d'una cursa de resistència que no pas d'esprint".
Tant el pròleg, com la primera etapa, com la Crono 48 hores tenen inici i final a Bisha, al sud-oest del país. A partir de la tercera etapa i els seus 845 kilòmetres, els dakarians posen rumb cap al nord per arribar a Al-Henakiyah. Des d'aquest indret, la cursa passa per Al-Ula fins a arribar a Hail, on hi ha la jornada de descans, just una setmana després del pròleg. A partir d'aquí, el recorregut baixa des del nord cap al centre del país fins a Al-Duwadimi, passa per la capital, Riad, arriba a Haradh i s'endinsa en el desert de Rub Al-Khali, més conegut com a Empty Quarter. Aquí, en un paisatge molt més relacionable amb el desert, amb dunes de sorra totalment seca i tova, la carrera arriba a la seva destinació final: Shubaytah.
👇 The official route of Dakar 2025!
— DAKAR RALLY (@dakar) November 28, 2024
🚩 Bisha - Shubaytah 🏁
🏍 7,706 km (5,146 km of SS)
🚗 7,759 km (5,115 km of SS)
🔜 #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/ImCJH4OClv
La representació catalana i espanyola, abundant i prometedora
El Dakar 2024 va ser una destacada edició pel que fa a les participacions espanyoles i catalanes, i és que Carlos Sainz i Lucas Cruz en la categoria Ultimate, Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno en la categoria Challenger i els catalans Carlos Santaolalla i Jan Rosa en la categoria Classic van marxar de l'Aràbia Saudita amb un Touareg sota el braç cadascú.
De cara a aquest Dakar 2025, totes les mirades es dirigeixen cap a Carlos Sainz i Lucas Cruz, que canvien d'equip. La darrera entrega la van guanyar a bord de l'Audi RS Q-etron, mentre que aquest Dakar el correran amb el Ford Raptor T1+. Pel que fa a Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno, no tenen un repte menor entre mans, i és que, de cara a aquest 2025, han fet el salt a l'elit del Dakar de la mà de Dacia. Enguany, Cristina competirà en el primer ral·li per a la marca romanesa, el seu primer amb una marca oficial, i aquest cop, contra els millors. I pel que fa a Carlos Santaolalla i Jan Rosa, tornaran a enfrontar-se al repte del Dakar, aquest cop amb moltes més garanties, i és que la seva victòria l'any 2024 no va deixar de ser una grata sorpresa per a propis i aliens.
Sigui com sigui, no només els qui surten a la fotografia final són els representants de Catalunya i Espanya, sinó que un bon nombre de competidors començaran les seves respectives aventures a partir d'aquest divendres. En total, tenint en compte totes les categories, un total de 35 espanyols i 41 catalans estan inscrits en el Dakar 2025.
Categoria Ultimate
Pilot | Copilot | Equip | Número |
---|---|---|---|
Lucas Moraes | Armand León | Toyota Gazoo Racing | 203 |
Cristina Gutiérrez | Pablo Moreno | Dacia | 212 |
Juan Cruz Yacopini | Dani Oliveras | Overdrive Racing | 216 |
Laia Sanz | Maurizio Gerini | Laia Sanz | 223 |
Carlos Sainz | Lucas Cruz | Ford M-Sport | 225 |
Nani Roma | Alex Haro | Ford M-Sport | 227 |
Isidre Esteve | Txema Villalobos | Overdrive Racing | 229 |
Nandu Jubany | Marc Solà | Nandu Jubany | 257 |
Categoria Challenger
Pilot | Copilot | Equip | Número |
---|---|---|---|
Pau Navarro | Lisandro Sisterna | BBR Motorsport | 304 |
Eduard Pons | Jaume Betriu | Nasser Racing | 309 |
Oscar Ral | Xavier Blanco | Oscar Ral Verdú | 312 |
Xavier Foj | Facundo Jaton | Xavier Foj | 214 |
Oscar Maso | Pedro López | Be Racing | 350 |
Óscar Olivas | Luis Barrios | Óscar Olivas | 352 |
Joan Piferrer | Joan Rubí | Joan Piferrer | 354 |
Joan Font | Sergi Brugué | Joan Font | 358 |
SSV
Pilot | Copilot | Equip | Número |
---|---|---|---|
Gerard Farrés | Toni Vingut | Pedregà Team | 402 |
Jerome de Sadeleer | Diego Ortega | Jerome de Sadeleer | 403 |
Enrico Gasparini | Fausto Mota | TH-Trucks Team | 406 |
Fernando Álvarez | Xavier Panseri | South Racing Can-Am | 409 |
Fidel Castillo | Anaur Osman | Fidel Castillo | 415 |
Carlos Vento | Jorge Brandao | Carlos Vento | 426 |
José Vindaya | Mario Garrido | Pedregà Team | 432 |
Domingo Román | Óscar Bravo | TH-Trucks Team | 434 |
José Ignacio Galloso | Santiago Ramiro | TH-Trucks Team | 435 |
Rafael Muñoz | Daniel Cámara | Pedregà Team | 439 |
Camions
Pilot | Copilot / Mecànic | Equip | Número |
---|---|---|---|
Mitchel van den Brink | Jarno van de Pol / Moi Torrallardona |
Eurol Rally Sport | 602 |
Pep Sabaté | Pol Tibau / Nicholas Jones |
Dacia | 608 |
Alex Aguirregaviria | Francesc Salisi / Marc Torres |
Tibau Team | 620 |
Alberto Herrero | Mario Rodríguez / Pedro Peñate |
TH-Trucks Team | 625 |
Philippe Perry | Florent Drulhon / Adrià Guillem |
Philippe Perry | 631 |
Jordi Esteve | Quico Pardo / Jordi Pujol |
TH-Trucks Team | 634 |
Cesare Rickler del Mare | Aldo de Lorenzo / Juan Francisco Silva |
Tibau Team | 636 |
Alberto Alonso | Alejandro Mozuelos / Gustavo Ibeas |
Ferran Jubany | 640 |
Javier Jacoste | Francisco Ester / Gerard Ribas |
TH-Trucks Team | 640 |
RallyGP
Pilot | Equip | Número |
---|---|---|
Lorenzo Santolino | Sherco Rally Factory | 15 |
Tosha Schareina | Montser Energy Honda HRC | 68 |
Rally2
Pilot | Equip | Número |
---|---|---|
Eduardo Iglesias | Team Monforte Rally | 38 |
Josep Pedró Subirats | Rieju Pedregà Team | 44 |
Rachid Al-Lal Lahadil | Melilla Ciudad del Deporte | 51 |
Edgar Canet | Bas World KTM Racing Team | 73 |
Javi Vega | Pont Grup - Kove | 99 |
Sandra Gómez Cantero | Fantic Racing Rally Team | 100 |
Ignacio Sanchís | Club Aventura Touareg | 102 |
Marc Calmet | Rieju Pedregà Team | 108 |
Oscar Hernández | ADEC Competició Total Team | 109 |
Juanjo Martínez | ADEC Competició Total Team | 110 |
Ginés Belzunces | Club Aventura Touareg | 133 |
Ferran Zaragoza | Rieju Pedregà Team | 136 |
Iván Merichal | XRaids Experience | 138 |
M1000
Pilot | Copilot / Mecànic | Equip | Número |
---|---|---|---|
Jordi Juvanteny | José Luís Criado / Xavier Ribas |
Dakar Future M1000 | 1040 |