Aquest divendres 3 de gener, l'Aràbia Saudita té una cita amb el món del motor. La 47a edició de la cursa més dura del món, el Dakar, torna a abaixar el seu teló, posant en joc el cotitzat trofeu Touareg, que coneixerà el seu hereu el pròxim 17 de gener després de 7.805 kilòmetres de travessia.

L'Aràbia Saudita, seu per cinquena edició consecutiva

Amb el canvi d'any, el Dakar reclama l'atenció, aquest any, per cinquena edició consecutiva a l'Aràbia Saudita. De fet, la cursa manté el nom de la capital senegalesa, tot i que des de 2008 no acabi allà. Aquella edició va ser cancel·lada degut a l'amenaça terrorista d'Al-Qaeda sobre Mauritània.

Aleshores, el Dakar, inclòs el seu nom, es va mudar a Sud-amèrica i no va ser fins a l'any 2020 que va tornar a creuar l'Atlàntic, aquest cop, arribant per quedar-se a l'Aràbia Saudita. La competició té un gran coneixement del terra aràbic i segueix implementant nous reptes que la fan més emocionant. La seva distància de cara a aquesta 47a edició ha augmentat fins als quasi 8.000 kilòmetres, dels quals 5.209 són especials cronometrats. D'aquesta manera, el recorregut es converteix en el més llarg des que la prova va arribar a l'Aràbia Saudita, superant la del Dakar 2024, que també va fer-ho amb l'edició de 2023.

Carlos Sainz en la etapa 8 del Dakar 2024 / Foto: Europa Press
Carlos Sainz en la etapa 8 del Dakar 2024 / Foto: Europa Press

El recorregut: més llarg que mai, igual de variant i, com sempre, trampós

El Dakar 2025 constarà de 12 etapes, a més d'un pròleg que obrirà la competició el divendres 3 de gener amb els primers 79 kilòmetres. El dissabte 4 de gener, la primera etapa fa d'avantsala per a la Crono 48 hores. En aquest Dakar, l'especial 48 hores arriba molt d'hora, i és que mentre que en l'anterior entrega no va fer-ho fins al cap d'una setmana de travessia, enguany no serà directament determinant en el resultat final.

Com sempre, però, la Crono 48 hores torna a suposar tot un repte a nivell de terreny, i és que els dakarians hauran de bregar amb un terra ple de tramposes pedres que acostumen a deixar més d'un imprevist. Per aquesta raó, i tal com avançava el director de la carrera, David Castera, en la presentació d'aquesta, "es tracta més aviat d'una cursa de resistència que no pas d'esprint".

Tant el pròleg, com la primera etapa, com la Crono 48 hores tenen inici i final a Bisha, al sud-oest del país. A partir de la tercera etapa i els seus 845 kilòmetres, els dakarians posen rumb cap al nord per arribar a Al-Henakiyah. Des d'aquest indret, la cursa passa per Al-Ula fins a arribar a Hail, on hi ha la jornada de descans, just una setmana després del pròleg. A partir d'aquí, el recorregut baixa des del nord cap al centre del país fins a Al-Duwadimi, passa per la capital, Riad, arriba a Haradh i s'endinsa en el desert de Rub Al-Khali, més conegut com a Empty Quarter. Aquí, en un paisatge molt més relacionable amb el desert, amb dunes de sorra totalment seca i tova, la carrera arriba a la seva destinació final: Shubaytah.

La representació catalana i espanyola, abundant i prometedora

El Dakar 2024 va ser una destacada edició pel que fa a les participacions espanyoles i catalanes, i és que Carlos Sainz i Lucas Cruz en la categoria Ultimate, Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno en la categoria Challenger i els catalans Carlos Santaolalla i Jan Rosa en la categoria Classic van marxar de l'Aràbia Saudita amb un Touareg sota el braç cadascú.

De cara a aquest Dakar 2025, totes les mirades es dirigeixen cap a Carlos Sainz i Lucas Cruz, que canvien d'equip. La darrera entrega la van guanyar a bord de l'Audi RS Q-etron, mentre que aquest Dakar el correran amb el Ford Raptor T1+. Pel que fa a Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno, no tenen un repte menor entre mans, i és que, de cara a aquest 2025, han fet el salt a l'elit del Dakar de la mà de Dacia. Enguany, Cristina competirà en el primer ral·li per a la marca romanesa, el seu primer amb una marca oficial, i aquest cop, contra els millors. I pel que fa a Carlos Santaolalla i Jan Rosa, tornaran a enfrontar-se al repte del Dakar, aquest cop amb moltes més garanties, i és que la seva victòria l'any 2024 no va deixar de ser una grata sorpresa per a propis i aliens.

Sigui com sigui, no només els qui surten a la fotografia final són els representants de Catalunya i Espanya, sinó que un bon nombre de competidors començaran les seves respectives aventures a partir d'aquest divendres. En total, tenint en compte totes les categories, un total de 35 espanyols i 41 catalans estan inscrits en el Dakar 2025.

Nani Roma Dakar 2024 / Foto: Europa Press
Nani Roma, durant la Crono 48 hores del Dakar 2024 / Foto: Europa Press

Categoria Ultimate

Pilot Copilot Equip Número
Lucas Moraes  Armand León  Toyota Gazoo Racing 203
Cristina Gutiérrez   Pablo Moreno Dacia 212
Juan Cruz Yacopini  Dani Oliveras  Overdrive Racing 216
Laia Sanz  Maurizio Gerini  Laia Sanz 223
Carlos Sainz  Lucas Cruz  Ford M-Sport 225
Nani Roma  Alex Haro  Ford M-Sport 227
Isidre Esteve  Txema Villalobos  Overdrive Racing 229
Nandu Jubany  Marc Solà  Nandu Jubany 257

 

Categoria Challenger

Pilot Copilot Equip Número
Pau Navarro  Lisandro Sisterna  BBR Motorsport 304
Eduard Pons   Jaume Betriu Nasser Racing 309
Oscar Ral  Xavier Blanco  Oscar Ral Verdú 312
Xavier Foj  Facundo Jaton  Xavier Foj 214
Oscar Maso  Pedro López  Be Racing 350
Óscar Olivas  Luis Barrios  Óscar Olivas 352
Joan Piferrer  Joan Rubí  Joan Piferrer 354
Joan Font  Sergi Brugué  Joan Font 358

 

SSV

Pilot Copilot Equip Número
Gerard Farrés  Toni Vingut  Pedregà Team 402
Jerome de Sadeleer   Diego Ortega Jerome de Sadeleer 403
Enrico Gasparini  Fausto Mota  TH-Trucks Team 406
Fernando Álvarez  Xavier Panseri  South Racing Can-Am 409
Fidel Castillo  Anaur Osman  Fidel Castillo 415
Carlos Vento  Jorge Brandao  Carlos Vento 426
José Vindaya  Mario Garrido  Pedregà Team 432
Domingo Román  Óscar Bravo  TH-Trucks Team 434
José Ignacio Galloso  Santiago Ramiro  TH-Trucks Team 435
Rafael Muñoz  Daniel Cámara  Pedregà Team 439

 

Camions

Pilot Copilot / Mecànic Equip Número
Mitchel van den Brink  Jarno van de Pol 
/ Moi Torrallardona 
Eurol Rally Sport 602
Pep Sabaté   Pol Tibau 
/ Nicholas Jones 
Dacia 608
Alex Aguirregaviria  Francesc Salisi 
/ Marc Torres 
Tibau Team 620
Alberto Herrero  Mario Rodríguez 
/ Pedro Peñate 
TH-Trucks Team 625
Philippe Perry  Florent Drulhon 
/ Adrià Guillem 
Philippe Perry 631
Jordi Esteve  Quico Pardo 
/ Jordi Pujol 
TH-Trucks Team 634
Cesare Rickler del Mare  Aldo de Lorenzo  
/ Juan Francisco Silva 
Tibau Team 636
Alberto Alonso  Alejandro Mozuelos  
/ Gustavo Ibeas 
Ferran Jubany 640
Javier Jacoste  Francisco Ester 
/ Gerard Ribas 
TH-Trucks Team 640

 

RallyGP

Pilot Equip Número
Lorenzo Santolino   Sherco Rally Factory 15 
Tosha Schareina  Montser Energy Honda HRC 68

 

Rally2

Pilot Equip Número
Eduardo Iglesias  Team Monforte Rally 38
Josep Pedró Subirats  Rieju Pedregà Team 44
Rachid Al-Lal Lahadil  Melilla Ciudad del Deporte 51
Edgar Canet  Bas World KTM Racing Team 73
Javi Vega  Pont Grup - Kove 99
Sandra Gómez Cantero  Fantic Racing Rally Team 100
Ignacio Sanchís  Club Aventura Touareg 102
Marc Calmet  Rieju Pedregà Team 108
Oscar Hernández  ADEC Competició Total Team 109
Juanjo Martínez  ADEC Competició Total Team 110
Ginés Belzunces  Club Aventura Touareg 133
Ferran Zaragoza  Rieju Pedregà Team 136
Iván Merichal  XRaids Experience 138

 

M1000

Pilot Copilot / Mecànic Equip Número
Jordi Juvanteny  José Luís Criado 
/ Xavier Ribas 
Dakar Future M1000 1040