Van insultar el jugador del Real Madrid Vinícius Júnior, però sense la gravetat que exigeix el delicte d’odi, que “protegeix la dignitat humana”, ni l'autoria clara. Així ho afirma la fiscal de la secció de delictes d’odi de Barcelona, Marta Glória López Català, respecte a dos seguidors del FC Barcelona, investigats per haver proferit crits racistes al futbolista durant el Clàssic a l’estadi de Montjuïc, jugat el 30 d’octubre de 2023. Per això, la fiscal demana l’arxivament de la causa contra els dos aficionats culers, que investiga la titular del jutjat d’instrucció 18 de Barcelona, segons l’escrit al qual ha tingut accés ElNacional.cat aquest dilluns. El cas va ser denunciat per LaLiga, amb un atestat dels Mossos, i el brasiler, per videoconferència,  va declarar a la magistrada Carmen García Martínez, que volia seguir la causa penal contra els seguidors del Barça.

La fiscal exposa que a l’atestat policial posava que diverses persones van cridar puto mono a Vinícius, després d’una discussió en el partit i quan era substituït. Van identificar tres persones, una d’elles menors, que va ser derivada a la Fiscalia de Menors. Dels altres dos acusats, un d’ells es tapava la boca amb la mà quan se  senten insults racistes; i en el segon cas, no hi ha àudio. El primer acusat es va acollir al seu dret a no declarar, i el segon va sostenir que deia mucho morro, mentre el jugador va dir que li va llegir l’insult als llavis. Vinícius per la seva part va declarar que se sentia pertorbat, tot i que no  va sentir els insults al camp, sinó després en ensenyar-li el vídeo. Hi exposa que tampoc s'ha pogut aclarir a qui atribueix els insults el  futbolista.

Davant aquesta “indeterminació dels fets denunciats” i "el dèbil material probatori", la fiscal conclou que “no són susceptibles d'incardinació en el delicte de lesió de la dignitat”, previst en l’article 510 del Codi Penal,  i tampoc el delicte de tracte degradant (art. 173 del Codi Penal) i ha demanat el sobreseïment del cas. Caldrà veure ara què sol·licita LaLiga i el Real Madrid que  són acusació popular i el jugador, acusació particular.

Cap interrupció del partit ni grups radicals

Després de tota la instrucció, la fiscal sosté que  l’acció dels dos seguidors no és delictiva. “Encara que les declaracions incloguessin la paraula mono, clarament ofensiva en al·lusió despectiva al color de la seva pell, o “puto mono” tampoc concorren els factors que atribuirien a la conducta la gravetat que s'exigeix per a superar l'afectació del dret a l'honor”, manifesta la fiscal, i cita jurisprudència del Tribunal Suprem sobre el delicte d’odi.

A més, la representant del Ministeri Públic hi afegeix: “Les accions denunciades no van donar lloc a la interrupció o suspensió del partit, no van ser executades de manera coral, no es va produir l'efecte crida en el públic, no consta que cap dels investigats pertanyi a un grup radical o extremista, i no van ser units a altres delictes.”

Per refermar el seu posicionament, la fiscal recorda que el Tribunal Suprem ha exigit respecte  del delicte d'odi que "ha de concórrer el requisit de gravetat de l'atac". És a dir, que "les expressions i actes han de tenir una gravetat suficient per a lesionar la dignitat dels col·lectius contra els quals s'actua”, i en el cas de Vinícius conclou que no s'ha arribat a aquesta  situació.

Finalment, la fiscal demana a la magistrada que "es dedueixi testimoniatge a l'Oficina d'Igualtat de Tracte i No Discriminació, per si procedís, si és el cas, incoar el procediment sancionador que correspongui". És a dir, si finalment s'arxiva la causa penal, el Govern podria multar als dos seguidors del Barça per la seva actitud.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!