La temporada de MotoGP el 2023 ha tancat amb un final de traca a València. Pecco Bagnaia es va proclamar campió del món per segona vegada consecutiva, en una bonica batalla amb Jorge Martín que se'n va anar a terra i va servir amb safata de plata el Mundial per a l'italià. El Ricardo Tormo va posar el fermall d'or a un emocionant campionat que, com tot final, va deixar molts comiats, com el de Marc Márquez amb Honda, després d'11 anys junts, o la retirada de Pol Espargaró com a pilot en actiu, que passarà a ser pilot emprovador de KTM.
Però com tota història que passa de pàgina, per davant, venen nous començaments, i s'obren noves aventures, objectius i reptes per als pilots de la graella de 2024. Una nova temporada que comptarà amb alguna cara nova, però, sobretot, que destaca per la marxa de Márquez al box de Gresini, al costat del seu germà. Un gran moviment al pàdoc de la categoria reina, propiciat, en part, pel fitxatge del vuit vegades campió del món per la fàbrica de Ducati, que ha generat un efecte dòmino.
El que més destaca, sense cap dubte, és la decisió del pilot de Cervera, que és un fenomen de masses. El pilot català va dir adeu a Honda, a València, on va disputar la seva última cursa, de moment, amb la marca de l'ala daurada. Al costat d'ell, el seu germà Álex, vestirà els mateixos colors, els de Gresini. D'aquesta manera, Marc, que començarà la seva nova etapa aquest dimarts en els tests de València, per fi pujarà a una Ducati, la qual cosa li hauria de permetre lluitar, de nou, pel campionat del món.
El buit que deixa el de Cervera en Honda el cobrirà, curiosament, el germà de Valentino Rossi, Luca Marini. L'italià compleix un somni i vestirà els colors de l'equip japonès, on compartirà equip amb Joan Mir, que es quedarà amb l'equip de treball que tenia Marc Márquez, sent Santi Hernández el seu cap tècnic.
El gran damnificat per l'arribada de l'octocampió del món a Gresini va ser un Fabio Di Giannantonio que, gràcies al seu espectacular últim tram de temporada, ha aconseguit quedar-se un any més en MotoGP. L'italià, que va estar molt temps sense equip, arribarà a l'equip d'il dottore, el Pertamina Enduro VR46, per suplir l'esmentat Marini. Allà compartirà equip amb un altre italià, Marco Bezzecchi, que tornarà a lluitar per apropar-se als llocs davanters.
Alex Rins provarà sort en Yamaha, al costat de Fabio Quartararo, després d'anar a parar el LCR, equip satèl·lit d'Honda, després de la decisió de Suzuki d'abandonar el campionat. El català, entre les lesions i el mal rendiment de la marca nipona, no ha tingut sort el 2023 i buscarà millorar les seves prestacions de la mà d'una altra moto japonesa.
El lloc de Rins l'ocuparà Johan Zarco, que abandona el Pramac Racing, per anar-se'n al LCR on compartirà equip amb l'infatigable Takaaki Nakagami.
En el Pramac Racing, millor equip d'aquest 2023 a MotoGP, amb un subcampió del món entre les seves files, hi haurà Jorge Martín i Franco Morbidelli, que ha abandonat Yamaha.
A la marca de Borgo Panigale no hi ha hagut cap canvi, per la qual cosa el vigent campió del món Pecco Bagnaia, i Enea Bastianini seguiran a la marca oficial de Ducati.
Aprilia és una altra marca, igual com Ducati, que no ha fet cap canvi a les seves files. Els dos catalans, Aleix Espargaró i Maverick Viñales, continuaran tractant de millorar a la marca de Noale, que ha experimentat un gran creixement.
Un altre dels equips que continua confiant en els mateixos pilots que el 2023 és KTM. L'australià Jack Miller i el sud-africà Brad Binder buscaran millorar els seus registres a cavall de la moto austríaca.
En GasGas trobarem l'únic rookie de 2024, el flamant campió de Moto2, Pedro Acosta, a qui Pol Espargaró ha deixat el seu seient. El murcià ha pujat a MotoGP després de regnar en la categoria intermèdia, allà, compartirà equip amb el rookie d'aquest any, Augusto Fernández.
Raúl Fernández i Miguel Oliveira continuaran sent pilots de la graella, no obstant això, l'equip està per decidir, ja que Dorna ha expulsat el CryptoDATA RNF Team per "contínues infraccions i incompliments de l'Acord de Participació, que afecten la imatge pública de MotoGP." Un nou equip, independent, entrarà a la graella i acollirà els dos pilots, que continuaran tenint contracte amb Aprilia.