Estem davant d'una temporada històrica en MotoGP. El pròxim Mundial, que donarà el seu tret de sortida el 10 de març a Qatar, serà el primer en el qual veurem Marc Márquez vestit amb uns colors diferents dels d'Honda. Serà amb el blau de Gresini, on comptarà amb la Ducati, la millor moto de la graella, que li hauria de permetre tornar a optar pel campionat mundial. A més d'això, la graella disposarà de la nova perla arribada a la categoria reina, Pedro Acosta, que promet ser un dels grans talents dels anys vinents.

Tot això, sumat a les ja sòlides candidatures dels pilots amb les motos oficials de Ducati, Pecco Bagnaia i Jorge Martín, faran d'aquesta una de les campanyes més emocionants que es recorden, l'any en què MotoGP compleix 75 primaveres. I malgrat tots els anys disputant mundials, encara hi ha certs rècords que no s'han batut, des que a la categoria reina se la coneix sota el nom de MotoGP. Un fet que podrien trencar aquesta temporada els pilots catalans Álex Rins i Maverick Viñales.

Pecco Bagnaia MotoGP / Foto: EFE
Pecco Bagnaia en els tests de Sepang / Foto: EFE

Ningú no ha aconseguit guanyar amb tres marques diferents en MotoGP

Si tenim en compte tota la història de la categoria reina, el rècord està superat, encara que només quatre pilots han estat capaços d'aconseguir-ho, però tenint en compte només l'era MotGP, cap no ha estat capaç de trencar aquesta barrera. I és que ningú no ha estat capaç de guanyar amb tres marques diferents, una situació que pot canviar aquest any, i que està a l'abast de dos dels pilots catalans de la graella, Rins i Viñales. Ambdós estan a un pas de fer història, i d'engrandir la seva, unint-se al selecte club de noms com Mike Hailwood, Randy Mamola, Eddie Lawson i Loris Capirossi.

No obstant això, el domini de Ducati és el principal escull dels pilots de Yamaha i Aprilia. Especialment difícil serà per al barceloní, que haurà de passar per un procés d'adaptació a la moto japonesa, abans de pensar en victòries i rècords. Els d'Iwata, després dels tests de Sepang, han donat mostres de millora respecte a l'any passat, però la llista de problemes en Yamaha continua sent extensa, per la qual cosa estar en la lluita pel calaix més alt del podi, continua sent complicat.

Alex Rins celebra triomf GP de les Amèriques / Foto: EFE - Adam Davis
Alex Rins celebra la seva victòria en Austin / Foto: EFE - Adam Davis

No obstant això, Rins ja va demostrar l'any passat de què és capaç amb una moto que tampoc no era per tirar coets. Ho va fer a cavall de la RC213V de la marca satèl·lit d'Honda, en el GP d'Austin, on va treure a la marca de l'ala daurada de la seva pitjor ratxa sense victòries. Aquella va ser la segona vegada que el de Barcelona va pujar a dalt de tot del podi, la primera va arribar amb Suzuki, al mateix escenari, però quatre anys abans (2019).

Viñales, més a prop de batre un rècord

En el cas del pilot de Roses, la victòria pot estar més a prop. El seu inici amb Aprilia va ser complicat, però després del seu període d'adaptació a la moto de Noale, Maverick ha recuperat la seva competitivitat, aquella que el va fer tan fort en el seu pas per Yamaha. 'Top Gun' en la seva etapa amb la firma italiana ha obtingut sis podis, cap d'ells com el guanyador, però és qüestió de temps que el seu palmarès s'estengui. Totalment consolidat a la muntura d'Aprilia, el 2024 pot ser l'any en què aconsegueixi la seva primera victòria amb els de Noale i bati un nou rècord.

Maverick Viñales guanya misano Moto gp efe
Maverick Viñales celebrant una victòria a Misano amb Yamaha / Foto: EFE

La primera vegada que Mav va guanyar a MotoGP va ser l'any 2016, de la mà de la desapareguda Suzuki, equip amb el qual va debutar en la categoria reina. Va ser a Silverstone on Viñales va pujar per primera vegada a dalt de tot del podi. Va ser l'únic triomf del català amb la marca d'Hamamatsu, abans de posar rumb a Yamaha, on va sumar vuit victòries. L'última va ser en el Gran Premi de Qatar, el 2021, abans de trencar la seva relació amb els d'Iwata, que no va acabar de la millor manera.