Isidre Esteve (Oliana, 1972) afronta a partir d'aquest divendres el seu 20è Dakar. El ral·li més dur del món no ha pogut amb la il·lusió i motivació d'un home que, als seus 52 anys, discapacitat motriu inclosa, tornarà a aventurar-se en gairebé 8.000 kilòmetres per l'Aràbia Saudita.
Comptant l'edició d'aquest nou any, el pilot català emprendrà la seva desena travessia sobre un cotxe adaptat. Quan va debutar en els grans deserts l'any 1998, competia en moto, però un accident l'any 2007 a la Baja Almanzora (Almeria) va subordinar la seva vida a una cadira de rodes. Sigui com sigui, entre el 3 i el 17 de gener, Isidre Esteve, juntament amb el seu inseparable copilot, Txema Villalobos, viatjaran a bord d'un Toyota Hilux T1+ representant el Repsol Toyota Rally Team. Poc abans de marxar a territori saudita, ambdós competidors van atendre a ElNacional.cat per parlar sobre aquesta edició del Dakar.
Isidre Esteve: "Qualsevol resultat que sigui estar dins dels 20 primers per a nosaltres serà extraordinari"
La figura d'Isidre Esteve no s'entén des d'un altre prisma que no sigui el de l'ambició. Són milers de kilòmetres a la seva esquena, però el lleidatà, tot i que en vigílies de l'edició de 2024 subratllava que no pretenia ser un referent per a ningú, no deixa d'erigir-se en tal. Només fa falta veure com són d'ambiciosos els seus objectius de cara a aquesta edició.
Quan competia sobre dues rodes, va fregar el podi amb dos quarts llocs l'any 2001 i l'any 2005. Amb cotxe, el seu millor resultat data de 2018 i 2019, amb dues vint-i-unenes places. De cara a aquesta 47a edició del Dakar, Isidre Esteve destaca que "qualsevol resultat que sigui estar dins dels 20 primers per a nosaltres serà extraordinari". Tant ell com Txema Villalobos arriben a la gran prova amb grans sensacions. Als ral·lis del Marroc i de Portugal van ser molt ràpids "confirmant sensacions" pel que fa al darrer Dakar i assolint un gran 12è lloc en la general de la categoria Ultimate al país nord-africà.
Com és la preparació física en el teu cas?
El Dakar és una de les proves més exigents a nivell físic del món del motor, i com no podria ser d'una altra manera, Isidre Esteve no està exempt de la preparació física que la competició requereix. Isidre explica com, quan corria amb moto, es preparava "físicament com qualsevol esportista que està en el món de l'elit ara mateix".
Ara que competeix en cotxe, comenta que la seva manera d'entrenar juntament amb el vehicle és la mateixa que abans. A nivell físic, però, amb la incondicional ajuda de la seva parella i preparadora, Lídia Guerrero, posa especial èmfasi en el "gimnàs i càrdio": "Entreno tots els dies que puc, una mitjana de 4 o 5 dies a la setmana". En aquest sentit, contrasta que "entreno molt més l'apartat físic que el tècnic amb el cotxe".
La 48H Chrono de 2024 va ser l'etapa que us va suposar el repte més gran. És l'etapa que més us preocupa o que més heu preparat de cara a aquesta edició?
El Dakar 2024 va començar de manera brillant per al tàndem Isidre Esteve-Txema Villalobos, però l'especial de 48 hores que debutava en aquella edició va suposar una sagnia de temps per a la parella del Repsol Toyota Rally Team. Un imprevist amb el diferencial del davant va enviar-los molt avall en la classificació per raons alienes al seu pilotatge.
Els imprevistos tant físics com tècnics formen part del Dakar, però Isidre Esteve remarca que "el cotxe està preparat i en quasi 1.000 kilòmetres no li hauria de passar res. Qualsevol cosa que li passi fa que t'hagis d'aturar i que perdis temps. No tenir els mecànics a prop és una cosa que sempre ens inquieta una mica".
⚠️ ¡ULTIMA HORA! Isidre Esteve y Txema Villalobos intentarán terminar la crono 48h este sábado, después de que la rotura del diferencial delantero. La caída de la noche les pbliga a detenerse en el último campamento y esperar a que se haga de día para proseguir. #Dakar2024 pic.twitter.com/bXglqBDeoF
— MotorTimeES (@MotorTimeES) January 12, 2024
Què suposa per a tu la figura de Txema Villalobos i si consideres que en el teu cas té més mèrit la seva aportació
Una de les peculiaritats del Repsol Toyota Rally Team és que, en desert obert, és Txema Villalobos l'únic mecànic. En aquest sentit, Isidre Esteve destaca que la figura del copilot "per mi és encara més important perquè jo no baixo del cotxe. Tenim una punxada, és ell qui canvia la roda. Ens queda ensorrat el cotxe a sorra, l'ha de treure ell. Jo només puc fer coses dins del cotxe. Per a mi és fonamental".
Isidre Esteve defineix l'aportació de Txema Villalobos com a encara més crucial que per a qualsevol pilot: "Si el copilot no està encertat, el camí no el trobes i perds molt de temps", comença. Amb tot, el d'Oliana revela que la connexió amb el seu acompanyant transcendeix l'aspecte professional: "També està la part humana amb ell. És a dir, hi ha una relació que va més enllà del que és el purament professional en el moment de la cursa. Penso que tindre aquesta sintonia amb el Txema és important", acaba.
Isidre Esteve i els seus motors
Repsol desitja assolir les 0 emissions dels seus carburants de cara a l'any 2050, i encara que en aquest Dakar correrà amb un motor V8 de benzina, amb l'ajuda de Repsol Technology Lab comptarà amb un combustible produït a partir del 70% de residus orgànics. A més a més, El Toyota Hilux T1+ farà servir els lubricants de la marca nacional i això accelerarà el procés tècnic en el millor banc de proves possible: el propi Dakar.
"Per a nosaltres aquest treball és una cosa que ens motiva molt perquè fa que provem aquest combustible des del 2021. Que sigui un combustible renovable, que nosaltres formem part d'aquesta transició energètica cap a un moment de descarbonitzar al màxim l'alta competició i que en siguem actors d'aquest canvi i que a sobre tinguem un combustible que cada cop ens permeti ser més competitius, és un repte també". I a banda d'aquesta evolució cap a un Dakar més sostenible, Isidre declara que el seu altre gran motor és que "la meva discapacitat no sigui un problema per continuar sent competitiu". Sens dubte, només amb la seva participació en la prova, ho demostra temporada rere temporada.
Isidre Esteve, sobre Albert Llovera: "Conèixer l'Albert ha fet que m'equivoqués menys en les decisions que he pres en aquesta nova etapa de la meva vida"
Albert Llovera ha estat un dels pilars d'Isidre Esteve durant la seva vida tant personal com professional. De fet, el pilot del Repsol Toyota Rally Team descobreix que un negoci familiar va ajuntar els seus camins des de ben jove: "L'Albert fa molts anys que el conec, ja el coneixia abans de lesionar-me. Per la proximitat d'on vivim, jo visc a Oliana i ell a Andorra. A casa tenim un negoci d'hostaleria i ell parava amb la seva mare a menjar moltes vegades i ens coneixem molt".
Albert Llovera no participarà en el Dakar 2025, però la seva figura, present en l'esfera privada d'Isidre Esteve, va ser un punt de recolzament molt important quan el lleidatà va patir la lesió. A Albert Llovera també l'acompanya una cadira de rodes arran d'un accident, en el seu cas, des dels 18 anys. Isidre Esteve apunta "quan vaig tenir l'accident naturalment va ser un suport, no? És a dir, algú conegut en l'ambient més directe... Ostres, que estigui allà amb tu, que t'aconselli i tal. Conèixer l'Albert ha fet que m'equivoqués menys en les decisions que he pres en aquesta nova etapa de la meva vida".
Isidre Esteve, el got sempre mig ple
Durant la presentació del projecte del Repsol Toyota Rally Team, Isidre Esteve reduïa la seva condició a "un dany col·lateral de fer el que més m'agrada". La seva manera d'afrontar una dificultat que, recordem, va adoptar amb 35 anys, és digna d'admiració. En ser preguntat si des d'un bon principi la seva visió va ser aquesta mateixa, Isidre Esteve respon amb molta determinació: "Sí, va ser així des del principi. És a dir, jo vaig tenir una caiguda fent el que m'agrada, que és anar amb moto. D'acord, no podem canviar-ho això, no? Estic content de trobar-me bé, de poder anar amb la cadira per tot arreu, i a sobre, estem en una presentació del Dakar, doncs he de continuar competint", pondera.
"Jo sempre penso que la vida és molt curta i passa molt de pressa. Que qualsevol ensurt que tinguem a la vida ens acabarà afectant més o menys, depèn de què sigui. D'acord que ens limitarà, però no ens fa desaparèixer. Estem aquí, la vida passa i hem d'intentar gaudir-la. Com? De la forma que puguem, cadascú amb els seus avantatges i limitacions. Perquè no hi ha una segona oportunitat, per tant, anem a gaudir-la al màxim, sigui la circumstància que sigui", conclou.
D'aquesta manera, Isidre Esteve torna a posar el focus en un nou Dakar. El 20è, però amb la mateixa il·lusió que el primer. No l'interessa guanyar. De fet, considera que l'important són les vivències, les emocions i els records que deixa l'estada al desert amb l'equip: "Guanyar només guanya un si tenim en compte que la resta perden", recorda. Veient el got sempre mig ple, ell ja fa temps que va guanyar.