Portar la Supercopa d'Espanya a l'Aràbia Saudita no és un tema purament econòmic, que també. Fa anys que el règim saudita intenta, i aconsegueix, utilitzar l'esport per blanquejar la seva imatge i vendre's a occident com un país obert.
El règim saudita continua blanquejant la seva imatge
Gerard Piqué ho va saber veure i, gràcies a la inestimable col·laboració de Luis Rubiales com a president de la Reial Federació Espanyola de Futbol, va portar la Supercopa a territori saudita en un moviment que econòmicament, i fins i tot esportivament, s'ha demostrat beneficiós per a tots, però que continua deixant dubtes sobre l'aspecte social del mateix.
A més de la Supercopa, no és l'únic moviment que el govern saudita duu a terme per aconseguir aquest objectiu de canviar la imatge que es projecta del seu país, i l'últim implicat és Leo Messi, que se suma a la celebració d'un Gran Premi de Fórmula 1, o tornejos d'exhibició de tennis.
El Ministeri de Turisme de l'Aràbia Saudita va anunciar que el futbolista argentí del París Saint-Germain és nou ambaixador turístic del regne, al qual el jugador ha viatjat per passar unes vacances a la ciutat de Jiddah, al mar Roig. "Aquesta no és la seva primera visita al regne i tampoc no serà l'última, i em complau anunciar a #Messi_Embajador_Del_Turismo_Saudí", va dir a Twitter el ministre de turisme saudita, Ahmed al Jatib.
Cristiano Ronaldo havia rebutjat l'oferta saudita
Per la seva part, Messi, per donar visibilitat a l'acord, va publicar a Instagram una foto en un iot al mar Roig, acompanyada de l'etiqueta #VisitSaudi, la campanya de promoció turística del regne. L'anunci de l'astre argentí com a ambaixador turístic de l'Aràbia Saudita es va materialitzar malgrat que múltiples familiars de presos polítics i de consciència en el regne van firmar l'any passat la petició "No ho facis, Messi", en considerar el gran impacte que podria tenir l'acord a la campanya de blanqueig d'imatge del país.
Aquesta petició, avalada per l'ONG Grant Liberty, va ser firmada, entre altres, per les germanes de la destacada activista feminista saudita Loujain al Hathloul, i demanava a l'argentí de "no vendre la seva ànima al règim saudita", ja que consideren la campanya com un exercici de "sportwashing", és a dir, netejar la imatge del país a través d'esdeveniments esportius de gran importància.
El gener de 2021, el rotatiu anglès The Telegraph va revelar que Cristiano Ronaldo va ser contactat també per l'Aràbia Saudita per convertir-se en el seu ambaixador turístic, però el futbolista portuguès va rebutjar l'oferta, de 6 milions d'euros anuals, encara que no ha transcendit la xifra que ha cobrat Leo Messi per acceptar la proposta.