Cordin-se els cinturons, o més ben dit... posin-se el casc, perquè ja comença a sentir-se el soroll dels motors, l'olor d'asfalt i de goma cremada, ja s'estan desplegant les banderes de quadres, ja arriben les setmanes de Gran Premi... i de nervis a flor de pell. El Mundial de MotoGP ja ha arrencat de forma oficial, amb les rodes de premsa prèvies a l'inici de la primera gran cita de l'any, i els pilots són a escasses hores de sortir a pista per disputar els primers entrenaments lliures d'una temporada que promet ser apassionant.

I és que són molts els al·licients que ens oferirà aquesta nova campanya, que posats i agitats a la coctelera, faran d'ella una de les més esperades en els últims anys i una de les més apassionants. El principal protagonista, i sobre el qual estan posades totes les mirades, serà Marc Márquez. El '93', amb els seus vuit títols a l'esquena, per primera vegada en gairebé una dècada, correrà sota uns colors diferents dels d'Honda. Serà amb el Gresini Racing, on es retrobarà amb el seu germà Álex i equip que li posarà la millor moto de la graella, la Desmosedici, encara que sigui la satèl·lit. Un fet que li permetrà afegir-se a la festa pel títol, que l'any passat van protagonitzar Pecco Bagnaia i Jorge Martín i que aquest any tornaran a repetir.

Jorge Martín i Pecco Bagnaia aparellats / Foto: Europa Press

Márquez està a punt per a sorprendre

La 23a temporada de MotoGP, des que va deixar enrere l'era de 500cc, quedarà marcada en la història, ja només pel simple fet del moviment del pilot ilerdenc. Però és que, a més, el calendari d'aquest any serà el més extens fins a la data, amb 21 Grans Premis en el transcurs de l'any, el primer amfitrió de la qual serà Qatar. El circuit de Losail tindrà l'honor de ser el primer a veure al '93', ja totalment llest i adaptat a la seva nova muntura, pilotar amb una marca diferent de la de l'ala daurada.

Ja no és moment de proves, la pretemporada hivernal i els tests ja han quedat enrere i, a partir de divendres, els errors es pagaran molt cars. Ducati tornarà a ser el gran rival a batre, sobretot, en les rodes de Bagnaia i Martín, amb la seva Desmosedici GP24, però amb especial atenció a Marc, que ja ha deixat enrere els problemes amb la muntura de Gigi Dall'Igna i que sap que no li farà falta posar-se la capa de superheroi per lluitar per les posicions davanteres, amb una moto les prestacions de la qual li permetran arriscar més amb molts més resultats.

Jorge Martín, Marc Márquez i Pecco Bagnaia compartint podi / Foto: Europa Press

I és que el pilot de Cervera sempre ha demostrat ser molt més eficient i competitiu en les curses, que en la seva posada al punt. Així doncs, l'ilerdenc, que va a la recerca del seu novè entorxat de MotoGP, tractarà d'igualar a Valentino Rossi i convertir-se en el primer a aconseguir un campionat amb una moto satèl·lit. Per a això, s'haurà d'entremetre en la 'guerra' de Bagnaia i Martín i aprofitar la disputa 'fratricida' i colar-se per qualsevol escletxa que trobi, encara que no serà l'únic convidat, Enea Bastianini és un altre dels pilots a tenir en compte, a més d'Álex Márquez i els pilots del Pertamina Enduro VR46 MotoGP Team, Bezzecchi i Di Giannantonio.

Aprila es converteix en la gran alternativa

Els tests de pretemporada han deixat clara l'alternativa als de Borgo Panigale. Una altra marca italiana com Aprilia ha emergit, gràcies a la seva constant evolució, com una opció per tallar l'hegemonia dels vermells. Aleix Espargaró és el primer espasa dels de Noale, seguit d'un Maverick Viñales que buscarà batre un rècord en l'era de MotoGP, si aconsegueix una victòria amb els italians serà el primer a fer-ho amb tres marques diferents, gens malament.

Aprilia celebrant el doblet d'Aleix Espargaró i Maverick Viñales en Montmeló / Foto: EFE

El pilot de Granollers, que va acabar en tercer lloc en els últims tests, s'ha mostrat molt content amb la seva moto, malgrat la seva falta de potència. Il capitano és la principal esperança dels de Noale, en espera que el pilot de Roses acabi de destapar tot el seu potencial. A Aprilia saben que els de Borgo Panigale segueixen un pas per davant, però no perden l'esperança amb poder donar una autèntica sorpresa.

KTM té molt a dir amb Pedro Acosta

KTM, d'acord amb el que es va veure la temporada passada, és l'única capaç de seguir el ritme dels més ràpids, sobretot en la moto de Brad Binder. El potencial dels austríacs és molt més gran del mostrat en els tests, i el sud-africà serà un dels principals agitadors d'aquest Mundial, igual com ho fes l'any passat, amb l'espineta de no haver aconseguit cap victòria, malgrat tenir ritme per fer-ho. Els de Mattighofen no han posat tota la carn a la graella, i començaran a cremar els seus cartutxos a l'hora de la veritat.

Pedro Acosta somrient al box de GasGas / Foto: Europa Press

A més, que tindran a les seves files a una de les grans promeses del motociclisme, Pedro Acosta, que li afegirà picant al campionat. El murcià serà l'únic rookie de la graella i debutarà de la mà del GasGas Tech3, on ja ha demostrat estar més que preparat. Cal tenir paciència amb ell, però el tauró de Mazarrón està cridat a fer grans coses i el seu primer any en la categoria el pot encimbellar.

Yamaha i Honda, pendents de les concessions

Les marques japoneses de la graella són les que més problemes i dubtes tindran. Yamaha, igual com l'any passat, pateix a l'hora del time attack, i és que les M1 de Fabio Quartararo i Álex Rins, no permeten esprémer el pneumàtic tou al màxim. Un fet que dificultarà als d'Iwata col·locar als seus pilots en les posicions davanteres, ja que malgrat tenir un motor potent, en una era dominada per l'aerodinàmica, que suposa un problema afegit per avançar, la posició inicial és més important que mai.

Fabio Quartararo, seriós, al box de Yamaha durant els tests de Qatar / Foto: Europa Press

La moto, com comentàvem, corre, però els grans conflictes de la M1 de Yamaha arriben amb la tracció del pneumàtic posterior a la sortida de les corbes, una qüestió que hauran de solucionar, perquè per allà passen totes les opcions dels japonesos per retenir a un Quartararo fart de no poder aspirar a més.

En Honda, una altra de les grans dominadores sumides en una gran crisi, les coses no han anat a millor. Han perdut Marc Márquez, precisament, per no poder brindar-li una moto competitiva. Joan Mir i Luca Marini seran els encarregats d'intentar tornar a la marca de l'ala daurada a la zona de prestigi, encara que abans de córrer cal aprendre a caminar. Les últimes sensacions a Qatar no van ratificar el que es va veure a Sepang, perquè s'esperava que els japonesos fessin un pas endavant, però va anar cap enrere.

Joan Mir i Luca Marini amb Alberto Puig en la presentació d'Honda / Foto: EFE

Per davant queden molts quilòmetres per recórrer per acabar de desenvolupar les seves muntures i tornar a aspirar a conquerir un campionat. A favor dels japonesos juguen les concessions que haurien de suposar un impuls per a l'evolució d'Honda i Yamaha, i de poder veure per fi la llum al final del túnel, encara que quedarà per veure si realment les aprofiten i com funcionen. Ja està tot a punt per a l'inici d'un Mundial que promet ser per al record, els semàfors estan a prop d'apagar-se... Alea iacta est.

 

Així queda la graella de MotoGP 2024

núm. PILOT EQUIP FÀBRICA
1 Pecco Bagnaia Ducati Lenovo Team Ducati
23 Enea Bastianini Ducati Lenovo Team Ducati
89 Jorge Martín Prima Pramac Racing Ducati
21 Franco Morbidelli Prima Pramac Racing Ducati
93 Marc Márquez Gresini Racing MotoGP Ducati
73 Álex Márquez Gresini Racing MotoGP Ducati
72 Marco Bezzecchi Pertamina Enduro VR46 MotoGP Team Ducati
49 Fabio Di Giannantonio Pertamina Enduro VR46 MotoGP Team Ducati
41 Aleix Espargaró Aprilia Racing Aprilia
12 Maverick Viñales Aprilia Racing Aprilia
25 Raúl Fernández Trackhouse Racing Aprilia
88 Miguel Oliveira Trackhouse Racing Aprilia
33 Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing KTM
43 Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing KTM
31 Pedro Acosta Red Bull GasGas Tech3 KTM
37 Augusto Fernández Red Bull GasGas Tech3 KTM
36 Joan Mir Repsol Honda Team Honda
10 Luca Marini Repsol Honda Team Honda
5 Johann Zarco Castrol LCR Honda Honda
30 Takaaki Nakagami Idemitsu LCR Honda Honda
20 Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha
42 Álex Rins Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha