Per molt irònic que pugui sonar, no hi ha ningú al volant de la Fórmula 1. I és que, una vegada més, la FIA ha pegat un cop de volant en la seva presa de decisions amb una nova regla que pretén frenar el llenguatge groller i les paraulotes dels pilots que s'escolten durant les retransmissions de televisió. De fet, amb la norma ja en marxa per a aquest Gran Premi de Singapur, Max Verstappen és la primera víctima i ha estat condemnat amb treballs d'interès públic després d'utilitzar paraules malsonants durant la roda de premsa prèvia.
La FIA vol evitar les paraulotes durant les retransmissions de Fórmula 1
Mohammed Ben Sulayem, president de la FIA, anunciava aquesta setmana en una entrevista amb Motorsport que es prendrien mesures més severes per evitar les paraulotes durant les retransmissions de Fórmula 1. Aquesta decisió ve presa perquè el Gran Circ cada vegada arriba a un públic més jove i, segons paraules del president emiratí, els xiulets amb què s'encavalquen les paraules malsonants a les ràdios no són suficients. "Hem de diferenciar entre el nostre esport, el motorsport, i el rap. No som rapers", explicava Ben Sulayem en unes declaracions que han aixecat bastant polèmica.
"Quantes vegades per minut diuen la paraula amb F (fuck)? Nosaltres no som això", continuava el president de la FIA provant de posar èmfasi que, per molt que les pulsacions siguin elevades durant la cursa, els pilots s'han de contenir en les seves paraules. "Jo vaig ser pilot. En la calor del moment, quan estàs molest perquè un altre pilot et fa fora fos... Quan jo conduïa i passava alguna cosa així, m'enfadava. Però està clar que també hem d'anar amb compte amb la nostra conducta. Hem de ser responsables", concloïa.
Max Verstappen: "Jo continuaré utilitzant paraulotes"
Les declaracions del president no han tardat a tenir resposta de dos pesos pesants com Max Verstappen i Lewis Hamilton. D'una banda, el neerlandès ha titllat d'absurda la mesura que vol imposar Ben Sulayem, no s'ha tallat en afirmar que ell continuarà utilitzant paraulotes, ja que "tothom diu aquestes paraules", i posa el focus en la manera de retransmetre la Fórmula 1: "En altres esports, no vas amb un micròfon. Amb nosaltres, tot es retransmet, perquè potser és part de l'entreteniment. Així que la gent arriba a escoltar aquestes coses i és com es crea tota aquesta misèria. Podem començar per no retransmetre més aquestes coses. Perquè si no el retransmets, ningú no se n'assabentarà. Només l'equip".
D'altra banda, l'heptacampió anglès ha volgut incidir en els caires racistes que deixen les declaracions del president de la FIA: "No m'agrada la forma en què ho va expressar. Utilitza la paraula raper com a estereotip. La majoria dels rapers són negres. Subtilment, diu que no som com ells. L'elecció de les paraules és incorrecta. Té un element racista". Sens dubte, les paraules de Bin Sulayem no han deixat conforme a ningú i portaran més cua encara si fos possible després que Verstappen hagi estat sancionat per utilitzar la paraula "Fuck" en roda de premsa.
El llenguatge de Verstappen en roda de premsa ha fet que li diguin|anomenin|truquin|cridin a comissaris
— DAZN Espanya (@DAZN_ES) September 20, 2024
"Sabia que el cotxe estava j***"#SingapurDAZNF1 �������� pic.twitter.com/pk8xMZIQbZ
"Ni tan sols és una paraula gaire dolenta, no? El cotxe va ser fotut. Perdona el meu llenguatge, però quants anys tenim? Cinc, sis? Fins i tot els nens de cinc i sis anys començaran a dir paraulotes en algun moment", declarava Verstappen en roda de premsa després de ser preguntat pel rendiment del seu monoplaça a Bakú. Només un dia després, la FIA ha cridat al neerlandès a comissaris i, després de declarar, ha pres la decisió de sancionar Mad Max amb treballs d'interès públic per utilitzar la F-word.
Serà curiós veure com es desenvolupen els esdeveniments. De moment, en els primers entrenaments lliures d'aquest cap de setmana ja s'ha pogut escoltar com Charles Leclerc també utilitzava la paraula vetada després de mostrar el seu descontentament per ràdio: "Aquesta ha estat una volta molt molt fotuda". El monegasc no ha estat cridat a comissaris de moment, però caldrà veure com actua la FIA per frenar l'inevitable. Les pulsacions dins del cockpit, l'adrenalina sobre l'asfalt i la competitivitat dels pilots fa pensar que s'amuntegarà la feina dels comissaris i que desig de Ben Sulayem serà inviable.