Els plats forts del Gran Premi de l'Emília-Romanya arribaven aquest dissabte amb una classificació en què un tapat Max Verstappen ha polvoritzat els aspirants de Ferrari i McLaren. Si bé és cert que tant anglesos com italians han confirmat la seva millora de rendiment i la seva evolució per atrapar l'equip austríac, Mad Max no perdona i arrasa en una qualy plena de sorpreses. Oscar Piastri, que ha acabat segon, sortirà des de la 5a posició en rebre una sanció de 3 llocs, per entorpir Magnussen. El segon, doncs, ha passat a les mans de Lando Norris, mentre que Charles Leclerc sortirà des de la tercera posició. L'altre beneficiari de la sanció a Piastri ha estat Carlos Sainz, que iniciarà la carrera des de la quarta posició.
D'altra banda, Carlos Sainz sortirà des de la cinquena plaça i la gran decepció ha estat Fernando Alonso, que sortirà últim. Les millores que portava Aston Martin a aquest gran premi no han estat capaces d'adaptar-se bé al cotxe i el seu rendiment ha estat molt per sota de l'esperat. Després d'una accidentada sessió d'entrenament, l'esforç dels mecànics de Silverstone per arreglar el monoplaça d'Alonso no ha estat suficient per classificar entre els deu primers.
Els Ferrari han volgut demostrar la seva superioritat a casa
Quan la Fórmula 1 aterra a Itàlia, les grades es tenyeixen de vermell i més encara quan es tracta del Gran Premi de l'Emília-Romanya. No era un GP qualsevol per a Ferrari, la scuderia corria a casa i s'havien assenyalat aquest cap de setmana al calendari per portar les millores davant de la seva gent. Charles Leclerc dominava els dos primers entrenaments lliures del cap de setmana i, sumat a la davallada dels Red Bull, feia il·lusionar uns tiffosi que inundaven amb una marea vermella el circuit d'Imola.
S'apagava el semàfor i començava el compte enrere. Els locals no tardaven a sortir a pista i apostaven per pneumàtics mitjans, buscant reservar les seves millors sabates per al 'gran ball' de la Q3. Carlos Sainz i Leclerc s'alçaven fins a les posicions de cap, mentre que Lando Norris deixava entreveure les millores del McLaren que després confirmaria Oscar Piastri, posant-se primer per davant de Max Verstappen.
Com més temps passava, més millorava la pista i la sorpresa es reservava per a l'últim intent: Nico Hülkenberg posava el seu Haas primer, per davant dels peixos grossos. Mentrestant, en la baralla per la supervivència, Lewis Hamilton tornava a quedar-se al filferro, mentre que Bottas, Sargeant, Zhou i Magnussen es quedaven fora de la Q2 al costat d'un Fernando Alonso que confirmava la involució de l'Aston Martin.
Moltes sorpreses en una Q2 que deixava a Checo Pérez fora dels 10 millors
A l'altra cara de la moneda hi havia McLaren i Ferrari que, cursa rere cursa, estan retallant distància amb Red Bull. La scuderia muntava els pneumàtics tous i Leclerc pintava Imola de morat en el seu primer intent, mentre que Sainz queia fins a la sisena plaça per darrere dels dos McLaren. La millora de l'asfalt era evident, tant que Tsunoda donava la sorpresa i es col·locava en segon lloc per davant de Verstappen.
Els 15 pilots es jugaven la classificació en un segon intent on tots aconseguien millorar els seus temps i no tardaven a arribar les sorpreses: Il Predestinato veia com Mad Max li robava la primera posició, els Mercedes es classificaven pels pèls, Hülkenberg colava el Haas entre els 10 millors cotxes, Tsunoda es reafirmava a la tercera posició i Ricciardo deixava fora de la Q3 a Checo Pérez per tan sols 15 centèsimes. També queien a la segona sessió de classificació Ocon, Stroll, Albon i Gasly.
Max Verstappen, sol davant del perill en una Q3 molt oberta
Verstappen es despertava. El neerlandès es deixava de ximpleries, es baixava la visera del casc i polvoritzava qualsevol temps aconseguit durant aquest cap de setmana. El McLaren de Norris es quedava a 8 centèsimes de l'únic Red Bull de la sessió, seguit de Leclerc. Igual que a la Q2, el plat fort es reservava per a un últim intent que prometia moltes sorpreses i emocions fortes fins a l'últim segon.
Els Ferraris volien ser els primers a casa i marcaven l'inici d'un segon intent on Verstappen va millorar el que semblava immillorable. El bicampió del món li robava la pole a casa a la scuderia, mentre que els McLaren confirmaven la seva millora amb Norris emportant-se la segona posició i Piastri el tercer esglaó. Leclerc i Sainz eren quart i cinquè, mentre que Russell s'emportava la sisena plaça per davant d'un Hamilton que va acabar vuitè. Tsunoda era l'ingredient sorpresa en aquest 'sandvitx' entre els Mercedes i Ricciardo (9) i Hülkenberg (10) tancaven les posicions de punts de la graella.
Fernando Alonso i Aston Martin, les grans decepcions del Gran Premi de l'Emília-Romanya
Fernando Alonso partia com el gran dubte de la tarda. Les millores d'Aston Martin no es van adaptar bé al cotxe i l'asturià no aconseguia domar un AMR24 que se li escapava de control a la tercera sessió d'entrenaments lliures i acabava contra el mur. Els mecànics de l'equip anglès van treballar a contrarellotge per canviar el difusor, l'ala posterior, la suspensió i el fons pla, entre altres components. Alonso no tenia temps de fer-se al cotxe i de testejar uns reglatges que va decidir mantenir per a la Q1 i que li van donar el mateix resultat: una altra excursió a la grava que tornava a danyar el fons pla i l'obligava a retirar-se, sent l'últim a la graella de demà.
Els de Silverstone presumien de fins a nou millores de rendiment, però ha quedat demostrat que hauran de continuar treballant en elles. Flavio Briatore parlava sobre això als micròfons de DAZN després de la tercera sessió d'entrenaments lliures i confirmava que havien fet un pas enrere. "De vegades és millor tenir menys millores, però que funcionin bé", sentenciava un Briatore molt seriós i crític amb l'equip de Silverstone.
De moment, Alonso sortirà últim i es preveu una cursa complicada en un circuit on és molt difícil avançar. Per la seva part, Max Verstappen torna a demostrar que rendeix quan toca i ja iguala el rècord de vuit poles consecutives que té Ayrton Senna. Ferrari es queda a mig camí i no completa la gesta a casa, mentre que els McLaren confirmen el seu pas endavant i són la cara positiva d'un gran premi que apunta que també serà més interessant dissabte que diumenge.