L'hegemonia de Red Bull en la Fórmula 1 ha arribat oficialment a la seva fi. L'equip austríac està mostrant-se lluny del nivell imparable que ha dominat la competició durant les passades temporades i els últims Grans Premis estan sent la mostra que McLaren ha fet un pas endavant i amenaça l'equip de les begudes energètiques en el Mundial de constructors (està a 8 punts de distància). A més, el bon fer dels anglesos no acaba aquí, sinó que les últimes actuacions dels pilots papaies estan menjant-li terreny també a Max Verstappen en la lluita pel Mundial de Fórmula 1.
Andrea Stella: "No només és possible el Mundial de constructors"
El creixement de McLaren ja no és una sospita, sinó una realitat. Els de Woking, que van hipotecar les primeres curses de la temporada passada per treballar en els desenvolupaments durant la resta del calendari, han arribat a aquest 2024 amb un cotxe que ja és capaç de competir de tu a tu amb el Red Bull. De moment, aquesta temporada ja s'han imposat als austríacs en tres ocasions (Miami, Hongria i Països Baixos), però la sensació és que els papaies ja estan un pas per davant de l'equip de les begudes energètiques.
Andrea Stella, director de McLaren, s'ha mostrat ambiciós en les seves declaracions: "Hem d'estar en condicions de reconèixer que no només és possible el Mundial de constructors". D'aquesta forma, admet que els anglesos no només pensen a lluitar el Mundial de constructors, sinó que no li posaran les coses fàcils a un Max Verstappen en el Mundial de pilots, on ja té a Lando Norris a tan sols 60 punts de distància. "Si podem aconseguir ambdós, hem de posar a l'equip en condicions i a Lando en condicions de perseguir ambdós campionats", concloïa l'enginyer italià.
Tanmateix, si l'equip anglès vol realment que Norris estigui en la baralla pel Mundial, hauran de portar a la pràctica les paraules de Stella. I és que al Gran Premi de Monza no es va veure aquesta faceta de treball col·lectiu, sinó que ambdós pilots van lluitar lliurement sense cap ordre des del mur perquè Lando tingués prioritat. Encara són a temps de ser taxatius, aprendre dels errors i caçar a un Red Bull que sembla que va costa avall.
Helmut Marko no espera un cotxe competitiu fins al GP dels Estats Units
"Si vull guanyar el títol he de tornar a guanyar curses", declarava Max Verstappen després del Gran Premi d'Itàlia. "A aquest pas perdem els dos títols. L'any passat teníem un gran cotxe, que era el més dominant de tots els temps, i bàsicament l'hem convertit en un monstre," afirmava el vigent campió amb un to molt crític amb el desenvolupament del seu monoplaça. Unes paraules que comparteix Helmut Marko, que ha afirmat que és bastant realista que Red Bull no torni a ser competitiu fins a Austin.
De moment, el pilot neerlandès va firmar a Monza la seva pitjor cursa aquest any en acabar en sisena posició. Si no tenim en compte l'abandonament d'Austràlia ni la penalització de Bèlgica, aquesta ha estat la pitjor posició real per a Mad Max des de Singapur 2023. Més enllà de no entrar ni entre el top 5, la realitat és que es va veure un Verstappen impotent tant per atacar com per defensar. Davant d'aquesta situació, el mateix Marko apunta Christian Horner i li exigeix que torni a l'equip al cim. A més, l'assessor de Red Bull no cessa en els seus atacs i demana a la FIA que "cal analitzar l'aleró davanter de McLaren i Mercedes".
L'única realitat és que els dies de glòria de Red Bull han arribat a la seva fi. Malgrat dominar les deu primeres curses de 2024 amb set victòries, els austríacs han vist com el seu RB20 ha entrat en un declivi durant les últimes cinc dates del calendari i no estan sent capaços de sortir d'aquesta dinàmica negativa: Verstappen no ha aconseguit guanyar cap cursa des de llavors i Checo Pérez segueix lluitant la seva pròpia guerra dins de l'equip. Mentrestant, McLaren ja està a rebuf i a distància suficient per a obrir el DRS i avançar-los en el Mundial de Constructors.