Mediapro renuncia als drets de la Lliga de Futbol Professional francesa (LFP) i tancarà Téléfoot, el canal de pagament que havia posat en marxa el passat mes d’agost per retransmetre els partits de Ligue 1, Ligue 2, Champions i Europa League. Aquest acord entre l’operador català i la LFP l’ha de validar ara el tribunal mercantil de Nanterre, a qui Mediapro va recórrer en considerar que els 780 milions d’euros que va comprometre al 2018 s’havien d’ajustar a les noves condicions generades per la covid-19 en el negoci de les retransmissions esportives. Mediapro ha confirmat en una nota l'acord amb la LFP.
La notícia l’ha avançat el diari francès Le Monde. Al matí d’aquest divendres, l’esportiu L’Èquipe ja havia informat que els caps de Téléfoot havien pres la iniciativa de convocar la resta d’empleats per anunciar-los el tancament del canal.
La firma que gestionen Jaume Roures i Tatxo Benet va guanyar al maig del 2018 la licitació dels drets d’emissió del futbol del 2021 al 2024 per 780 milions d’euros anuals. A Téléfoot també hi participen TF1, la tele francesa líder, i SFR, propietària dels drets de la Champions. Aquest primer any havia aconseguit 600.000 abonats, el 17% dels 3,5 milions que Mediapro estimava necessaris per equilibrar els comptes.
Un acord sense diners
El jutjat emetrà una decisió final entre el 18 i el 21 de desembre, segons Le Monde. Si accepta l’acord, la LFP recuperarà els drets d’emissió. A canvi, Mediapro ha demanat a la LFP que renunciï a qualsevol acció davant dels tribunals contra seu i dels operadors Orange, Bouygues Telecom, Free i SFR, que distribuïen el senyal de Téléfoot. El mateix diari afegeix que el president de la LFP, Vincent Labrune, hauria aconseguit que Mediapro aboni uns 100 milions d’euros per tancar qualsevol compte pendent, atès que l’operador havia suspès l'abonament a la LFP dels terminis d’octubre (172,3 milions) i desembre (152 milions) —sense deixar de retransmetre els partits.
Mediapro havia demanat una rebaixa d'entre 150 i 200 milions d'euros aquesta temporada. La LFP ho va rebutjar, segons ha explicat “una font coneixedora de les negociacions” al canal France24.
Els grans perdedors de tot aquest embolic són els clubs francesos de futbol i la LFP. El mercato va deixar als clubs un dèficit de 58 milions d’euros, als que cal sumar-hi les pèrdues d’ingressos en patrocinis, marketing, marxandatge, entrades i trading causades per les seqüeles de la covid-19. Per sobreviure, la majoria dels clubs depèn dels diners de la televisió. I aquí és quan la maten. El campionat 2019-20 es va suspendre quan mancaven 10 setmanes i el propietari dels drets, la cadena francesa Canal+, va deixar de pagar 300 milions d’euros, que la LFP va haver de cobrir el passat juny amb un crèdit de 224,5 milions avalat per l’estat francès.
Canal+ a l'expectativa
També hi poden sortir perdent els usuaris. Fins ara, l'abonament mensual a Téléfoot (que incloïa Netflix) costava 29,90€ per tots els partits de Lliga menys dos i la Champions. Abans, amb el règim de Canal+, calia pagar 15€ a beIN per alguns partits de Lliga, 15€ més a RMC per la Champions i contractar Canal+ per a la resta de partits per uns 50€ i permanència de 2 anys.
Justament, qui més profit en pot treure de l'embolic és Canal+, l’operador històric del futbol francès a qui Mediapro va treure el pa del cistell el 2018, després de 23 anys de control del futbol a França. Canal+ és filial de Vivendi, la multinacional francesa de l’entreteniment i la comunicació, situada al 53è lloc de l’índex Fortune 500. Vivendi és un “campió nacional”, com Air France o Areva, i Canal+ és una mena d’emissora "nacional" de pagament. Ara tothom els demana que tornin a sortir a la pista. Si tot va com està previst, recuperarà els drets del futbol a preu de rebaixes —potser el mateix que demanava Mediapro— i, sobretot, es penjarà la medalla d’haver salvat l’honor nacional humiliat pel “grup sinocatalà”, com s’anomena a Mediapro en molts mitjans francesos.