Per a ningú no passa desapercebuda la capacitat d'Adrian Newey per desenvolupar monoplaces guanyadors. Al llarg de tota la seva trajectòria, el gran enginyer de Colchester és un intocable per a Red Bull, ja que ha estat ell un dels grans artífexs de l'hegemonia de la marca de begudes energètiques des de l'entrada del nou reglament. No és casualitat, que els austríacs regnin a la graella, i és que tenir a Newey és una assegurança de vida, per això, després del cas Horner, són molts els que volen aprofitar aquesta situació per emportar-se'l al seu equip.
Sigui com fora, Newey ha conquerit 23 mundials, uns números que posen en relleu el seu gran treball al capdavant de totes les escuderies per a les quals ha treballat. No és estrany que els de Milton Keynes vulguin tenir blindat al seu enginyer, i que la resta d'equips esperin la més petita oportunitat per treure'l del box de Red Bull i atreure'l cap al seu. I és que Adrian Newey té la fórmula de l'èxit, més ben dit, Adrian Newey és sinònim d'èxit.
Adrian Newey, el pare de Red Bull
"Aconseguim llegir bé els fonaments del cotxe, i l'any passat (RB18) vam tenir un monoplaça que vam poder evolucionar (RB19)". Escarit, però sintètic. Així es va mostrar Adrian Newey comentant la nova dinàmica de la Fórmula 1 (2022), amb els monoplaces d'efecte terra, la nova regla que va introduir la FIA i que, el 2026, serà de nou modificada. De moment, la resta d'escuderies provarà d'imitar el que ha fet el britànic amb Red Bull per tancar l'hemorràgia amb els austríacs.
I és que si no pots amb el teu enemic... Uneix-t'hi. És el que han hagut de pensar a Mercedes i Ferrari, que fins a l'entrada de la nova normativa hauran de continuar lluitant amb els austríacs per tornar a conquerir el cim. Així doncs, lluny de seguir el seu propi instint (una cosa que no els ha anat massa bé últimament), han decidit imitar el monoplaça de Milton Keynes, per solucionar els seus problemes i apropar-se al coet construït per Adrian Newey. De fet, tant el SF24, monoplaça de Ferrari, i el W15, el bòlid de Mercedes, presenten canvis molt importants.
Modificacions, totes elles, destinades a millorar l'eficiència i rendiment del cotxe amb l'esmentada reglamentació, sota un concepte que els austríacs van encertar a la primera. Els nombrosos problemes dels monoplaces primigenis, sota les característiques requerides per al reglament de l'efecte terra, han suposat un canvi radical en aquest 2024, a la recerca d'una efectivitat que només descobrirem si és encertada quan els pilots saltin a la pista a batre's el coure amb el Fórmula 1 de l'equip austríac.
Mercedes i Ferrari imiten el desenvolupament de Newey
Aquest denominat efecte terra vol dir que a menor distància el fons de l'asfalt, major és la càrrega aerodinàmica, tanmateix, arriba un punt en el qual el flux d'aire s'interromp, es perd aquesta càrrega i es produeix el famós porpoising, una vibració que eleva i baixa el vehicle ràpidament a tota velocitat. Un problema que ha portat de cap a més d'un, però no a Adrian Newey, que ja comptava amb experiència de l'època wing car dels 80, i de les suspensions electròniques de Williams a començaments dels noranta.
"El rebot és un problema multidimensional. Es tracta de la forma aerodinàmica del cotxe per si mateix, però es combina amb la suspensió, i possiblement amb la rigidesa de la carrosseria, com la gent ha anat descobrint gradualment durant l'últim any i mig", va dir Newey, que va ser qui es va encarregar de construir les suspensions del primer monoplaça de l'actual reglament (RB18). Aquest automòbil no patia amb el porpoising, per la qual cosa oferia més rendiment que els dels seus rivals.
Mentre la resta continuava ocupat en descobrir la complexa dinàmica de l'efecte terra, Red Bull, gràcies al millor enginyer de tots els temps, es mostrava inabastable. Sembla que ara Mercedes i Ferrari se n'han adonat i han centrat els seus esforços a seguir el mateix full de ruta que Newey, si han encertat, només el temps dirà.