La nostàlgia d'aquell Barça del Dream Team del 1992 i d'aquell gol de Ronald Koeman a Wembley torna a renéixer. Una samarreta taronja icònica d'una marca també icònica: Meyba. Fundada als anys 40 a Barcelona, va arribar al cim del món del patrocini amb aquell Barça històric que va aixecar la primera Copa d'Europa culer a finals del segle passat. Després va arribar el declivi i el tancament al 1997, però mica en mica es va recuperar sota el paraigües del Grup Pulligan i, posteriorment, gràcies a l'empresa neerlandesa Premium —que porta els drets de la marca de Johan Cruyff—. I ara ja es pot dir que Meyba ha tornat per quedar-se.

L'empresa tèxtil catalana reapareix enguany al futbol català després d'arribar a un acord amb la UE Sant Andreu. Un club històric català que s'uneix a una marca també històrica catalana que es vol tornar a arrelar al món del futbol i agafar embranzida per ser referent una altra vegada. Aquelles imatges d'ara ja fa unes dècades del Barça, de l'Espanyol, del Sadabell, del Lleida, del Nàstic de Tarragona, de l'Atlètic de Madrid, del Cadis, del Betis o del Valladolid, entre d'altres, vestint una samarreta Meyba podrien ser novament una realitat en els propers anys.

El logotip de Meyba, a la samarreta del Sant Andreu / Foto: Montse Giralt

El retorn de Meyba al futbol català a través del Sant Andreu

Meyba ha tornat al futbol català a través del Sant Andreu, un club català creat al 1909 i que aquesta temporada ha aconseguit l'ascens a la 2a RFEF. Toni Reguant, soci de Meyba, ha explicat a ElNacional.cat que "vam fer un llistat de factors, d'elements, de circumstàncies que ens agradaria que tingués el club amb el qual volíem retornar la marca al món del futbol. Era el Sant Andreu. Havia de ser el Sant Andreu".

Una decisió clara i "molt ràpida", ja que des que es va plantejar aquest retorn es volia trobar un club de Barcelona. "Meyba és Barcelona; Meyba és Catalunya", afegeix Reguant. "Havia de ser un club històric, amb tradició, amb solera, popular", segueix defensant el representant de l'empresa tèxtil catalana. I és que el Sant Andreu, amb les quatre barres de la senyera ben presents, és el millor exemple de tots.

 

Un acord de valors

A tot això, Gerard Álvarez, directiu del Sant Andreu, afirma que "no vam contemplar cap altra opció". Una proposta que va arribar per part de Meyba i que el club barceloní no va dubtar en cap moment d'acceptar: "La fusió Meyba-Sant Andreu la veiem com una oportunitat d'èxit, com una oportunitat també de fomentar el futbol català, el catalanisme en sí".

Álvarez, que especifica que "Meyba i el Sant Andreu comparteixen molts valors", recalca el fet que "és el club que identifiques més que porta les quatre barres". I també té a veure amb valors com els que aporta Open Arms, diu Reguant: "El Sant Andreu, a dia d'avui jo crec que és un dels clubs que millor representa determinats valors que podem resumir en el fet de portar el logo d'Open Arms a la samarreta".

El mateix Gerard Álvarez explica que el club barceloní va molt més enllà del futbol i també se sent un club referent en molts sentits: "Som un club solidari, no només amb Open Arms, sinó amb altres iniciatives, també solidàries. Crec que és un bé a favor del país que el Sant Andreu també pugui sumar-se a iniciatives de país. L'afició és la que fa que aquest club sigui 'Més que un club'".

 

El Sant Andreu, que vol aspirar a seguir pujant categories en el món del futbol i lluir Meyba durant molts anys, vol ser previngut i també realista. Esportivament ara mateix l'objectiu és la permanència a la 2a RFEF. I on apareix més eufòria és amb la venda d'aquesta samarreta. "Serà el rècord segur, no només de les últimes temporades, sinó de les últimes dècades", ha afirmat Gerard Álvarez.

Les perspectives de futur de Meyba

Toni Reguant també té molt clar que Meyba ha arribat per tornar a ser una marca referent, però que anirà pas a pas. I encara es recorda amb molta nostàlgia el passat: "Veure les imatges del Maradona amb la Meyba del Barça, veure Schuster, Calderé, Stoítxkov... veure jugadors absolutament mítics... la final de Wembley. També hi ha molta gent de nostàlgics de l'Espanyol que recorden la Meyba de l'època amb Tommy N'Kono. És tenir la responsabilitat de cuidar els sentiments de molta gent".

Però és que això no s'acaba amb el Sant Andreu, ja que des de l'empresa tèxtil catalana demostren una gran "ambició" per créixer, primer de tot, al mercat català. Aquest any el redebut és amb el club barceloní, però de cara a la temporada vinent es volen aconseguir més clubs. I la intenció és anar caminant amb pas ferm, "amb realisme i amb humilitat".

 

I qui sap si en un futur es pot tornar a equipar un equip campió d'Europa. La porta està oberta per al Barça, però des de Meyba també reconeixen que "depèn d'ells més que nosaltres".