Stéphane Peterhansel (Mini) ha guanyat en cotxes el seu catorzè Dakar, en el trentè aniversari de la seva primera victòria en motos en la prova, mentre que Carlos Sainz ha aconseguit l'última victòria a la meta de Jiddah.
'Monsieur Dakar' no ha deixat la més mínima escletxa a la sorpresa perquè l'avantatge que tenia sobre el qatarià Nasser Al-Attiyah (Toyota) era massa gran com per deixar escapar la seva vuitena victòria en cotxes.
La tercera victòria d'etapa de Carlos Sainz en la present edició del ral·li va ser una altra alegria per al seu equip, ja que també acaba al podi final, tercer, amb Al Attiyah al segon esglaó.
Peterhansel va fer honor al seu sobrenom i va ser el pilot que millor es va adaptar a les dures condicions de la cursa saudita, on la navegació va assolir un protagonisme més gran que en altres edicions.
La duresa del recorregut va fer que la velocitat passés a un pla inferior i que l'adaptació a les característiques de cada etapa fos fonamental. Allà va aparèixer l'experiència d'un Peterhansel que, aquesta vegada amb nou copilot, Edouard Boulanger, per dominar amb mà de ferro la 43 edició de la cursa del desert per antonomàsia.
Sainz va lluitar contra el Dakar i contra les adversitats. Massa avaries, massa punxades i també massa errors de navegació. L'espanyol potser va demostrar ser el més ràpid, però aquest Dakar va prioritzar altres aspectes.
Encara així tres victòries d'etapa i un lloc al podi no és mal bagatge.
Al-Attiyah, que va obrir pista en l'última etapa, ho va intentar fins al final, però Peterhansel no li va concedir la més mínima possibilitat, corrent quan va ser necessari i aixecant el peu en els moments que calia fer-ho.
És el que va fer 'Monsieur Dakar' en l'última etapa, no arriscar i deixar que el seu avantatge i experiència fessin la resta per assolir el seu catorzè títol en trenta anys, 6 en motos de 1991 a 1998 amb Yamaha i 8 en cotxes amb Mitsubishi (2004, 05 i 07), amb Mini (2012 i 13), amb Peugeot (2016 i 17) i una altra vegada amb Mini en la present edició.
Benavides, campió en motos
Per la seva part, Kevin Benavides va conquerir la 43 edició del ral·li Dakar encapçalant un doblet d'Honda en la categoria de motos, per davant del nord-americà Ricky Brabec, el seu company a l'equip Honda.
Lorenzo Santolino (Sherco Factory), sisè, a 58:30 del guanyador, va ser l'espanyol més ben classificat, després de l'abandonament de Joan Barreda en l'etapa anterior.
Brabec va ser el guanyador de la dotzena i última etapa, amb 2:17 minuts d'avantatge sobre Benavides, que va controlar la diferència amb el nord-americà des del seu segon posat després d'avançar el seu principal adversari al principi de l'etapa, el britànic Sam Sunderland (KTM).
Es tracta del primer doblet de Honda al Dakar des que el 1987 el francès Cyril Neveu va aconseguir el títol, seguit de l'italià Edi Orioli.
El Dakar 2021 acabava amb una jornada de 227 quilòmetres d'enllaç i 225 d'especial fins a la meta de Jiddah, que Benavides afrontava amb una renda de 4:12 sobre Sunderland i l'objectiu de convertir-se en el primer campió sud-americà del Ral·li Dakar en la categoria de motos.
Fa dos anys Benavides ja va estar a punt d'aconseguir-ho, quan va acabar segon, per darrere de l'austríac Matthias Walkner.
L'ordre de sortida en l'última etapa va perjudicar Sunderland, guanyador de l'etapa de dijous, que va haver d'obrir pista i en el primer control ja perdia més d'11 minuts amb Brabec -que li avançava al podi final- i 10 amb Benavides.
L'argentí va utilitzar una tàctica conservadora. Una vegada que va avançar Sunderland, es va limitar a evitar que el seu company d'equip Brabec se li fos massa per culminar un gran Dakar en el qual ha guanyat dues etapes i ha estat especialment sòlid en la segona setmana.
La victòria en l'última etapa va permetre a Brabec, defensor del títol en motos, desbancar a Sunderland del segon esglaó al podi final, a 4:56 minuts de Benavides. El britànic va acabar tercer a 15:57.
Joan Barreda, que va afrontar el ral·li com a candidat al triomf final, va haver d'abandonar aquest dijous quan era cinquè en la general. El pilot d'Honda es va saltar el punt de proveïment i va continuar fins a esgotar el dipòsit. Va ser llavors quan va reclamar la intervenció de l'equip mèdic i va ser evacuat en helicòpter al bivac.